Nybliven föl ägare !!!

T

tatitzie

Hej !!
Jag har precis köpt mig en liten polskt halvblod på 7 månader håller precis på med avvänjning ska separera dem helt 1 feb .... nu funderar jag på hur viktigt är det att hon får gå på fölbete och har någon tips var man kan hitta dessa beten ??? Jag bor i kumla som ligger i örebro trakten.
Tack på förhand mvh tatitzie:confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybliven föl ägare !!!

JAG tycker det är viktigt för föl och unghästar att gå på bra bete med en så stor flock som möjligt.
Jag har haft föl utan jämnåriga kamrater och då har fölet lekt med någon annan häst som varit leksugen istället.
Så jag tycker inte det viktigaste är att fölet/unghästen har jämnåriga utan att den har ett tillräckligt näringsrikt bete och en bra kuperad hage där det finns utrymme att röra på sig.

/M

Det är viktigt med stora flockar o stora områden att röra sig på. Jag har läst att unghästar behöver detta både för att lära sig kommunicera och för att utvecklas muskulärt. Utan att ha fått en bra chans att få grundmuskler o grundkondition kan inridningen bli problematisk o ev få inledas med grundträning.

Hej !!
Jag har precis köpt mig en liten polskt halvblod på 7 månader håller precis på med avvänjning ska separera dem helt 1 feb .... nu funderar jag på hur viktigt är det att hon får gå på fölbete och har någon tips var man kan hitta dessa beten ??? Jag bor i kumla som ligger i örebro trakten.
Tack på förhand mvh tatitzie:confused:

Min åring trivdes INTE i en grupp med andra unghästar. Dock hade dom stora kuperade hagar så muskler fick han ju när de andra jagade honom :cool:

Han hade tidigare gått med sin mamma och ett annat ungsto och kommunikationen verkade det inte vara något fel på. Idag går han med sin mamma, en åring och dess mamma, 3 st 3 åringar + ett äldre sto. Mycket lugnare i flocken och han trivs verkligen.

Det är inget fel på honom trots att han inte gick på hingstbete särskilt länge :P jag är glad att han inte behövde gå där en hel sommar.

Men alla har olika erfarenheter, jag är glad att han hade ungstoet som sällskap när han var fölunge för hon hjälpte mej mycket, hon var ganska mogen för sin ålder men kunde likväl busa med honom ibland..*

men sen är de väl skillnad på ston och hingstar. Dock fick jag hem ett 8 månder gammalt sto (ungstoet jag berättar om ovan) som gick med min fölmärr och hon visade sig bli en underbar häst, mogen för sin ålder och trevlig, dessutom känslig och kommunikationen i behåll. Hon lärde mig nästan allt jag kan i hästhantering. Har aldrig tidigare gått med unghästar förutom fölungen då som jag berättat om ovan.

Har alltid varit noga att de haft stora ytor att röra sig på, nu går han på lösdrift - det ultimata enligt mej****

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mkt för svar det är kul när andra vill ge sina synpunkter när man är en färsking som jag tack så mkt

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 021
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 294
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka