Nybörjare - Marsvin

tess91a

Trådstartare
Hej alla marsvins människor!

Är så att jag och min sambo ev vill skaffa marsvin. Dom är ju sådana underbara djur. Min syster hade marsvin förut, men hon bodde inte hemma då och jag har aldrig haft några egna. Så jag kan inte mycket praktiskt om marsvin osv.

Så lite frågor till er som har mer erfarenhet, hur mycket päls vård är det på långhårigt/korthårigt marsvin? Vilket är lättast att sköta, korthåriga, strävhårig eller långhåriga?
Vilken ras skulle ni rekommendera som första marsvin? Någon ras som är av sin natur mer krävande? hona/hane?
Vill veta så mycket som möjligt, försäkring, kostnader osv:)

:)
Mvh

Sv: Nybörjare - Marsvin

Vilket kön ni väljer saknar betydelse, två honor eller två hanar (som helst växer upp ihop) går alltid lika bra ihop. Hanarna så länge de inte får träffa honor förstås. Men luktmässigt är det ingen skillnad alls. Temperamentmässigt är det inte heller någon större skillnad, men hanarna brukar vara mer massa i, mer att ta i.

Raserna är i princip de samma temperamentmässigt. Abessinier (renrasiga virvelmarsvin) kan vara lite mer stissiga och "nyfikna", tror även det kan vara ett karaktärsdrag för Skinny och Lakeland (inte säker). Himalaya färgade släthår kan ha lite samma mentalitet också, men det kan säkert bero på aveln. Släthåriga svarta (self black) brukar kallas "dumsnälla" men selfar överlag brukar vara trevliga. I övrigt är det väl mest smak och tycke som avgör vad man vill ha.

Pälslängden är ju ett litet kapitel för sig. Släthåriga är alltid enklast, de behöver man inte borsta alls och pälsen tovar sig aldrig, ingenting fastnar i pälsen heller (om det inte är flytande/vätska). Nakna vet jag inte riktigt hur det är med, då jag aldrig har haft en. De kan nog också vara lätta men fryser nog lättare än bepälsade. Strävhårspälsar är rätt enkla också, de tovar inte men det är kanske inte så mjukt att gosa med pälsen känns lite som stålull. Enda negativa med en strävhårspäls är om pälstätheten är total (vanligt på Teddy) då kan de få problem med eksem och mjäll och sådant. Är själv en smula allergisk mot strävhårspälsar, men klarar andra marsvin galant. Långhåriga marsvin kan behöva klippas och borstas, men det kan ju bli en trevlig mys i soffan grej. I en långhårspäls kan det fastna mycket i men upptäcker man det i tid så behöver det inte bli något problem.

Jag hade rekommenderat (efter egna erfarenheter) följande raser: Self, Nonself, Crested, Peruan/Alpaca och Rex.
Dock är jag nog lite partisk :p då jag fött upp self, nonself. Har crestar nu, morsan födde upp rex och typ alla mina trevligaste blandrasfavoriter i historien har varit peruan(korsningar) :p

De dyra kostnaderna är engångskostnader, buren framför allt. Men är man lite händig går det att göra en egen bur efter en tripp till IKEA eller liknande kan man ha fått tag på en stor och billig "bur" för lägre pris än vad man hade fått betala för en ny i djuraffären eller till och med begagnat. Marsvin hoppar normalt inte, klättrar inte heller så ofta så man behöver ingen jättehög kant på buren/lådan de bor i. Har man andra husdjur som inte ska komma åt marsvinen så är det förstås bra med en rejäl gallerbur till marsvinen.

Månadsskötseln kostar mer om man köper tillbehör i djuraffär för hutlösa summor. Har man plats för förvaring av marsvinstillbehör så är det billigare. Med det menar jag framförallt spånbalar modell större från granngården eller liknande. Kostar typ 50-80kr som mest och har man bara två marsvin lär det räcka i ett år :p (en sån bal räcker för mig med 7 burar i 4-5 storstädningar). Har man ytterligare plats att förvara hö på är det det bästa också, men det underlättar om man har en bonde eller stall som säljer hö till ett lågt pris. Djuraffärshö är inte värt priset det säljs för. Och marsvin måste få i sig hö varje dag eftersom det slipar de bakre tänderna i käken så att de inte växer som ogräs och orsakar tandfel. Pellets är egentligen inget måste eftersom de ofta väldigt lätt blir feta, en diet bestående av hö och grönsaker är ofta alldeles utmärkt. Men har man marsvinen i ett kallare utrymme så behöver de pellets för att få upp hullet och hålla sig varma (de får ingen tjockare päls vintertid).

Dagskötseln kostar bara vad man ger marsvinen för grönsaker. Marsvin behöver få i sig (naturligt) c-vitamin varje dag för att inte utveckla bristsjukdomar som tandfel, skörbjugg osv. Har för mig att det är 6mg per kilo kroppsvik. Så det är inte jättemycket på två marsvin då ett vuxet marsvin sällan väger över 2-2.4kg (räknat på kraftiga hanar). Men marsvin älskar att äta och grönsaker (och frukt) är det bästa som finns! Men man ska vänja in nya saker långsamt under en kanske 2 veckors period. Det är bra om man siktar på att mata med sådan mat som innehåller c-vitamin så att man har dagsintaget säkrat. Så hellre lite broccoli, persilja, celleri och vitkål än melon, gurka, morot och äpple. Man ska undvika att ge mat som är surare eftersom de kan få munsvamp av det. Exempel är citrusfrukter (men det bör man inte ge alls pga risken för magknip och sånt), tomat och äpple. Någon gång i veckan är okej/går bra men varje dag är lite för mycket av det goda. Vatten serveras bäst i flaska och bör inte innehålla några c-vitamin droppar för sådana droppar föräckligar bara vattnet, och vitaminen försvinner från vattnet efter 15minuter eftersom vitaminen inte är ljustålig. Dessutom kan syntetisk c-vitamin få motsatt effekt och skapa samma sjukdomar som c-vitaminbristen.

Sjukdomar och sådant brukar inte förekomma i så stor utsträckning, tycker jag. Det som är vanligast är ohyra som kan komma i höet eller som kan finnas på marsvinen när de kommer men inte framträda förrän deras imunförsvar sänks. Om ni köper marsvinen från uppfödare (finns många uppfödare i hjo trakten, om de inte har flyttat xD) så kan ni ringa/besöka uppfödaren om misstanke om ohyra finns. För uppfödare (som har hållt på länge) brukar ha bättre pejl på marsvinssjukdomar än vad många veterinärer har. Att köpa marsvin av en kunnig uppfödare över hela taget är riktigt bra. Då finns det ju alltid en "backup" om frågor och problem uppstår. Vilket det inte riktigt gör om man köper från djuraffär (eller privatperson som bara tagit en kull för att se hur det var att föda upp ett djur). Försäkringar och sånt är inte jättevanligt, men det betyder ju inte att man inte kan göra det (för det kan man givetvis). Men det är kanske lättare att lägga undan en viss summa pengar varje månad per djur och ha det i en särskild akutkassa som bara får användas till veterinärvård och liknande.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 548
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
Däggdjur Jag ska skaffa mig ett par marsvin! Har drömt om marsvin sedan jag var liten, men så jag har så har jag haft en jakt-galen + svartsjuk...
Svar
0
· Visningar
1 301
Senast: Lillagoajag
·
Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka