Nya tecken på unghäst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 506

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag har en åring vars registreringsansökan varit hos ASVH sen i oktober. Nu har han fått nya tecken på huvudet, tidigare har han "bara" haft strimbläs och snopp, men nu har snoppen flutit ut på något sätt och gett honom vitt på överläppen. På det bredaste stället är den vita fläcken kanske 5 cm.

Ska jag kontakta ASVH och meddela att han fått nya tecken, eller ska jag bara låta det vara?

Sv: Nya tecken på unghäst?

Jag är i samma sitts med två av mina unghästar så jag har varit i kontakt med ASVH.
Svaret jag fick var att om de inte ska säljas vänta tills de är tre och då första göra eventeulla ändringar t ex vis treårs testen.

Tack!

Både du och jag har ju sabino-gener i våra hästar, så jag förstår att du också råkat ut för det;)

Min ska säljas, så då får jag kontakta ASVH när kansliet öppnat igen efter bruksprovet.

Beskedet jag fick var att när det var klart att hästen behövde sitt pass /försäljning/ då skulle det göras ny ID-beskrivning och så skulle passet skickas in. Jag antar att det kommer att kosta del att få det ändrat också.
Billigare att ha häst utan sabino-genen verkar det det ju som. Jag som väntar ell föl i år som kan få anlaget i dubbel upplaga!!!!!!!!!

Jag har insett att mitt stos mamma också hade genen, trodde att det bara kom från henns pappa Ceylon, men mamman har en rejält uppåtrinnande strumpa.

Kan jag inte bara skicka in ett foto på lillens näsa så kan dom väl fylla i det nya tecknet själva på ASVH;)

Jag har en åring vars registreringsansökan varit hos ASVH sen i oktober. Nu har han fått nya tecken på huvudet, tidigare har han "bara" haft strimbläs och snopp, men nu har snoppen flutit ut på något sätt och gett honom vitt på överläppen. På det bredaste stället är den vita fläcken kanske 5 cm.
Det verkar mkt konstigt tycker jag! Har du kollat om huden är rosa under fläcken, det bör det vara om det ska vara bestående vitt.. väl?

Annars kanske det kan vara "Birdcatcher spots".. vita fläckar som kommer o går, olika mkt (lite) och på olika ställen!! De tillhör ju också Sabinogenerna, fast mindre vanliga.

Min gammelhingst hade dem. Vissa år var det många, vissa år nästan inga alls.. men då de dök upp så var det alltid på olika ställen!

Har du tagit nåt kort på "tecknet"?

Bia

Hade ingen aning om att det finns något som kallas Birdcather spots!
Tur att man lär sig något nytt varje dag;)

Jag glömde kameran hemma idag, men jag ska fota hans överläpp i morgon.

Han är Feliciano - Ceylon, undan ett sto med mycket lite vitt på, bara en flikig stjärn och två flikiga vita kotor. Dock kommer jag på medan jag skriver att hon för några år sen hade vita strån på överläppen (just när hon ID-kollades!) men att hon inte har dom idag. Det låter som att hon också har anlag för vandrande fläckar! Hon har aldrig haft några någon annanstans, men har några vintrar fått stickelhår i vinterpälsen, men det har hon inte den här vintern.

att dom ändrar färg och tecken som unghästar är ju rätt vanligt
det måste ju som som godtar passet veta

i mina gammla papper (reg papprena som va giltiga innan passet ) står det att min häst är brun med vita täcken....

det va hon när hon föddes sista åren va hon nästan VIT :rofl:

(araben på min bild)

Fast det är väl ändå lite skillnad på skimlar och mörkbruningar;)

Vet ett sto som står som skimmel i sin mammas föllista i stamboken, men hon skimlade aldrig av utan vart mörkbrun!

Iom att passet är en id- handling, så är det viktigt att det står exakt i passet.
Var en artikel om det i Ridsport för några år sedan.

När Birka var nästan tre så hade jag en id- kontrollant ute och chipade + gjorde diagram för de andra hästarna, så lät jag henne gå igenom passet + titta på B.
Hon ritade till en virvel och skrev i att hon gjort ett tillägg.

Men, som sagt, jag skulle vänta till treårs, även om hästen säljs.

Är han chipad?

*kl*
Fast det kan ju också vara så att det vita "går över" på sommaren.

Har två exempel på det i dels ett gammalt sto som alltid fick en vit fläck på överdelen av mulen under vintern och dels på min 3-åring som inte har ett j..la tecken i ansiktet på sommaren men som har en mkt tydlig vid fläck på överläppen hon oxå.
Dessutom är hon stickelhårig på sommaren men inte ett vitt hår syns i pälsen vintertid så jag vet inte...

-Hur ofta får man byta pass :rofl:

Han chippades 30 september och jag skickade in ansökningshandlingarna en vecka senare. Sen har jag väntat och väntat...

Det låter positivt att det går att göra tillägg, fast jag måste förstås betala ID-kontrollanten för jobb plus resa ut till ön:(

Jag ska kanske helt enkelt inte bry mig om fläcken?

Det lustiga är att unghästens mamma id-kollades ungefär den här tiden på året för tre år sen. Då hade hon vita strån på överläppen som hon inte har idag.

att dom ändrar färg och tecken som unghästar är ju rätt vanligt
det måste ju som som godtar passet veta

i mina gammla papper (reg papprena som va giltiga innan passet ) står det att min häst är brun med vita täcken....

det va hon när hon föddes sista åren va hon nästan VIT :rofl:

(araben på min bild)

om dom blir skimmlar syns det väl ofrast ganska tidigt att dom böjar byta färg på vissa ställen iaf... ir blir stickel håriga??

men konstigt nog stog det så i hennes papper men skimmel i passet sen....

Vid närmare koll så står det att de oftast uppstår med åldern, och mest på kroppen.. hmm? Då är det nog tveksamt om 'din' unge har det redan nu!!

Kolla här: Birdcatcher Spots

Blöt fläcken så du kan se om det är rosa hud, för isf är det bestående vitt.

Bia

Jag ska blöta och fota lillen i morgon. Tror att huden är rosa under den nya fläcken, men jag är inte säker.

Tack för länken om fläckarna! Något för mig att bita i medan jag nervöst väntar på besked om vilka halvblodshingstar som passerat nålsögat i år;)

Det låter positivt att det går att göra tillägg, fast jag måste förstås betala ID-kontrollanten för jobb plus resa ut till ön:(

Det absurda är att konsumentköplagen gäller vid ID-kontroll, mao du har 2 år på dig att "anmärka på felaktigheter".
Min vet är högst tveksam till att ID-kontr. fölungar efs tecken o färg förändras och han måste enl lagen utföra ny kontr utan ersättning.
(Det är väl ingen som utnyttjar denna fåniga lag. Men för min vetetrinär är det lite av en principsak)

Jag har fått ändra 2 pass. Skickat till ASVH med nytt konturdiagram. Kostar ingenting.

Kan jag inte bara skicka in ett foto på lillens näsa så kan dom väl fylla i det nya tecknet själva på ASVH;)

Förr räckte det med att få ändrat i passet. Jag har en som fått det gjort på treårs. Nu ska det tydligen även dokumenteras hos ASVH. I ock för sig förståligt om det i framtiden skulle behövas ett nytt pass att dom har korrekta ID-beskrivningar i sina register.

Anledningen till att man skulle vänta till treårs var att unghästar ofta ändrar färg och tecken.

Så här ser lillen ut på mulen idag

Bild.jpg

Det är det vita på överläppen som är nytt. Jag kan inte se att huden är rosa under, och i snoppen ovanför är det bara en liten fläck av huden som är rosa.

Det var mycket intressant att få veta!

Tänkte att jag borde försöka få det ändrat innan de, äntligen, gör hans pass

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 323
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 230
Senast: mandalaki
·
Hästhantering Jag har precis köpt en 2,5 åring som jag när han kom ställde mig frågan om jag inte tog mig ett helt hav över huvudet. Han är snäll...
Svar
5
· Visningar
1 439
Senast: aramis
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?
  • Övningar ridskola lektioner
Tillbaka