Nya vitvaror i gammalt kök??

detordnarsig

Trådstartare
Är det nån bra idé att köpa nya vitvaror till ett gammalt kök och därmed anpassa sig efter det befintliga kökets mått? Tanken är att köpa nya skåp och sånt när jag blir lite rikare;) Just nu har jag inte råd med en total köksrenovering men tänkte ändå börja lite, för vitvarorna är i sämre skick än övriga köket. Men då får jag ju köpa varor efter dagens mått, kan det ställa till problem när jag sedan vill byta ut resten av köket?

Sv: Nya vitvaror i gammalt kök??

Var jag säker på att byta ut köket inom en rimlig framtid så hade jag köpt vitvaror efter de mått som jag sedan vill ha. Och sedan gjort ngn slags snabb-fixlösning som att ta bort överskåp för att få plats med nya vitvarorna som kyl och frys. Om man tror att köksrenoveringen ligger längre fram än de nya vitvarornas livslängd hade jag försökt köpa bättre begagnade dito som passar i de befintliga måtten. Och när det gäller diskmaskin och spis så är det nog rätt svårt att få till en någorlunda snygg lösning om de inte passar i de befintliga utrymmena.

Håller med Sar. Köp bättre begagnat som passar måttmässigt i köket.

När vi för fyra år sedan rev ut köket behöll vi kyl/frys (80tal?) och lade pengarna på resten. Mannen som ritade köket tog hänsyn till att dagens kyl&frysar var högre så vi lämnade ett utrymme ovanför den gamla kylen och frysen.

När nu frysen lade av för någon månad sedan och vi skulle köpa nytt upptäckte vi att standarden hade ändrat på de fyra åren.
Vitvarorna var nu ändå högre.
Så vi fick inrikta oss på ett fåtal märken som hade den höjd vi hade tillgängligt.
Lite snopet.
Dessutom tyckte vi att de hade blivit lite bredare...? Vi fick liksom klämma in dem också, där de gamla ledigt hade stått. Kunde inte kontrollmäta då vi kört bort de gamla vitvarorna.

Många gånger så rivs det ut hejdlöst.

Funkar planlösningen så är det väl bara att byta ut de bitar som behövs. Resten går ofta att fräscha till där de står.

Att tro att man ska spara på att skaffa en strömsnålare frys är ren propaganda såvida inte man kan få tag i en som nån annan lurad stackare ger bort till dig mot tex avhämtning.

Byt det som behövs i den takt det behövs.

Ptr

Jag tycker att du kan köpa nya vitvaror och sen anpassa resten av köket när du får råd.
Det är ju viktigt att ha riktiga vitvaror, sen kan resten komma senare.
Så gjorde vi iaf och det funkade jättebra!
Hade ett kök från 60-talet så du förstår...

Vi har gjort/ska göra följande

spis 70 - kommer försvinna den dagen vi gör om hela köket. (då blir det standard med 60-fläkt)
fläkt 70 - köpte en beg på blocket för 50:- 1år gammal men skramlar antagligen inte som vår gör. När vi gör om köket blir det även standard 60cm där.
Diskmaskin - var redan standard byttes ut då den var över 20år.
kyl/frys. - är i dagsläget för liten för utrymmet den står i så vi kommer slå ut ett brevidliggande skåp (som är lägre) samt att införskaffa ett högre där det nuvarande står.

Våra vitvaror (exkl kyl/frys) var när vi flyttade in sedan minst 91 då ägaren innan oss ej bytt dessa.

Tack för era åsikter! Det blir nog så att vitvarorna byts ut, är från tidiga 80 talet så därför inte längre i topskick... Resten av köket är orginal sedan 40 talet, men har egentligen inte större brister förutom att det är lite svårstädat. Hyllplanen är inte släta utan mer av plankmodell...

Liknande trådar

Hemmet Vårt kök är ett Kalmarkök, google säger att de upphörde 1984, så det har några år på nacken. Om kanske fem år kommer vi byta hela köket...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 416
Senast: Monkie
·
Hemmet Ni som fått fuktskador i kök till följd av vattenläcka, kan inte ni berätta hur återställning gick till? Igår upptäckte vi att vår...
Svar
6
· Visningar
4 731
Senast: Shaggy
·
Hemmet Alltså jag måste vara världens otacksammaste och krävande människa. Jag har precis köpt och flyttat in i ett jättefint radhus...
2
Svar
29
· Visningar
2 691
Senast: ptr
·
Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 657
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar