Nya skatteregler ang hästgård?

J

jezzibell

Hej,
Har ju regat företag och anmält mig för moms. Jag blev helt tagen på sängen imorse då de ringde från skattemyndigheten :o
Jag hade angivit att min verksamhet ska vara uppfödning av häst samt uthyrning av stallplatser etc. De godkände inte att jag har uppfödning av häst, eftersom jag ännu inte har något föl att sälja (!). Men de godkände att jag ska hyra ut stallplatser. Men här kommer det värsta; De godkänner inte längre att man får dra av för saker man måste införskaffa, att man inte får gå med förlust de första åren... Dvs. hästarna jag köper in får jag inte dra av, däremot får jag gärna betala moms när jag säljer föl den dagen det blir. Jag kom mig aldrig för att fråga om jag får dra av momsen stallbygget, för jag fick känslan av att jag inte fick dra av något alls förrän den dagen jag har något att sälja... Någon som vet? Eller blev jag så paff att jag missuppfattade tanten? Thanks /Jezz

Sv: Nya skatteregler ang hästgård?

Det låter jättekonstigt :confused: Varför skulle man inte få gå med förlust första åren just vad gäller hästuppfödning? I våras gick det iaf alldeles utmärkt att gå med förlust med enskild firma...

Ring upp skattemyndigheten och fråga, det där låter snurrigt...

Det är trams att man inte får ha ett sto i företag innan man har föl att sälja.

Du får däremot inte dra av en häst du köper in direkt. Antingen räknas hästen som lager eller som inventarie. Är hästen ett inventarie så blir det årliga avskrivningar enligt plan.

Om skatteverket håller på med trams så ta hjälp av tex LRF konsult.

Åh, tusen tack.
Jo, tanten sa något om inventarie men jag förstod aldrig vad hon menade. Du förklarade bra.
Thanks /Jezz

Dvs. hästarna jag köper in får jag inte dra av, däremot får jag gärna betala moms när jag säljer föl den dagen det blir.

Fast så är det nästan alltid.
När du köper en häst av en privatperson (vilket ju oftast är fallet) så får du inte dra moms, för personen du köper av är inte momspliktig. Men om du säljer tillbaka samma häst till samma människa tio minuter senare så måste du betala in momsen för den affären, eftersom du är momspliktig. Festligt va?! :eek:

Fast så är det nästan alltid.
När du köper en häst av en privatperson (vilket ju oftast är fallet) så får du inte dra moms, för personen du köper av är inte momspliktig. Men om du säljer tillbaka samma häst till samma människa tio minuter senare så måste du betala in momsen för den affären, eftersom du är momspliktig. Festligt va?! :eek:

Nej riktigt så illa är det inte med momsreglerna. Det finns trådar om moms som bara är några veckor gamla där vi diskuterade detta.

Nej riktigt så illa är det inte med momsreglerna.

Visst är det så!
Jag har själv (=min firma) köpt en häst av en privatperson som jag sedan sålde tillbaka till samma människa, och fick då inte dra moms på inköpet, men betala in den för försäljningen.
Så sade både SKM och min revisor, så jag valde att gå på den linjen, men roligt är det ju inte ...

Det kan inte stämma. Däremot ska du betala moms på vinstmarginalen som du får vid försäljning.

Visst är det så!
Jag har själv (=min firma) köpt en häst av en privatperson som jag sedan sålde tillbaka till samma människa, och fick då inte dra moms på inköpet, men betala in den för försäljningen.
Så sade både SKM och min revisor, så jag valde att gå på den linjen, men roligt är det ju inte ...

Nej så är det faktiskt inte.

Om du köpt en häst för att användas som inventarie tex avel av en privatperson så behöver du inte lägga på moms när du säljer även om du är momsregistrerad.

Om hästen istället köpts för att tränas och säljas vidare så använder du reglerna för vinstmarginalmoms.

Jag har kollat detta med skatteverket och det var iår. jag har skriftligt svar med hänvisning till rätt paragraf i lagen om du är intresserad. Jag har tyvärr inte uppgifterna här men kan lägga ut det senare. Påminn mig gärna om jag glömmer.

Här är svaret jag fått från skatteverket om hur jag gör när jag som företagare säljer en häst som köpts av en privatperson.

"På frågan om hur du ska ta ut moms när du säljer hästen så har det betydelse hur den används och är bokförd i verksamheten. Om den är inköpt för att vara kvar i verksamheten (anläggningstillgång) så kan du sälja den utan moms enligt 3 kap. 24 § i momslagen. Om den däremot är inköpt för att säljas vidare (omsättningstillgång) så kan du använda reglerna för vinstmarginalbeskattning."

Hej Jezzibell!
Har i veckan råkat ut för precis samma sak som du där skatteverket nu överväger att ej godta rörelsens kostnader samt försäkring på hästarna eller ej. Vill att jag ska komma in med synpunkter inom 5 dagar!!!
Har ett litet stall med två inackorderingar, ett avelsto (dräktigt) och idagsläget en inköpt häst under utbildning för vidare försäljning. Enligt skatteverkets brev får jag inte dra av kostnaden för foder och strö för nån av hästarna - inte ens de inackorderade, ej heller dra av kostnaden för inköpet av en häst som jag året efter dvs i år har sålt med en större förtjänst. Inte heller de kostnader för denna nu försålda häst som foder, försäkring, veterinär, hovslagare etc. De menar oxå att jag inte få dra kostnaderna för mitt avelsto (foder, försäkring etc) förrän jag bevisat kan visa att fölet är sålt, först då kan jag ta med avelsverksamhet i min verksamhet.

Är detta sjukt eller?

Blev vid köp av vår gård rekommenderad av LRF att starta näringsverksamhet av häst då jag kommer inbringa inkomster i olika former och skatteverket kan komma att kommentera detta om jag inte startar upp nån form av verksamhet.
Berättade alltså för LRF om mina dåvarande planer om inackorderingar, utbyggnad av stall, ev ridhus, utbildning av häst & ryttare, inköp - utbildning - försäljning av hästar etc.
Min vision är att en dag kunna leva på min "hobby" men med det besked som damp ner i brevlådan häromdagen så känns det som om den har "kraschat"....

och så undrar myndigheterna varför stora delar av hästbranschen sköts med svarta pengar......

Be att få beskedet skriftligt från skatteverket och ta sedan hjälp av t.ex. LRF konsult att svara dem.

Lycka till!
/Cecilia

*kl*

Något som väl komplicerar sådana här ärenden ytterligare är att det är fritt upp till varje skattekontor att tolka skattereglerna ända tills det kommit någon prejudicerande dom i domstol? Kanske därav de olika buden om vad som gäller?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka