Nybörjare på att hoppa!

B

Bellaan

Jag hoppar in hit & frågar hoppryttarna om lite funderingar.:rofl:
Nu är de så här att jag grymt gärna vill börja småhoppa med min islänning som aldrig hoppat förut.. Hur gör ni hoppryttare för att börja hoppa med en häst som inte kan rättare sagt som ALDRIG har sett ett hinder ens :P haha .. Är löshoppa något måste? Då jag tyvärr inte har tillgång för att löshoppa:( Sen undrar jag också vart man köper dom billigaste bommarna & sockerbitarna?
Tacksam för svar!

Sv: Nybörjare på att hoppa!

När jag lärde mitt varmblod att hoppa gjorde jag såhär: Först visade jag honom hindren. Jag skrittade över dom några gånger och berömde när han hade gått över. Så gjorde jag ett tag. Sen började jag trava. Det dumma är bara att han är så stor å hindret blir så litet, så han bara travar över det. Han har hoppat några gånger. Och höjer jag bara vägrar han. men det är en bra början :)

När jag lärde mitt varmblod att hoppa gjorde jag såhär: Först visade jag honom hindren. Jag skrittade över dom några gånger och berömde när han hade gått över. Så gjorde jag ett tag. Sen började jag trava. Det dumma är bara att han är så stor å hindret blir så litet, så han bara travar över det. Han har hoppat några gånger. Och höjer jag bara vägrar han. men det är en bra början :)

tack så mkt :D:D Går de lika bra med stockare grenare i skogen till att börja med eller måste de va bommar? ska beställa bommar & sockerbitar snart men vet inte vart de är billigast :(
Tack för tipset iaf ..

Om du inte heller är van vid att hoppa bör du ha en tränare som hjälper er att komma igång och som du också åker till regelbundet. Kanske inte varje vecka, men någon gång ibland så att du inte lär in hästen fel saker eller kör fast :)

OM du har en stock från skogen eller en köpt bom spelar nog ingen roll , hästen vet ju inte skillnaden :)

Om du inte heller är van vid att hoppa bör du ha en tränare som hjälper er att komma igång och som du också åker till regelbundet. Kanske inte varje vecka, men någon gång ibland så att du inte lär in hästen fel saker eller kör fast :)

Jag är van att hoppa, var hoppryttare först men sen träffade jag på dom underbara lurviga islänningarna, å då var jag helt fast. Men jag har aldrig LÄRT någon att hoppa. Tack för tipset. Ska nog åka till ridhuset & be min lärare instruera mig lite ;)

börja med bommar och låt han/hon gå över dem, sen kan du ju lägga upp hindret lite lågt och hålla på sådär.

tack så mkt :D:D Går de lika bra med stockare grenare i skogen till att börja med eller måste de va bommar? ska beställa bommar & sockerbitar snart men vet inte vart de är billigast :(
Tack för tipset iaf ..

Klart att det kan vara grenar ock sånt från skogen. men vissa hästar uppfattar inte då att det är ett hinder och bara spriger ner det. Men jag tog lämpliga pinnar i skogen och målade dom, fungerar lika bra som köpta.

Ett tips om detta med att börja hoppa med hästen är att lägga en filt över hindret, då ser hästen hästen mer vad som kommer. Jättebra att göra om hästen int hoppar, utan bara travar över, som mina gör :)

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
978
Senast: Kakis
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 538
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar