nybliven tinkerägare =) - Vad göra med en 3-åring?

nettizen

Trådstartare
Hejsan allihopa! Jag har köpt mig en 3 årig Tinker Valack haft honom i 2 veckor än så länge..
-hur mycket bör man göra med en 3 åring? Han är "insutten" och lite tömkörd av förra ägaren..
- hur får jag honom att bli intresserad av mig?
-hur håller man det vita Vitt?

/Nettizen :idea:
 
Sv: nybliven tinkerägare =)

Det brukar vara ganska lagom att köra tre till fyra korta pass i veckan. Ca20-30 min. Varva med ridning o lite löshoppning/ tömkörning eller vad du nu tänkt utbilda till.
Intressant blir du genom umgänge och konsekvens. Vara trevlig för hästen att umgås med helt enkelt. Den dagliga skötseln skapar band.

Hålla det vita vitt? Ja säg det. Ha ha. Tvål o vatten gäller i långa loppet.
Lycka till
 
Sv: nybliven tinkerägare =)

Välkommen till tinkerträsket! :love::banana::bump:

Snart har du två, de är som en sjukdom :angel:

Intressant blir du genom att visa hästen nya och roliga saker, visa att du är smart och guida hästen till att upptäcka at han själv är duktig.

Ryktsten tycker jag är sjukt bra på det vita, såpa när man tvättar, och jag tror potatismjöl är bra också. Fast det har jag inte testat än, min tinker är bara lite vit :idea:

BILD vill vi se!

Lycka till!!
 
Sv: nybliven tinkerägare =)

Tack så mycket :) Måste säga att han har ett underbart temprament gör så gott han kan med det mesta man ber om..

om man ska lägga in bild måste den ligga på en annan sida då?
 
Sv: nybliven tinkerägare =)

Bara bilder och skryt om hur snygg häst man har :angel::love: gör sig bäst på Gnägg egentligen, men har man frågor om hantering kan det ju inte skada med en bild eller två kan jag tycka :angel::bump:
 
Sv: nybliven tinkerägare =)

Hålla det vita vitt?
Hmm, hmmm, hmm.
Om nån kommer på det så kan ni väl hojta till? :rofl:
Näe skämt å sido, man lär sig att blunda för saken och tvättar när det är dags att 'visa upp sig på byn'.
Mina hästar gillar att gojsa ner sig i både det ena å det andra och inte hjälpte det till nu när jag 'oljade in' benen på de och har permanentbäddar, nu har alla 7 lortränder i det vita eller helgråa hovskägg.. :o
 
Sv: nybliven tinkerägare =)

Hålla det vita vitt?
Hmm, hmmm, hmm.
Om nån kommer på det så kan ni väl hojta till? :rofl:
Näe skämt å sido, man lär sig att blunda för saken och tvättar när det är dags att 'visa upp sig på byn'.
Mina hästar gillar att gojsa ner sig i både det ena å det andra och inte hjälpte det till nu när jag 'oljade in' benen på de och har permanentbäddar, nu har alla 7 lortränder i det vita eller helgråa hovskägg.. :o

vad tvättar du med då?:banana:
 
Sv: nybliven tinkerägare =)

Yes diskmedel, sen har jag provat K9horse's balsam till svansen och det var ta med 17 bland det bästa jag provat.

Kritvita, tja det är de nog endast vid väldigt specifika tillfällen, men då är det efter ett bad, istället potatismjöl och vatten för att få hovsgäggen vita. ;)
 
Sv: nybliven tinkerägare =)

Så kul och se en tinkerägare! :) Finns inte så många av oss precis.. :) Du kommer aldrig vilja ha en annan häst när man väl skaffat en tinker! Vet du vilken typ du har skaffat? Skulle va kul och veta! Har själv ett tinkersto av vannertypen :)

När jag köpte min för 8 år sedan så bara umgicks jag med henne väldigt mycket för att hon skulle få förtroende för mig, skyndar man på dom så blir det väldigt snabbt att dom bara undviker en.. ta det lugnt och jobba fram en vänskap och börja sen på utbildningen..

Sen det där med att hålla dom vita, mycket tålamod och mycket tvättning :P
Jag kör med Fiebing blue frost.. Funkar skit bra! :)

 
Sv: nybliven tinkerägare =)

Va roligt med ännu en tinkerägare :D Vackraste rasen någonsin :D

Riktiga drömhästen tycker jag!

Mitt gula hjärta ;) hehe
579587_2686789268100_1807495404_1649939_2082756032_n.jpg
 
Sv: nybliven tinkerägare =)

Hej igen!

Vet inte så mkt om honom tyvärr. Bara att han är tinker och född 2009..

Underbar är han verkligen nu när vi har mer förtroende för varandra =)

har haft han nu i 4månader och bara gått massa promenader, pysslat mm

550681_10150836546627424_660132423_9930615_1836294187_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 187
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp