Nya selar!

L

loch

Nu har både russet och Meja fått nya selar *tack mamma:love:*

Russet fick en nylonsele till sin Globusrockard :rofl:
Jag vet att vi ska sänka skackelfästena (gör det i morgon :angel:)
För att förfära alla vettiga människor och erfarna kuskar; detta är tredje gången som det 6-åriga russet är för vagn... :p (men jag är med och vi känner honom väl)

18596307.jpg

värmer upp med tömkörning

18596310.jpg

och så är Lin kusk! :)

18596308.jpg

Sv: Nya selar!

O här är Mejas:love: sele!
Det blev mörkt så vi hann inte spänna för :mad: men det är väl en dag i morgon också...
18596272.jpg

18596270.jpg

Väldigt söta hästar :)

Vad är det för sele den vita ponnyn har är det nylon ? Skönt att slippa smörja;)

Vad är det för sele den vita ponnyn har är det nylon ? Skönt att slippa smörja;)

Japp! Nylon till den lille hopponnyn. Lätt för flickan att sela själv, billigt (kostar ju endel m hopp- och dressyrsadel, tränare och bling) och passar jättebra till den bråkiga Globusrockarden :devil:

Ja, jag blev jätteglad när jag packade upp och provade... :) speciellt Mejas french-coller som bara "smälte" på plats som vore den specialsydd åt henne!
Och nylonselen var helt klart över förväntan i kvalitet... men russet är nog felkonstruerad på nåt sätt, för svanskappan räckte med nöd och näppe men bukgjorden hamnade på sista hålet och var ändå lite löst spänd... men det är ju inte så svårt att fixa nya hål själv! :idea:

Kan väl inte berätta var jag handlat heller... då lär tråden försvinna! Men det är från en mycket trevlig kördommare som har en webbshop som heter nåt´med selar... ;)

Åh, jag har funderat på en sådan där brösta men jag vet fortfarande inte vad jag tycker :p Hur funkar den eller ha du provat den än?

Återkommer med rapport! Slutar jobbet nu o ska hem o köra! :bump:

Vad bra det blev!! :) Alltihop ser tjusigt ut!
Möjligen att bakselen ser ut att sitta en aning långt bak, men det har nog med skakelfästenas höjd att göra. Så det kommer att bli kanon! :bump:
Jag har oxå haft lite jox med hålen på däckel-gjorden. Köpte en stl.cob, men har precis som du fått göra en hel del extra hål för att kunna spänna den. Shiloh är ju inte jätteliten precis, trots att han bara nu är 2 år. Han är betydligt större än sin mamma som var maxad D-ponny. Tur jag inte köpte stl.full.:rofl: Då hade det fått bli en flytväst med!!
Skämt o sido, är mycket nöjd med min "nylonare". Prisvärd!!:bow:

MEN vad sjuk jag blir på din french collar!! Har sagt det tidigare...och säger det igen....:När Shiloh växt klart, DÅ blir det en sådan!!! (....om den passar såklart.)
Shiloh har ju grov och rätt lågt ansatt hals så det borde funka bra!!...säger jag med hopp i rösten??!!:cool:

Halv storm och regn... :( solen sken ju hela tiden på jobbet :confused:
Efter en timmes hopp och galopp med klättring i kvigfållan med dotten och hennes ponny så var dotra för trött och frusen för att hjälpa mamma spänna för, och ska sanningen fram frös jag också ganska ordentligt... inga körbilder idag alltså *sorry*
Men i morgon ska det visst bli fint och då är gubben hemma och kan hjälpa mig med an- och frånspänning! :) och så är det ju första körlektionen på söndag så nog kan jag lova att det kommer bilder och f.f.allt rapporter om hur french-collern fungerar. Jag är själv väldigt nyfiken på var "draget" hamnar. Ska vara 60% på lokstaden och 40% på bringan har jag hört... hoppas det är mer som hamnar på lokstaden, man kan nästan tro att så blir fallet med Meja... men det vet jag som sagt inte än.
Återkommer. :cool:

Vad bra det blev!! :) Skämt o sido, är mycket nöjd med min "nylonare". Prisvärd!!:bow:

MEN vad sjuk jag blir på din french collar!! Har sagt det tidigare...och säger det igen....:När Shiloh växt klart, DÅ blir det en sådan!!! (....om den passar såklart.)
Shiloh har ju grov och rätt lågt ansatt hals så det borde funka bra!!...säger jag med hopp i rösten??!!:cool:

Ja, jag förstår inte att man inte sett/hört mer om nylonselen. Prisvärd är ju en underdrift! Hade jag känt till den selen hade mina fjords haft såna oxå som komlement till de astunga lokselarna *phu*

Jag lovar att berätta hur den fungerar i praktiken, french-collern. Det ska bli riktigt spännande att bekanta sig med den!
Men jag köpte den mest för att jag är så obstinat envis :crazy: för enligt alla experter jag pratat med (två) så fungerar en vanlig brösta jättebra till fjordingar om de inte är missbildade... men, som sagt och som ni alla redan märkt, jag är "lite" egensinnig ;)

Jag ville också kört i dag, ändrade mig till promenad eftersom jag inte fick ut vagnen ur garaget, ändrade sedan till rykt i stallet pga ösregnet och blåsten :cool:
Så inget trevligt väder i dag, jag förstår att ni frös!!

Jaha... hur tror ni det gått i dag då...? Strålande sol! Gubben hjälpte mig att sätta för vagnen... då är de nya draglinorna för korta för inkörningsrockarden! :mad: Efter att ägnat en halvtimme med att spänna för och ifrån med olika konstellationer av tillpassning och olika försök med olika draglinor var både gubben och Meja ganska uttråkade! (men vilken bra träning för en unghäst :idea: att stå still så länge)
Eftersom solen sken och jag lovat er bilder så beslutade vi oss för att släpa fram giggen som Meja aldrig ens tittat på... så här blev resultatet:

18620336.jpg

18620337.jpg

missar jag måste åtgärda innan nästa tur; höja skackelfästen, balansera vagnen (genom att flytta kuskbocken) och korta linorna till bakselen! och så ska ju skackelfästet ligga mellan piggarna på skackeln så klart... :crazy:
Meja älskade att dra med sin nya french-coller! Hon var lite fundersam till en början och var en duktig liten häst och provade att lägga vikt i selen ett par gånger innan vi gick iväg!
Efter den korta turen fanns inte ett spår av collern i hennes päls, däremot fanns spår efter däckeln...

Vilken osis att hon gillade collern :angel:;) Annars vet du ju vart du kunde skickat den..:D

Ser både superhärligt och supertjusigt ut och jag är faktiskt lite avis. Väldigt elegant med gigg tycker jag!

Men hallå alla mina experter... Var är ni?!? Varför kolla utan att kommentera??? Är det så illa :crazy: :confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 222
Senast: mandalaki
·
Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 786
Senast: kolblakkur
·
Körning :) Bara en liten uppdatering. I morgon far min Buse till sin nya fodervärd, med vagnar, sele och alla andra tillbehör. Efter att ha...
Svar
14
· Visningar
1 062
Senast: Goat lover
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 199
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka