Nyårssmällare

P

Piavik

Är det fler som har hästar som regaerar starkt på dessa smällare?
Vad gör ni för att lindra oron?
Vår förra häst vart precis tokig o åt inte alls nyårsnatten o det är väl hon som satt griller i huvudet på de andra skulle jag tro.
 
Sv: Nyårssmällare

jag irriterar mig jättemycket på det. speciellt då hästarna blir oroliga. Häststackarn ville nästan rusa in i stallet då man tog in han..-_-

Så länge dom smäller så har jag bomull i hans öron då jag ska kratsa hovarna eller nåt sånt. Annars trippar han runt och i värsta fall råkar sparka mig.

Jag oroar mig mer vad som kan hända ute i hagen..:S
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nyårssmällare

Tycker heller inte om att dom smäller men va ska man göra?

Jag brukar försöka lindra så mycket som möjligt för min lilla pålle som inte gillar det där vinande ljudet när raketen åker upp i luften.
* Hänger upp filtar för fönster.
* Pluggar igen öronen.
* Lyset får vara tänt.
* Radion igång.
* Sätter upp hönät med mycket hö, så ja vet att han inte har en sportlig chans att äta upp allt, för då har han nått att göra hela natten.
 
Sv: Nyårssmällare

Jag tillbringar nyårsafton i stallet med min stackars häst varje år. Vi brukar ta med oss lite bubbel och skåla försiktigt med hästarna.
Jag har provat bomull i öronen med liten söt huva men dom grejerna flyger all världens väg när eländet sätter igång vid tolvslaget.:eek:

Jag känner att jag inte kan göra så mycket mer än att bara vara där och bevaka henne så hon inte skadar sig själv.
Om skiten bara vore över sen...Men nejdå, då ska det pangas och smällas fram till påsk ungefär! Jag skulle vilja ta med en sån där liten skjutglad unge och visa den hur vissa djur mår av detta, då kanske de kunde hålla sig till att ha kul endast på nyår. Den kvällen är ju ändå förstörd...:smirk:
 
Sv: Nyårssmällare

Ja funderar på hur jag sak göra :) ja vill också fira nyår med Chappis <3 Annars tänkte ja nog sätta på lilla säta luvan med bummul i öronen.

I miott förra stall som låg nära ett bostadsområde sköt dom raketer ut över haganra:mad:
 
Sv: Nyårssmällare

Tur att vi har hästarna långt ute på bonnalandet, där skjuts inte särskilt mycket raketer, om några alls över huvud taget. Jag vet inte faktiskt.
Vi tänker i alla fall ta in dom ganska tidigt i morgon (vid 18.30 cirka), stänger dörrarna och ger dem mycket hö och sen får dom mer hö senare på kvällen. De brukar inte vara något särskilt rädda vad jag vet.
 
Sv: Nyårssmällare

Jag försöker att förebygga genom att sätta för fönstren och ha radion på och lyset tänt i stallet tills efter fyrverkerierna. Jag fodrar också strax innan tolv så att dom har hö att mumsa på och inte ska fundera så mkt över vad som händer där ute. Jag har dörren stängd också tills det har lugnat ner sej ute.

Det svåraste brukar vara på kvällen när man ska ta in dom för grannarna smäller och då är hästarna rädda så jag får inte in dom ibland det gäller att börja tidigt medans det är ljust ute.

De hästar vi har idag är inte så rädda som de vi har haft tidigare så jag är inte så orolig för i morgon faktiskt.

GOTT NYTT ÅR ALLIHOP!
 
Sv: Nyårssmällare

Är det fler som har hästar som regaerar starkt på dessa smällare?
Vad gör ni för att lindra oron?
Vår förra häst vart precis tokig o åt inte alls nyårsnatten o det är väl hon som satt griller i huvudet på de andra skulle jag tro.
Jag har sån tur att mina hästar inte bryr sig särskilt mycket. (De står ute dygnet runt.)Det jag kan bli ruskigt irriterad på är att de varje år snackas om alla stackars skotträdda hundar och flyktingar med krigs minnen. ÄNDÅ så låter fyrverkerierna mer och mer för varje år!!! Kan de inte bara göra fyrverkerier som är färggranna och lyser! Måste fan skapen smälla också? :mad:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp