Nya skor - rida samma dag

I

Insanity

Jag tror aldrig jag ridit samma dag hovslagaren varit ute och satt på nya skor på mitt sto.

Rider ni samma dag era hästar fått nya skor?
Eller är det bara jag som är löjlig, har fått för mig att det gör ont eller nåt tror jag :p

Hovslagaren kommer ut idag och skor nya hästen och jag är så fruktansvärt ridsugen. Har inte ridit honom sen han flyttade hit..

Sv: Nya skor - rida samma dag

klart du kan rida.
Det går utmärkt att rida direkt efter skoning. såvida inte hästen är sömstucken/tryckt eller extremt hårt nerverkad.
Men ovanstående bör i vilket fall inte hända så...

Har en suberb hovslagare, så jag tror inte ovanstående ska hända :)

Då tar jag nog ut honom på en liten tur idag :D

Jag brukar inte heller rida samma dag som de skos... jag vet att min gamla hovslagare sa att han tyckte man skulle vänta tills nästa dag, eller åtminstone tills kvällen om hästen skos på förmiddagen och det var för att de kan ömma. men det beror ju säkerligen helt på hur känslig häst man har. men jag rider aldrig samma dag för jag litar på den hovise till 200% :) sen så kan jag tänka mig att de inte sitter sådär jättebra de första timmarna, jag har i alla fall hört att risken för just tappskor är störst den första veckan efter skoning för då har de liksom inte satt sig ordentligt.

Jag tror aldrig jag ridit samma dag hovslagaren varit ute och satt på nya skor på mitt sto.

Eller är det bara jag som är löjlig, har fått för mig att det gör ont eller nåt tror jag :p

Hovslagaren kommer ut idag och skor nya hästen och jag är så fruktansvärt ridsugen. Har inte ridit honom sen han flyttade hit..

Jag fick också för mig det här för några år sedan. Så jag frågade min hovslagare om det var sant att man inte borde rida samma dag som de bli omskodda. Han sa att det inte spelar någon roll, det är bara att rida med en gång om man vill det :)

Travhästarna skor de ju typ 10 min innan start så det är nog inga prob. så länge den är bra skodd och har friska hovar. :)

Kl**
Har också hört samma!
Och idag kommer hovis, iofs i eftermiddag så blir inget ridande idag heller!
Men imorgon skall mina älsklingar få sina första turer på länge!!
Så här är en till som är ridsugen!!

Jag rider inte samma dag. Mest för att jag sällan har tid men också för att jag gärna låter kusen vänja sig vid fötterna en dag. Säkert helt onödigt men efter som att jag inte kan veta så tar jag det säkra före det osäkra. Jag satsar på att rida dagar då hästen redan har skor. Hästen skos 1 dag var 6e-7e vecka. Jag klarar av att avstå från att rida just den dagen.

Skulle det vara så att hästen tappat en sko i samband med en ritt, träning eller liknande, så skulle jag dock inte ställa in den pga att hästen får en ny sko.

Jag rider alltid före skoning om jag ska rida. Ifall han skulle vara lite öm.

Om hästen skos om med normala intervaller och inte tillåts bli förväxt i hovarna så är det inga problem med att rida samma dag den skos.

Om hästen inte är ridbar efter skoning är nåt fel...:crazy:

Jag rider samma dag. Har aldrig haft en sömstucken eller öm häst efter skoning.
Däremot rider jag aldrig om hästen tappat en sko.

Det är nog individuellt från pålle till pålle hur öm de är efter en skoning. Men jag ahr då hittils aldrig stött på en pålle som ömmat vid ridning när den är nyskodd :)

Jag har vid ett par tillfällen haft dressyrträning på nyskodd (timmar) häst och måste säga att hästen går ovanligt bra när han är nyskodd.
Har funderat på varför och har fått för mig att benen blir lite strechade, töjda och lagom uppmjukade.

jag brukar inte rida samma dag. Tycker att det varit lämpligt att ha det som vilodag, men "måste" jag, dvs träning, dagen innan träning eller liknande så är det ju inga problem att rida egentligen. Mest har det ju med tid att göra.

Jag brukar inte rida samma dag. För min del beror det enbart på tidsbrist, och på vintern tycker jag att jag har fryst tillräckligt efter att ha hållt hovslagaren sällskap under 2-4 timmar.

Klart du kan rida. Kolla på travet. Där skos dom strax innan loppet går...

Hej!

Visst rider jag. Dressyr, hoppning eller "vanlig" uteritt. Det jag inte gör är intervallträning (med ordentlig pulsökning). Fast igentligen spelar det nog ingen roll.

Oftast blir väl hästen lite glad av att få röra på sig efter att ha varit tvingad att stå still en si så där 40 minuter....

Min hovslagare avslutar alltid med att säga "Då var det klart, varså god och rid". Så jag antar att även han tycker det är okej.

Min hovis säger att det är ok, är hästen öm efter skoning, så har man verkat fötterna för mycket...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden

Hästrelaterat