Har du provat att rida ut en kort runda efter att du ridit 20-30 min på ridbanan? Hur är han med sällskap ute?
Många fullblod som kommer direkt från banan blir antingen väldigt "glada"/pigga när de kommer på ridbanan och bara ska då runt eller så blir de som du beskriver otroligt slöa för de förstår inte vad de ska göra där och har inte några associationer med banan som säger "kul". Han är garanterat lugnare där än inne i stallet för då kommer han ut och kan se andra hästar i hagarna (?) eller iaf ha koll på läget och inte vara instängd på samma sätt.
Man måste "väcka" dom, aktivera dom, göra det kul och spännande att gå på ridbanan! På min egen hjälper det med mycket tempoväxlingar, trav-halt- trav och liknande saker där hon ska vara på alerten hela tiden i kombination med massa beröm. Gillar han att galoppera så låt han göra det i lugn takt på banan, det brukar ge lite extra bjudning.
1 timme /dag låter mycket om han inte är van vid banridning tidigare, min blir trött efter 20-30 min sen får vi hitta på något annat som att skritta ut en runda eller liknande.
På ett fullblod är det nästan alltid viktigast att tänka framåt och rida framåt, man kan sällan bromsa sig ur ett problem. Men det är svårt när man har blivit rädd och blir passiv och omedvetet kommer till att hänga lite i tyglarna och bromsa med hela kroppen!
Om han trippar- försök låtsas som det regnar, prata med han och evt. trava istället. Om han backar är det FRAM som gäller, de lyssnar ofta mycket på rösten så att "ryta" till med djup röst kan hjälpa ifall de inte svarar på skänklarna.
A och O är att förekomma dom, så att du når han innan han går in i det avstänga läget du beskriver. Vilket är lättare sagt än gjort för de är snabba när man inte är van vid dom. Vid en okontaktbar häst kan jag undgå framåt reglen och försöka få kontakt genom att först rida framåt för att sedan göra halt för att försöka få tillbaks uppmärksamheten. Men viktigast är att du försöker slappna av- sjung en sång, räkna eller gör något som får dig att tänka på annat!
Och till sist- all heder åt dig som såg bort från fördomarna och inte bara dömer hästen som "ett knäppt fullblod"!!!