Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"
Det gör inte jag heller. Fr a stora ridskolorn verkar ha en hästhållning jag aldrig skulle acceptera för mina "privathästar".
Delvis kl
Man kan säga så här skulle du ha en sadel som ändrar ryggen på din häst?
Nej det skulle du inte.
Skulle du kasta upp en ny person på hästen 5-6 dagar i veckan som allt som oftast inte vet ett smack vad den håller på med?
Nej det skulle du inte. Kanske om du "rider rätt" hästen med jämna korta mellanrum så att den klarar av en nybörjare utan att få problem av det.
Jag har arbetat på flertalet ridskolor med friskvård, dock så är hästens ekonomi alltid den ledande orsaken inte hästens status.
Att en häst är så snäll att den tillåter en ryttare på ryggen trotts att den har mycket ont är bara otroligt. Det fanns en häst som en vän till mig tittade på den hade så ont i hovarna att den inte visste vilket ben den skulle ha i marken när den
vilade alltså stod i box utan spring i stallet. Hästen visade tydligt med att till slut sparka rakt i väggen då hon kände över den, det slutade med en anmälan mot ridskolan som gick helt fri trotts detta djurplågeri. Är det rätt att ridskolor skall gå fria där en privat person hade fått på pälsen så det räcker och blir över?
Att hästar avlivas på ridskolor då de är så dåliga att de knappt kan gå ut till slaktplatsen bakom stallet själva och inte tas ur verksamheten långt innan dess?
Nej detta är ett litet steg i rätt riktning dock att få ett totalt slut på hästar som tvingas gå med totalt felaktig utrustning knappt någon fri aktivitet (hage tex) och spilta över lag är ju inte direkt optimal hästhållning, jag låter det vara osagt om
riktiga arbets hästar som faktiskt arbetar som de gjorde förr.
Att det finns ridskolor som sköter om sina hästar bättre än privathästarna finns betvivlar jag inte, men jag har inte hittat någon ännu. Otur eller så är det så långt emellan dem.
Jag hoppas på att det skall vaknas till lite ute i landet nu!