Nybörjare här!

lillist123

Trådstartare
Cha cha! Är lite nybörjare när det gäller dressyren eftersom jag är rätt så ung, så skulle någon kunna förklara lite enkla ridvägar m.m. Vad är öppna och sluta? Kan det här med piaff och passage m.m men skulle behöva lite mer avancerade saker. Kan någon förklara lite?

Sv: Nybörjare här!

Det är nog bättre du börjar rida för en tränare än att någon ska sitta och förklara här.
Annars om du vill se hur de olika övningarna ser ut så sök på youtube

Hej!
Öppna brukar jag tänka att 'öppna/gå in i volt' men fortsätta rakt fram i ställning som om du var på väg in i volten - hästens ben går på tre spår. Ytter fram + inre bak i samma linje.;
Sluta blir likadant tänk, fast 'stänga/gå ur volt'...

Du vet inte vad en öppna är men kan det där med piaff och passage? Och vill ha mer avancerade saker??? Skolor ovan mark sysslar vi på dressyr inte med:idea:

Jag funderade över det med i början men sannolikt är det ju inte praktiskt. På OS är det ju rätt lätt att se vad som är passage och piaff däremot öppnor och slutor är inte lika lätta att definiera. :)

Jag funderade över det med i början men sannolikt är det ju inte praktiskt. På OS är det ju rätt lätt att se vad som är passage och piaff däremot öppnor och slutor är inte lika lätta att definiera. :)

Jaha du menade så.

Jag kan rekommendera boken "dressyr med Kyra" skriven av J. Lemkow (stavningen av författarens efternamn kan vara uppåt väggarna).

Personligen tycker jag att öppna, sluta, skänkelvikning, fram- och bakdelsvändningar är basen för ridträning och piaff och passage är avancerade övningar tillsammans med galoppombyten (särskilt i serier) och galoppiruetter.
Men det är klart, det är ganska lätt att se vad som är vad av de övningarna.

öppna och sluta är två svårare dressyr övningar, och självklart att du kan börja testa och lära dig dom på hemmaplan:)
ett tips är att lära dig ett i taget, annars blir det lätt virrigt ifall du ska lära dig många övningar sammtidigt.
Desto välskolare häst du har desto snabbare lär du dig.
Tänk på att nöja dig med lite i början, ställ inga högre krav.
På filmerna är öppnorna och slutorna näst intill perfekta och då vill man ju få till samma känsla som på filmerna. Men övning ger färdighet så nöj dig med det lilla i början.

Lycka till!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 257
Senast: super
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 072
Senast: Sassy
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama