Nybörjar frågor!

QuickStar

Trådstartare
Jag har skaffat mig en westernsadel till min häst, han har sadeltvång på "vanliga" sadlar med trivs kanon med westernsadlen.

men jag är helt grön på området och har några frågor, ni får ursäkta om frågorna är väldigt korkade men frågar man inte får man inget veta :)

1) Hur långa stigbyglar bör man ha? Ska man ha helt raka med eller lite lätt böjda?

2) Bör man rida lätt i traven samt stå i fältsitts i backar och i galoppen? I en engelsk sadel är det ju det bästa för att avlasta hästen, men en westernsadel är ju byggd på ett helt annat sätt och då kanske avlastar hästar utan att man behöver stå upp/rida lätt.
Det känns mer rätt (bekvämt)att sitta ner hela tiden oavsett gångart, men jag vill ju átt det ska vara så bra som möjligt för hästens skull.
Vilket är bäst?

3) Flankgjord, är det nödvändigt? Sadlen borde ju bli mer stabil med en sådan men är det onödigt att ha när man bara brallar i skogen?

Hoppas ni orkar svara på mina knas frågor...

Ska försöka svara på dina frågor :)

1)Inte för korta och inte raka ben, utan något däremellan som känns bekvämt. En smaksak egentligen, men något därikring är väl vanligast.

2)Kan bara svara för mig själv där. I uppförsbackar lutar jag mig bara lite framåt, så jag reser mig inte upp. I galopp sitter jag alltid ner. Rider både lätt och sitter ner i traven, beroende på vad jag gör.

3)Flankgjorden har man främst i roping så när man fäster lassot i hornet och dummyn rycker till sitter flankgjorden där för att inte sadeln ska "vitta över". Sätter man då flankgjorden för löst rycker den till i hästens mage när något drar i hornet, så då ska den sitta ganksa hårt.
Men rider man bara i skogen kan man gott ta bort den :)

1 det skall kännas bra och lite böjda ej förlite
2 det går alldeles ut märkt att rida lätt
3 jag själv använder aldrig den mer än när vi drar något eller arbetar och det skall sitta en rem imellan fram och bak och den får ej vara för lös så dom kan fastna

Tack för ni svarar på mina frågor, det är inte lätt så här i början innan man fått kläm på det..

Okay lite lätt böjda ben alltså, det är vad jag har nu, provade med kortare men då skumpade jag mest runt och där jag längde dem tappade jag nästan stigbyglarna för jag inte hittade balansen.

En annan fråga, hur för man en slipsknut? och får inte till det men jag har fått den att sitta iaf men det känns bättre med en beprövad knut istället..

Tack! :)

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 911
Senast: Lycan
·
Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 659
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 119
Senast: lillamy73
·
Utrustning Vi har en ny häst som har visat sig få skav av sadelgjorden SÅÅ LÄTT. Aldrig sett nåt liknande. Vi har westernsadlar med repgjordar men...
2
Svar
28
· Visningar
3 436
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar