nybörjare med trav...

L

Lintu

Hej alla! Jag är en ganska inbiten hästtjej, har iof jobbat i travstall som sextonåring men det var ju ett tag sen (12 år) o sen dess bara haft ridhästar av alla dess slag. MEN, för en månad sen blev jag med travare :love: ... o jösses vilken kille! Han gjorde sig inte på banan (svärfars häst) varav han skulle "göra sig av med skrället" (läs slakta), varav jag gensat erbjöd mig att ta hem honom. Fyraårig vallack efter Starship Enterprise (says me nothing;))... Och jag tänkte ju först rida in honom helt, men efter att ha (dock ridandes) tagit en liten spurt i trav på rakbanan var jag helt såld!!! Aldrig mer en ridhäst haha...
Men nu är saken den att jag har ganska noll koll, har inte kört en häst på över tie år, vågar jag prova spänna för han? (han har startat)... Tänkte köpa en travsele... har en rocklard hemma... men man känner sig bra nervös o novis...
Tanken var att han kanske ska tillbaka i träning till våren o se hur han utvecklats (behöver visst mer balans och ska rida honom akademiskt under vintern)... men kan jag rida snabbjobb (det är väl så det heter) på honom, om jag ber nån monteryttare om hjälp?
Känner mig bra blåst nu haha.... vi har travträningsanläggningar nära... men alla verkar så himla stressade att man inte vågar gå in o be om hjälp... vart vänder man sig? För den här hästen är nog den mest underbara jag träffat, och blir nog mer och mer travfrälst... :smirk:

Sv: nybörjare med trav...

Vad kul... får gratulera först :)

Din svärfar kör inte häst?? Det bästa är om du har med nån som kan trav första gången du kör om hästen är pigg, är så lätt att man tar tag i tömmarna o så ökar hästen i stället o så blir kusken rädd o drar ännu mer varpå hästen brakar iväg ännu mer. Så det bästa är att ha en trav-van person vid sin sida första gången iaf.

Är det stor travanläggning? Försök att hitta nån sorts nyckel person eller gå in o ställ frågan rakt ut om det är nån som lite enkelt kan hjälpa dig med lite "basic" innom travet... Kanske "praktisera" över nån lördag hos dom? Hjälp är alltid välkommet i trav-världens samt du kan passa på o lära dig o ställa frågor :D

Om du väljer att rida mycket själv skulle jag inte rekomendera snabbjobb för sadel utan hellre för vagn! Men visst kan man testa för sadel om det är en "monté-travare", då inte alla kanske lämpar sig för monté...

Sen har du ju alla buke-travar-människor här att fråga, så kör hårt! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Grattis till trav intresset!!!

Min första tanke var att varför ska han tillbaka i träning?? Varför inte rida han hemma och så åker du till någon som kör snabbjobben med han? Det brukar fungera utmärkt till många hästar, och att hitta någon som gärna kör provlopp å snabbjobb kan man säkert hitta (brukar inte vara så svårt) Balansen kan de ju hjälpa dig med, och de vet säkert om någon som är bra på att sko. Kolla i travstallet nära dig... de har säkert tid för dig ska du se.

Du bör kolla med dem som kört hästen tidigare hur han är att köra... om de tycker att du som inte är så van att köra kan klara av honom så borde det ju inte vara några problem, men som sagt... ha gärna en hjälpande hand inärheten första gångerna.

Hoppas att allt går bra för dig och fråga på här på forumet, det är måååånga här som gärna hjälper dig med råd...

Alltså... herren i fråga har ju stått hos tränare, och visst varit riktigt lovande, men slår sig så illa (?? och det betyder??) att dom bestämde sig för att lägga av. Dock vill tränaren ha honom dit till våren (januari-feburari) igen på prov och se hur det går. Han har visst farten. Vet inte riktigt vad dom menade faktiskt.
Vet att travarna springer mer om man tar i dom osv, har ju kört (och ridit en hel del travare genom åren) men som sagt känner mig lite "mörkrädd" att börja själv. Han är ur-go att rida, men dom brukar eller kan iaf, vara ganska natt o dag vid körning o ridning vitt jag har förstått... :) Jag får leta reda på nån förstående travkusk som inte garvar sig sjuk åt mig o mitt ridhäst sätt :smirk:

Att han slår sig illa betyder troligen att han har platsproblem, eller fel balans eller att han inte är helt fräsch eller något helt annat... Antagligen slår han sig på bakbenen eller knäna fram och om han nu blir riden och bygger andra muskler så kan det mkt väl vara det som behövs... men det kan vara så att det är din ridning som behövs för att han ska funka, och då får ni ju ta en disskution då om hur ni ska göra.

Att han har farten är ju bra, det betyder ju att han faktiskt kan springa och troligen att han gärna vill springa.
Klart att det är kul att köra en häst man har om det går att göra det, men din häst behöver kanske ridningen mera?? Nu menar jag INTE att du inte ska köra den, jag menar bara att om ni trivs med ridningen så rid på. Testa gärna att rida lite snabbjobb på han och se om han funkar under ryttare.
Jag red en gång en häst som slog sig någe så otroligt mkt... alla skydden satt bak o fram när man kom in med den.. Ägaren skrattade bara åt mig när jag sa att jag ville rida ett jobb på den... han slog sig ingenting när man red... snacka om att de kliade sig i huvet... alla som vet! :D
Man måste ju våga att prova lite för att få svar.

giffan skrev:
Jag red en gång en häst som slog sig någe så otroligt mkt... alla skydden satt bak o fram när man kom in med den.. Ägaren skrattade bara åt mig när jag sa att jag ville rida ett jobb på den... han slog sig ingenting när man red... snacka om att de kliade sig i huvet... alla som vet! :D
.

Det där är ett vanligt fenomen. Jag har flertalet montéhästar som slår sig i vagn men funkar utmärkt i mont´e :D

:) har ridit i mina ögon en snabb trav på han flertalet gånger... (förmodligen inte så snabb som ni kallar snabbjobb, hih, men fortare än vad någon av ridhästarna någonsin ens skulle fixa i vilt sken)... och då slog han sig inte alls (hade vanliga ridsenskydd och strykkapper på)... men problemet i det hela är att den enda sadeln jag har är en bomfri sadel, iof ger ju den full ryggfrihet, och man kan ju stå upp i den, men det känns som om man kanske ska ha nån annan typ av sadel om man ska trava fort? Har den sadeln när vi är ute o klättrar och övar annat i ridväg (och måste säga att har aldrig träffat en så begåvad och läraktig häst!!! aldrig mer en ridhäst alltså).

Tycker han verkar stolpig i gången bak, men det kanske bara är hans sätt att röra sig (har suttit o tittat på andra travare som är aktiva inom travet och tycker de går likadant...)... massa nytt roligt att lära sig här!!!

Jag har också en bomfri. Varför skulle det vara fel?
Alla distanshästar rids bomlöst! I flera mil.
Så "rid på" du i din sadel.

Liknande trådar

L
Trav Hej jag undrar vad ni tycker här för jag är lite osäker hur jag ska göra. Förra året så köpte jag ett VBL valack till min dotter har...
Svar
12
· Visningar
1 321
Senast: martha
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 089
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka