Nybliven enögd häst

leia

Trådstartare
Min häst blev tyvärr tvungen att operera bort vänster öga för drygt två veckor sedan :( Hon har nu varit hemma i snart två veckor och verkar ha anpassat sig ganska bra. Man märker att hon blir osäker och viker undan om en ranghög häst kommer bakifrån på vänster sida, men annars märker man ingen skillnad i hur hon förhåller sig till de andra hästarna.
Jag tänkte nu börja jobba med henne lite smått för att se hur det går. (Veterinären sa att det är väldigt olika hur bra hästar kan anpassa sig till att bara ha ett öga. Om hästen är osäker/har dåligt förtroende för ryttaren är det kanske inte möjligt att rida, medan det finns hästar som tom är helt blinda och kan fritidsridas.) Jag tänkte börja med att göra övningar på marken samt gå promenader för att se hur hon reagerar på olika saker. Men är lite osäker på hur jag bör gå tillväga och vad jag måste tänka på... Vore väldigt tacksam för tips och erfarenheter!
 
Sv: Nybliven enögd häst

Det är förstås jättetråkigt, men behöver inte vara någon katastrof. Det finns ju enögda hästar som hoppar höga klasser, Quite Easy t ex!;) Jag har inget tips om hur du skall träna henne, men var vid gott mod!
 
Sv: Nybliven enögd häst

jag har haft en halvblind sköthäst. hon var nästan helt blind på vänsterögat och reagerade starkt när hon skulle gå förbi saker som glänste, om det var någon skylt som dinglade i vinden eller om det kom bilar bakifrån som framifrån. jag tränade mycket nh med henne just för att hon skulle lite på att jag inte skulle låta något hända henne. i början när man skulle rida förbi skylten som dinglade satte hon själv av i perfekt passage/piaff men efter att jag gått förbi och visat henne den både från vänster och från höger så var det inga större problem. hon tränades ganska länge i trav och vann faktiskt ett par lopp.. :bump:

tycker det var en jättebra idé att träna henne från marken först. ta det lugnt bara, stressa henne inte! lycka till!
 
Sv: Nybliven enögd häst

Tack ska ni ha, det känns skönt att höra!
Fler tips?
 
Sv: Nybliven enögd häst

Jag ahr en kompis vars häst blev enögd för ett par år sedan, det har inte inneburit några större problem, hon tävlar hoppning som tidigare
 
Sv: Nybliven enögd häst

Hej!
Min häst blev tvungen att operera bort sitt vä. öga i juni. Innan hade han i princip redan varit blind på det ögat och han hade varit riden och så utan problem! Så när hans öga läkt och stygnen var borta fick han gå på bete i fyra veckor med 3 andra hästar och bara vila och vänja sig. Sedan när jag började sätta igång honom så var det inga problem alls han skötte sig finfint och var precis som vanligt om inte bättre! Så för mig har det inte varit några problem, inte vid hoppning eller djupseende heller.
Däremot en i samma stall som också har en häst som är blind på ett öga hade mycket värre problem. Han gick ner i diken, in i väggar och sådant. Men nu är han precis som alla andra hästar med två ögon! :rofl:
Så räkna med att det kan ta tid, och ta det lungt och försiktigt!
Lycka till! :)
 
Sv: Nybliven enögd häst

Varför fick du göra det då?
Min häst var tvungen att opererabort ögat men eftersom han hade sprungit över in princip alla efter att han gåttmed lappöver ögat så fungerade detinte och vi kunde helt enkelt inte hakvar honom :( men han har det bra nu i alla fall ,han hade en tumör som trycjte ut ögat och vi behandladehonomförsåren i två år men sedan fick han somna 18år gammal.

Lycka till med din häst hoppas att den kan leva med detta
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 769
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp