Nyår och en massa smällare/raketer

G

Gilda

Hur gör ni med era hästar under nyårskvällen/natten, när det smäller och har sig? Tror att jag har den turen att inga grannar runt om kring mig kommer att avfyra några.Men för att vara på den säkra sidan, då jag inte vet hur dom kommer att reagera om det skulle inträffa.Dom reagerar inte på när jägarna runt om kring oss pangar så jag kanske oroar mig i onödan.men därimot har jag en bekant som tänker flytta sina till ett annat stall under nyårsafton...
Kan man stoppa bomull i öronen för att minska ljudet eller har ni några förslag?

Sv: Nyår och en massa smällare/raketer

vi tar in hästarna tidigare idag, blir väl redan vid 18 skulle jag tro. låter det vara tänt i stallet, har kanske radion på. stänger dörrarna när det börjar smällas som värst.
men vi bor ute i skogen, har ganska nära till ett pyttelitet samhälle där det inte brukar vara så mkt fyrverkerier så hästarna håller sig lugna... ger dom oftast ganska mkt att äta just då också...

jag vet att många häromkring stoppar in bomull i öronen på hästarna, så förmodligen funkar det ganska bra.

Tar in dem kanske vid 18-tiden på nyårsafton.Brukar ge dem extra hö så det har nåt att göra vid tolvslaget.När det har lugnat ned sig ett tag efter tolv ger jag dem natthö och ser att allt är OK.
Det värsta tycker jag är de som skjuter några dar före och efter när man är ute och rider:crazy:

Tar in dom lite tidigare än vanligt kanske, och ger mycket extra hö. :) Min häst är det inga problem med, han är inte rädd för smällare eller raketer alls, men vissa av dom andra hästarna i stallet blir nog lite skärrade...

Vi låter våra vara ute, de går på lösdrift. En bekant stängde in sina lösdriftisar på nyår en gång, hästarna var helt sjövilda av skräck och ville inte gå in i boxarna på flera veckor därefter... :(
Så jag tänkte att de nog känner sig säkrast i sin naturliga miljö där de kan söka skydd hos varandra.
Vi får väl se, vi har dem ju på gården, så vi får väl ta in dem om det blir alltför livat :crazy:
Bor ju i skogen så jag tror knappt det blir så farligt :)

Har tänt hela natten, gallren uppfällda och extra mycket kvällshö.
Fodrar sent då, vid 23tiden.

Inte mkt fyrverkerier vid stallet, gör inget speciellt med dem.

Gilda skrev:
Hur gör ni med era hästar under nyårskvällen/natten, när det smäller och har sig? Tror att jag har den turen att inga grannar runt om kring mig kommer att avfyra några.Men för att vara på den säkra sidan, då jag inte vet hur dom kommer att reagera om det skulle inträffa.Dom reagerar inte på när jägarna runt om kring oss pangar så jag kanske oroar mig i onödan.men därimot har jag en bekant som tänker flytta sina till ett annat stall under nyårsafton...
Kan man stoppa bomull i öronen för att minska ljudet eller har ni några förslag?

Ett nyköpt fullblod som vi var varnade för att han var orolig gjorde vi en missbedömning med.
Första året: - cd-spelare med musik på, täcken för fönster, bomulli öronen under luvan. Dottern ryktade honom med jämna mellanrum för att sysselsätta sej med honom. De börjar smälla på em så det var inte kul. Vid ett på natten var han så inne i sig själv att vi blev riktigt oroliga. Då vävde han så att han höll på att gå omkull, genomsvettig.

Andra året:- Fick han lugnade direkt i blodet. Två sprutor, en vid 6 och en vid 11. Viss risk men vad gör man? Samma rutiner med täcken för fönster, musik osv. Vid ett vävde han och var lite orolig men inte alls som första året. Han blev bara lite svettig.

Iår ska han fira nyår i Värmlandssskogarna och slippa alla raketer/smällare...:bump:

*lånar*

Gör inget, de går på lösdrift. Visst smäller grannar o folk runtikring av en hel del raketer o smällare men just våra bryr sig faktiskt inte om det.
De står mest och spanar på allt medans de tuggar hö.
Men de är också vana vid de mest konstiga saker.

Jag har inte kollat upp hur skjutgalna grannarna här i byn är - hoppas de är måttliga.:D
Mina hästar bor i utebox så det är ju bra om det inte blir alltför mycket raketer och smällande. Har också funderat på det där med bomull i öronen.

Immer

Vi har en paniskt skott och fyrverkeri rädd häst i stallet och har provat allt, ljus tänt osv, det enda som hjälper på honom är när vi täcker för fönstren så inget ljus kommer in. han är mest rädd för SYNEN av fyrverkerierna kombinerat med ljudet. förra året funkade det bra, så vi gör samma sak iår igen. våra går in vid 16.00 som de alltid gör vintertid.

Gör inget speciellt. Tar in dem vid 22-tiden, de får extra hö och stalldörren kommer att stängas helt (öppnar den på glänt när smällandet är över).

Tar in mina vid 18 tiden, sätter på radion och ger lite exra hö..släcker efter tolv slaget och ger lite extra hö då också..det brukar va lugnt, ingen som är rädd men har en liten stinta som får uppleva nyår första gången i år, så får se hur det går..kanske tittar till en gång extra..

Mina hästar har aldrig brytt sig nämnvärt över smällarna. Dock tror jag inte det kommer va så mycket här.

Jag hade mina hästar ute förra året då de går på lösdrift och jag pratat med andra som sagt att deras hästar var obekymrade. Grannarna till stallet brände dock av värsta vattenfestivalsfyverkeriet och alla andra runt om verkade ochså slagit på stort. Hästarna var helt i från sig och jag var helt övertygad om att tanten skulle få en hjärtinfarkt och dö (sprang hejvilt helt dyngsura av svett). I år står de i ett annat stall över nyår där det förhoppningsvis är lugnare runt omkring + att det är bättre isolerat och fönstrena vetter emot andra byggnader så det inte blir så stort ljusinsläpp. Kommer att ha ljuset tänt och en fläkt som står och surrar. Mat får de som vanligt.

Min häst har tidigare år vart fruktansvärt rädd och det smälls en hel del här.
Har testat med förtäckta fönster, bomull i öronen, musik och tänt och allt sånt... men han svettas och skakar och vandrar runt om en tok i boxen ändå. Vågar inte ens tänka på hur han skulle vara utan bomull, radio och sånt... :crazy:

Inatt blir det samma procedur ändå... nu står han i annat stall och hästen bredvis honom ska tydligen inte vara rädd, hoppas det hjälper lite. Ska vara där... Frågade veterinären om lugnande, men det fanns inget hon tyckte var bra...

Jag tror bomull hjälper lite iafl. De dämpar ju som ljudet. :smirk:
Hoppas allt går bra!

min står i ett ganska stort stall (drygt 20 hästar) och dom får gå ute som vanligt, till 19
och under natten när det börjar smälla finns det folk som ger dom extra hö ifalla att det skulle vara oroligt.
men vårt stall ligger en bra bit utanför stan i ett lugnt område, så jag tror inte att det är så mycket smällare därikring

Vi har lösdrift och det är jag som har kvällsfodringen . Min häst är ganska rädd så vi får väl se hur det går. 6 hästar ska in på box men resten 18 st är kvar ute. Det är inte lugnt med tanke på att det inte är så långt till stan. Vi gör som sagt ingenting annorlunda idag, hoppas jag.

Mina hästar står ute i 'skogen' och här smäller någon ett par gårdar bort, mina kommer in tidigare men har öppen stalldörr som vanligt. Funkar bra
Jag tror det är bättre om man gör allt som vanligt och inte börjar stressa över det själv, hästarna känner ju sådant

två av våra hästar är konvalecenta (stavning:confused: ) så dom har fått komma in innan det blev mörkt, vi vill ju inte att dom ska bli stressade och börja springa, men de andra två är ute som vanligt, alla andra år har dom vart ute till 21 som vanligt utan problem..:smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
17 881
Senast: Viva
·
Hundhälsa Jag har lite funderingar över hur mitt och hundarnas nyår ska bli som mest smärtfritt, och behöver bolla lite. Min äldre hund är rädd...
Svar
8
· Visningar
1 514
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama