Nyårsdessert

Azalea

Trådstartare
Jag är dessertansvarig på nyår och letar runt efter lite inspiration.. Har ni några tips?
Gärna något lite fancy, eller som i alla fall ser imponerande ut :angel:
Jag är bra på att baka så det gör inget om det är lite komplicerat.

Pannacotta och allt med lakrits går bort, men i övrigt är alla förslag välkomna!

Chokladfondant?
Mousse av något slag?
Hemmagjord glass?

Vad är resten av menyn?

Ja, absolut, men ville ha mer specifika tips som smaker/recept om folk provat något som var särskilt gott. :)

Menyn är en överraskning! Alltså behöver jag inte förhålla mig till övriga rätter.

After eightdesserter känns lyxiga tycker jag. Det finns cheese cake, tårta, kladdkaka med after eight. Alla lika goda, tycker jag. Mums!

Jag är dessertansvarig på nyår och letar runt efter lite inspiration.. Har ni några tips?

Pannacotta och allt med lakrits går bort, men i övrigt är alla förslag välkomna!
Monika Ahlbergs cheesecake med pepparkaka är nåt av det godaste jag ätit.
Vill du inte ha den med jul-känsla så strunta i pepparkakorna utan ta tex digestive i botten.
Sen kan man göra ngt kul ovanpå tex har jag tagit kiwi eller annan dekoration.

Finns på recept.nu

Jag har tänkt mig att göra en moussetårta. Browniebotten, sen dulce de leche, sen chokladmousse (en ljus och en mörk, i lager) och färska hallon ovanpå. Tyvärr har jag inget recept så på rak arm, men jag tänker att det är sånt som ser avancerat ut, men inte är så jätteavancerat.
Ev byter jag browniebottnen mot mandelbotten pga glutenallergi.

Nåt sånt här tänker jag mig http://bakebelieve.blogg.se/2013/march/chokladmoussetarta-med-browniebotten.html

Förra året gjorde jag fem miniefterrätter per person, i snapsglas av plast; en vitchokladmousse med apelsin och kardemumma, en jordgubbstiramisu, en calvadosäpplen med grädde, en fruktsallad med exotiska frukter, och vad det nu var mer. Ingenting svårt i sig men mängden olika saker gör att det ser lyxigt ut.

Min favoritnyårsdessert består egentligen av flera delar; en efterrättspaj av något slag (nöt-choklad om jag minns rätt), mangosorbet, björnbärscoulis samt lite florsockerpudrade exotiska frukter. Riktigt smaskig och lyxig och tar lite tid att göra men mycket kan förberedas. Kan också göras åt det mindre onyttiga hållet med mindre pajbit, mer frukt och mindre socker.

Pavlova fast mini så varje person får en egen. Marängskål, egen lemoncurd, grädde, snyggt skuren exotisk frukt, pudra med florsocker, alt riven vit choklad blandad med rostad kokos.

Fast jag är väldigt förtjust i att göra en jättepavlova med massvis med grädde och frukt. Som ett berg mitt på bordet. Enkelt fast lyxigt och överdådigt på samma gång. Gillar inte så mycket duttande.

Är också dessert ansvarig till nyår och var förra året med, då gjorde jag hemmagjord chokladmousse som blev väldigt uppskattad :) i år tänkte jag göra key lime pie - mest för att det är en av mina egna favoriter! :rofl:

Jag gjorde lingonpäron med stjärnanis med vit chokladkaka och grädde förra nyår. Det ser rätt tjusigt ut med klarröda päron till vit grädde och ljusgul kaka, dekorerade sedan med såna där snöflingor i socker som finns på bakhyllan i butiken. Kanderade blommor eller liknande hade också varit fint, förståss.

Jag har tänkt mig att göra en moussetårta. Browniebotten, sen dulce de leche, sen chokladmousse (en ljus och en mörk, i lager) och färska hallon ovanpå. Tyvärr har jag inget recept så på rak arm, men jag tänker att det är sånt som ser avancerat ut, men inte är så jätteavancerat.
Ev byter jag browniebottnen mot mandelbotten pga glutenallergi.

Nåt sånt här tänker jag mig http://bakebelieve.blogg.se/2013/march/chokladmoussetarta-med-browniebotten.html

Möjligen om det kan bli lite mastigt? Beror ju på hur menyn ser ut i övrigt, men många äter ju kött å potatis i någon variant till varmrätt, då kanske något lite lättare och/eller fruktigare kan passa till dessert?

Möjligen om det kan bli lite mastigt? Beror ju på hur menyn ser ut i övrigt, men många äter ju kött å potatis i någon variant till varmrätt, då kanske något lite lättare och/eller fruktigare kan passa till dessert?
Vår meny är hemmagjord sushi, så det är inte fullt så mastigt.

Pavlova fast mini så varje person får en egen. Marängskål, egen lemoncurd, grädde, snyggt skuren exotisk frukt, pudra med florsocker, alt riven vit choklad blandad med rostad kokos.

Fast jag är väldigt förtjust i att göra en jättepavlova med massvis med grädde och frukt. Som ett berg mitt på bordet. Enkelt fast lyxigt och överdådigt på samma gång. Gillar inte så mycket duttande.
Exakt vad jag skulle skriva, men du hann före :D En Pavlova kan göras hur imponerande som helst, med exotisk frukt, chokladspån, silverkulor (ätliga!!) etc etc. Och den är faktiskt busenkel att göra, jag gör marängen kvällen innan så får den stå i ugnen och svalna under natten. Tar sen fram den när den ska komponeras, vilket också går snabbt. Jag ÄLSKAR Pavlova!! Och de som inte vill äta en massa grädde kan njuta av marängen och frukten/bären. MUMS!!

Exakt vad jag skulle skriva, men du hann före :D En Pavlova kan göras hur imponerande som helst, med exotisk frukt, chokladspån, silverkulor (ätliga!!) etc etc. Och den är faktiskt busenkel att göra, jag gör marängen kvällen innan så får den stå i ugnen och svalna under natten. Tar sen fram den när den ska komponeras, vilket också går snabbt. Jag ÄLSKAR Pavlova!! Och de som inte vill äta en massa grädde kan njuta av marängen och frukten/bären. MUMS!!

Fattar jag det rätt att det i princip är maränger och grädde med frukt? Känns som att man skulle behöva vara väldigt sparsam med marängerna och grädden då för att det inte ska bli sliskigt, typ 70% frukt?

Liknande trådar

Mat Okej hörni, nu vill jag ha lite tips! :) Jag hade tänkt baka lite nu i sommar. Det kommer bli lite tillfällen för fika och jag har...
2
Svar
22
· Visningar
890
Senast: Trott
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
588
Tjatter Bästa Termomuggen? Jag har en från Thermos som jag använt i tio år kanske, men efter nästan daglig andvändning tänker rjag nog en ny...
Svar
10
· Visningar
374
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass

Hund, Katt, Andra Djur