Nybliven islandshästägare!

H

Hnota

Halloj!

Jag har som ni förstår av rubriken just blivit med islandshäst.:bump: Stämmer egentligen inte riktigt, för det är så färskt att hon fortfarande står på Island :smirk: hon kommer med flyget i mars.

Till min fundering:
Hur ska jag på bästa möjliga vis sätta igång henne??? Både vad gäller mat och motion.
Hon har haft vintervila och gått lös med resten av flocken, som dom gör på Island.

Hon är en fux färgad 5 gångare på 7 vintrar (8år).
Hon är inriden med lätt för alla gångarterna.

Jag kommer visserligen få en massa hjälp av dom hon ska stå uppstallad hos (en turridning/ridskola med bara islandshästar), men det kan vara kul att vara lite påläst själv, vill ju inte verka som värsta nybörjaren. Jag är ju ingen nybörjare när det gäller hästar, bara inom området islandshästar och igångsättning efter importering :crazy:

Finns det nån som kan hjälpa mig med lite tips och råd (nån som kanske varit i samma situation), kanske också nått bra tips på hur jag skall lära känna henne så fort som möjligt.

Tacksam för svar :bow:

Sv: Nybliven islandshästägare!

Ta det lugnt när hon kommer.
Omställningen efter resan är mycket stor.
Vissa hästar kan bli riktigt sjuka av det.
Om du bara låter henne vila och är noga med maten och håller nere hennes stressnivå allt vad du kan.
Så blir risken för att hon skall bli sjuk mindre.

Sedan så var väl inte årstiden den bästa.
Våren med dess risker kommer snart.
Höstarna är därför bättre och då så börjar man med vintervila.

Sv: Nybliven islandshästägare!

Håller med, ta det lungt i början. Med lungt menas låt hästen vara häst, och låt den komma till ro utan ridning. Detta är den största omställning en häst kan göra, och många hästar har drabbats av exportsjuka vilket har tagit tid att få bukt med. Vissa hästar ställer om sig otrolligt snabbt, andra tar det längre tid för och faktiskt ända upp till 2 år i vissa fall.