nybörjare på löshoppning

F

Fodervärd

har fungerat på att testa att löshoppa min nordis jag har på foder..fd travare..hur går jag till väga om jag inte har en paddock..kan jag ha honom på longerlina & ha låga hinder som jag kan longera honom över?? typ använda hinkar & en bom bara eller liggande bildäck & bom?
tacksam för svar :cool:

Sv: nybörjare på löshoppning

hej..
du kanske kan ha en medhjälpare och försöka hängna in men ev hinderstöd eller tunnor och sätta nå´t emellan, sedan står en av er vid början och en va er vid slutet..
kanske funkar..
en ide iaf!! :)

Vad har ni för nordis? Stam?
Jag har en imort från Norge.. Uxbjärs Tiller e. Alm Tiller u. Reit Tulla

Tiller skrev:
hej..
du kanske kan ha en medhjälpare och försöka hängna in men ev hinderstöd eller tunnor och sätta nå´t emellan, sedan står en av er vid början och en va er vid slutet..
kanske funkar..
en ide iaf!! :)

Vad har ni för nordis? Stam?
Jag har en imort från Norge.. Uxbjärs Tiller e. Alm Tiller u. Reit Tulla

jag har en fd travare, valack efter lappello. en stark pålle med mycket motor..så jag måste hitta saker att aktivera honom med så att han inte bara tänker på att trava fort & galoppera fort hela tiden ;) så det var därför jag undrade om man kan longera honom över små hinder & bommar mm..eller tömköra honom över små hinder & bommar

jag har min polle på lina ibland och hoppar på volt det funkar kanon han bara älskar det, det går knabbt att styra honom där ifrån.
börja med ett lågt hinder i början, jag använder "socker bitar" och lägger upp bomarna på.
har även provat att hästen har fått gå på cavaletti (3st) på rakt spår, gäller dock att du kan få hästen att gå på en fyrkant så alla sodpr är raka så pollen kommer rakt äver och igenom, sen kan du lägga cavaletti såm en solfjäder med 90 cm innerst och 1,40 ca i ytterkant 8mellan bommarna) detta kan du oxå lägga upp på socker bitar (ytter ändarna) sen så får han lyfta lite mer på benen.

lycka till

framför allt, använd morötter och beröm ordentligt!

Ett skräck exempel från ett "proffsstall" i ett varmt land;

En unghäst ska hoppas för första gången i sitt liv, hon är allmänt nervös och vet inte riktigt vad som förväntas av henne. De börjar med att bygga upp ett kryss och lägger en bom ett par meter före, de föser fram 4 åringen med ett antal klatchar med pisken...
Ingen belöning delas ut så hon vet inte om hon gjort rätt eller fel när hon hoppat, man fortsätter jaga henne runt i ridhuset igen. Sedan bygger man ett rätuppstående, utan markbom ska kanske tilläggas. Processen upprepas och hon vet fortfarande inte om hon gjort rätt eller fel.

På slutet av "lektionen" när hästen är alldeles skärrad av att ha blivit jagad runt ridhuset testar man henne ordentligt, man lägger upp en rejäl oxer, 150 hög och minst lika bred, fortfarande utan markbom. Hästen som ju som sagt aldrig hoppat föut krachar ju, och ändå tvingar man henne att hoppa igen, hästen är riktigt uppskärrad men hoppar ändå och på något konstigt sätt lyckas hon ta sig över det felfritt och man låter henne vara.... Hon kommer nog verkligen se fram emot att få hoppa igen....

Vad vill jag då säga med detta? Jo för allt i världen, mjukstarta och ha gärna med nån kunnig ( fast jag tror inte att någon i Sverige skulle vara så idiotisk som dem var.....)

_HANNI_ skrev:
framför allt, använd morötter och beröm ordentligt!

Ett skräck exempel från ett "proffsstall" i ett varmt land;

En unghäst ska hoppas för första gången i sitt liv, hon är allmänt nervös och vet inte riktigt vad som förväntas av henne. De börjar med att bygga upp ett kryss och lägger en bom ett par meter före, de föser fram 4 åringen med ett antal klatchar med pisken...)

Jag provade faktiskt idag med ett litet hinder det var kanske cirkus 30cm högt inte ens det skulle jag tro..pållen hoppade faktiskt över men han är klumpig :) så det blir till att leta grövre bommar än vad jag hade & börja låta honom skritta 6 trava över dem så att han får lära sig lyfta på hovarna...men han tyckte det var roligt i allafall & det är ju huvudsaken :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 931
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 313
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar