Sv: Nya licensregler
Få se här
vad jag får de till så blir de dyrare med isis tävlingarna i alla fall om man inte tävlar på elitnivå vilket ytterst få här inne gör.
Isisryttare tävlar 9 gånger med engångsbiljet detta kostar 1350 kr
Den som tävlar inom SRF betalar 75 kr upp till LA(i mitt fall körning) betalar 75 kr per gång vilket blir 675 kr PLUSS 200 för hästlicens.
Detta blir totalt 875 kr
För mig är det då dyrare att tävla 9 ggr med engångslicens inom isisvärden.
Dyraste är ju ryttarlicensen så det är billigare att tävla isis på VM nivå än VM på storhäst tävingar helt klart.
Men å andra sidan kostar inte isis tävlingar lika mkt man vinner knappt nått när man vinner så det är inte så vad ska man säga "stort" att vinna ett VM där.
Man har inte ett OS heller eller världscupper.
Så vinner du VM i hopp eller en världscup så blir du mer "kändis" i media än om du har vunnit ett VM i tölt.
Prispengarna i hoppning kan vara 3 miljoner och en biloch du är med i närmast varenda hästtidning och andra media.
Medans det knappt finns prispengar inom isisvärlden. Medans en vinnare i VM i tölt knappt ens blir uppmärksammad öht utanför isisvärlden.
När jag säger ett känt isisnamn som tävlat och vunnit VM hos människor som håller påmed hopp, dressyr eller körning osv rynkar alla på pannan, medans nästan alla inom isivärlden vet vem malin bayard är.
Så visst är det en stor "status" skillnad på de olika förbunden.
Tråkigt men sant
Ska du tävla på internationell nivå i hopp så kostar ryttarlicensen för ett år flera tusen mot isisvärdens 750 kr.
Men för oss vanliga döingar som hobbytävlar är det än så länge dyrare att tävla isis i ren licensavgifter.
Vet inte hur mkt själva startavgiften sedan skiljer sig åt på tävlingarna=)
Men nu räknar jag
endast skillnadena på licenskostnaden och inge annat=)