Nybörjare - foderstat?

D

Destiny

Vi har två shetlandsponnier, en är född maj -05 och den andra är född maj -06.

De är inte tjocka, snarare tvärtom. De har enbart fått LITE hö av förra ägaren och jag har nu börjat fundera på lämplig foderstat.

Jag tänkte ge fritt med hö, 1 kg havre, 1 kg Krafft pluss grön, saltsten. Är det en lämplig foderstat?

Hur utfodrar ni kraftfodret, ni som har hästar på lösdrift?

Intresserad av att höra er åsikt och tar gärna emot tips och råd!!!

Sv: Nybörjare - foderstat?

Jag tänkte ge fritt med hö, 1 kg havre, 1 kg Krafft pluss grön, saltsten. Är det en lämplig foderstat?

Hur utfodrar ni kraftfodret, ni som har hästar på lösdrift?

Det verkar som en vettig foderstat, jag är inte säker på om havre är så nödvändigt eftersom de äter hö hela tiden.

Vi har islänningar på lösdrift och ger då ut kraftfodret i små högar i höet. Då får hästarna leta reda på maten själv.
den enda nackdelen är väl att om det finns en häst som är lite utanför så kan de andra hästarna äta upp dens mat. :)

Jag skulle då inte safta på med 2 kg kraftfoder på en shettis utan analys på grovfoder, det kan inte sluta väl. Varför inte fortsätta att fodra med hö och ge lucern som komplement, det kommer man långt med. Mineralbehovet blir ju svårt att veta om det inte finns analys.

Varför hade ju tänkt just havre? vad ska du ha shettisarna till, ridning, körning?
Jag tror inte shettisarna kommer göra så mkt så dom behöver havre, eller något krafftfoder öht:)
Jag skulle till o börja med bara ge fri tillgång på bra hö, o sen kompletera o de behövs!

Men... säkert att du inte skojar...? :)

Du har en åring å en tvååring....? Shettisar...? 1Kg havre å
1kg Krafft plus.... nä, jag kan inte ta det här på allvar? :rofl:

Det är ju mer än vad vissa helvblod äter när de rids å tränas.. hihihi!!!

Jag har inte börjat med den här foderstaten än.
Ville ha era synpunkter först eftersom ni är lite mer hästvana än jag.

Jag blev rekommenderad att de skulle äta så här. Det står även på Krafft:s hemsida:
Kg/dag PLUSS Havre Hö
Föl 1,0 1-2 Fritt
1-åringar 1,0 1-3 Fritt
2-åringar 1,0 1-2 7-8

Tur att man kan roa vissa...

om du har fri tillgång på hö så behöver du inte allt de där!
min shettis född 03 får 5 kg hö om dan +mineraler+morötter
om hon jobbar så får hon även en näve havre, ½dl betfor och betfor soppa ;) ,med jobba menar jag vara ute och trava +skritta med vagn

va ska ni göra med dem 05 ska ni väl bara promenera tömköra lite lätt?

Skaffa dig en bra bok om foderstater eller beställ häftet om foder från SLU. Där står allt du behöver veta. Du måste ta reda på ungefär vad hästarna väger och hur stort behov av energi, protein, calcium och fosfor de har för sin ålder. Sen behöver du en analys av stråfodret för att de om det innehåller vad hästarna behöver. Om något behov inte uppfylls av ditt hö då ska du lägga till lämpligt foder för att alla behov ska uppfyllas och kvoterna mellan energi/protein samt ca/p ska stämma.
Häftet från SLU kan jag varmt rekommendera. går att beställa via nätet och det kostar ca 100 lappen har jag för mig.

Vi hade 2 shettisar förut som dessutom reds.
Förutom hö fick de några dl krafft ponny.
+mineraler.

Att ge två shettisar på 1 och 2 år så mycket havre+krafft kan bara vara skadligt.
Varför inte krafft ponny?Eller liknande.

Om du tänker fodra dina 1 och 2åriga SHETLANDSPONNYER sådär så kommer du gräva deras grav.

Jag blev rekommenderad att de skulle äta så här. Det står även på Krafft:s hemsida:
Kg/dag PLUSS Havre Hö
Föl 1,0 1-2 Fritt
1-åringar 1,0 1-3 Fritt
2-åringar 1,0 1-2 7-8
För det mesta är sådana här generella foderrekommendationer baserade på att det handlar om stooora hästar typ halvblod!

Vad som är viktigt för unghästar och även då shettisar är att de får det protein och lysin som behövs för att de ska kunna växa. Kvoten för protein till en ett-åring ligger på ca 7 och för 2-åringen på ca 6,5. En shettis som kommer att väga runt 200 kg som vuxen behöver ca 25-30 Mj per dag. Gångra det med kvoten så får du fram proteinbehovet, 7*25=175 smbrp / 6,5*30=195 smbrp. Lysinkvoten är 0,5 gram per MJ och det finns gott om lysin i lucern (fin hint!).
//marti

De rekommendationer som står på krafftsäckarna är för stora hästar, så det får man ta med en nypa salt. Men du är faktiskt inte helt ute och cyklar ändå...

Alldeles för många tror att bara för att det råkar vara en shetlandsponny som gäller inte de "regler" för utfodring som man har för andra hästar, utan de får ofta bara en tuss hö - oavsett ålder, arbete eller tillväxt :crazy:

Framförallt fölet (nåja, ettåringen :D) har ett jättestort proteinbehov under sin första vinter och är den tunn redan nu så är rejält kraftfodertillskott att rekommendera! Är tvååringen också tunn och sannolikt utfodrad på samma sätt under sitt första levnadsår så skulle jag gå på den med rejält med proteintillskott också, för att den ska få komma ifatt utvecklingsmässigt.

Det man skulle önska är att Ni börjar med att göra en analys på grovfodret, så att ni VET var det är ni stoppar i dem. Det är nämligen jättesvårt att täcka proteinbehovet på shettisar, eftersom man dels har en minimimängd med grovfoder att ta hänsyn till och utöver det har väldigt små mängder kraftfoder att bolla med, för att få en balanserad foderstat som täcker behoven.
Tro mig, jag har räknat massor med foderstater till shettisar, ffa unghästar och föl!

Men är en höanalys inte genomförbar så skulle jag rekommendera 1 kg krafft pluss grön till 06-an (uppdelat på minst två mål/dag) + fri tillgång till grovfoder - det brukar stämma ganska bra till de flesta... Och Sen hade jag nog kanske gett 1 kg krafft groov 125 (uppdelat på minst två mål/dag) till 05-an.

För JODÅ, man kan faktiskt ge kraftfoder till shettisar också, även om många tycks tro att de inte behöver det... :smirk:

Ok, tusen tack för era svar!!!

Nu har jag fått hem en provpåse från Analycen, så nu skall här göras höanalys. Vad jag förstår av era svar är det där jag skall börja.

(Elisha: nej, det var absolut inte menat till dig!)

Vi har två shetlandsponnier, en är född maj -05 och den andra är född maj -06.

Jag tycker de verkar mkt, min halvblod går på 2kg krafft grund och 200g betfor + 8kg hö om dagen.
Jag tycker det verkar mkt, men jag tycker du ska ringa till krafft foderrådgiving . Gå in på krafft.nu . där står numert.

Jag hade två shettisar innan som reds ca 3-4 gånger i veckan, dom fick ungefär 1kg krafft ponny om dagen (uppdelat på 3), + mineraler. sen hade dom fri tillgång till hö ..

Senast ändrad av en moderator:

Ett 6 månaders avvand shetlandsföl behöver nästan lika mkt protein som ditt halvblod behöver i underhåll, 285 resp 365 gram i genomsnitt. Dessutom behöver fölet ett bättre protein så att den orkar äta så mkt så den får i sig ca 20 gram av aminosyran lysin.

Däremot behöver shetlandsfölet bara drygt hälften av den energi din stora häst får. Man måste ha ett sällsynt topphö om shettisfölet ska få i sig sitt behov den vägen. Därför är det ibland ganska trixigt att föda dessa små. Krafft ponny är nog det sista foder jag skulle ge till en ponny och i synnerhet ett föl. Det är designat ur missuppfattningen att lättfödda raser behöver mindre protein än svårfödda.

Ameo har bra koll på fodring av shetlandsföl. bättre fråga henne än Kraft. HH

:bow: :bow:

Många viktiga och bra saker i ditt inlägg tycker jag!

Har själv bara erfarenhet av att fixa foderstater åt vuxna shettisar men redan där är det svårt. Mycket svårare än åt i princip vilken vuxen häst som helst just eftersom man har så lite att spela på, både fodermässigt och att de i regel är rätt lättfödda energimässigt. Upplever många gånger att de behöver en högre kvot än stora hästar (kan ju bero på all päls de envisas med att sätta också....:smirk: )

knapplån

Det många uppenbarligen har missat i denhär tråden är att det handlar om UNGA shettisar som underutfodrats.
Det är STOR skillnad dels på utfodringen av unga, växande hästar, oavsett ras och storlek, jämfört med färdigvuxna. Att ni skriver att era shettisar bara får hö - det är ju då VUXNA ponnyer ni har och det går inte att jämföra med! Sen måste jag också tillägga att jag i de flesta fallen anser att enbart hö, möjligen kombinerat med en näve kraftfoder, är en bra foderstat ens till en vuxen shettis, för de flesta har inte hö med tillräckligt bra proteininnehåll för att det ska kunna täcka deras behov! VET man att man har ett tillräckligt bra hö så räcker det, men hur vanligt är det egentligen med hö som har en kvot på 6 eller mer?? (ska nog kolla upp det i analystråden....)
SOm jag skrev ovan, det är nästan ännu viktigare med högt proteininnehåll i grovfoder till små ponnyer än till större hästar, just för att det är så svårt att få ihop balanserade foderstater till dem annars!!

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 578
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Behöver lite goda råd ang min 1-åriga unghingst. Han går sedan i vintras på lösdrift med en grupp jämnåriga. De har fri tillgång till...
2
Svar
35
· Visningar
3 217
Senast: mahlmt
·
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka