Nya licensregler

karamelldrottningen

Trådstartare
Vad tycker ni om dessa? Är det bra med åldersrelaterat? Själv tycker jag 150 kr för en engångs är rimligt och inte mer. Vad anser ni om övriga upplägget/ändringen till ålder? Är det för att underlätta det administrativa eller varför denna ändring?

Sv: Nya licensregler

Engångslicensen tycker jag var bra. Jag har tidigare avstått från att tävla för att vi kanske bara skulle rida en officiell tävling, det blir ju mycket pengar om man inte åker på så många. Bra alternativ tycker jag för den som kanske bara vill rida ett KM i hemmaklubben och inte åker runt hela säsongen.

Mest tycker jag det är dyrt, det var inte länge sedan en licens kostade 200 kr och nu är det 500 kr som gäller, en ordentlig höjning vill jag mena. Engångs är väl nästan nödvändigt med det priset.

Oj vad dyrt:(

Svenska ridsportsförbundet kostar det bara 75 kr engångsbiljett så tävlar man mindre än 10 ggr om året tjänar man på att betala engångsavgiften=)
150 kr var ju hutlöst dyrt tycker jag...

Åh andra sidan har du en hästlicens att lösa för 200 kr och så ligger årslicensen på 750. Så så mycket billigare att tävls stohäst är det inte. Det är bara om man tävlar exakt 3 tävlingar som det blir billigare med storhästar, allt annat blir billigare med islandshäst. Tävlar du 2 hästar eller fler blir det alltid billigare på islandshäst.

är dyrt att tävla om man bara gör det i bland. Särskilt om man är intresserad av flera grenar! Jag skulle vilja tävla några hoppningar med min ponny o förhoppningsvis starta någon tävling i höst med isisen. = två olika klubbmedlemsskap, 2 olika licenser = jättedyrt! tur har ponnyn livstidslicens sen gammalt..

såg att det kostar 150 för en gångs i Svenska ridsportsförbundet oxå. (75 är för lektionsryttare)
Så att tävla islandshäst är fortfarande billigare..
men att bara starta en gång blir ju 150 + medlem ca 350..

Hur får du fram dessa siffrorna. Förstår såklart att det kan skilja lite beroende på vilken lokalklubb man väljer. Men bara själva sif-medlemskapet kostar väl mer än så. Och så ska man ju vara med i en klubb. Här ligger det strax över 500 kr. Och det är ju bara för att ens få anmäla sig. Sen kostar ju själva tävlingen också. Ofta runt 3-400 plus grenavgift.

Som tävlande kan man ju tycka det är dyrt, men klubbarna måste ju få in pengar på något sätt.

såg att det kostar 150 för en gångs i Svenska ridsportsförbundet oxå. (75 är för lektionsryttare)
Så att tävla islandshäst är fortfarande billigare..

Fel och rätt här har du utdrag från SRF

*Följande får tävla på lektionsryttarlicens på nationella tävlingar: Lektionsryttare (TRI Mom. 111) som tävlar på lektionshäst (TRI Mom 160), Handikappryttare på lånad häst/ponny, Voltigörer/linförare, Gymkhanaryttare, Kuskar upp till och med lätt A och Distansryttare upp till och med 50 km.

Så jag som inte kommer tävla högre än LA i körning kommer kunna klara mig på 75 kr per tävling:D

Har islandshästtävlingarna likadant? att i lätt klass är det billigare med engångslicens?

Nope, men som sagt, vi slipper hästlicensen så förutom om man tävlar exakt 3 tävlingar så blir det billigare.

Få se här
vad jag får de till så blir de dyrare med isis tävlingarna i alla fall om man inte tävlar på elitnivå vilket ytterst få här inne gör.

Isisryttare tävlar 9 gånger med engångsbiljet detta kostar 1350 kr

Den som tävlar inom SRF betalar 75 kr upp till LA(i mitt fall körning) betalar 75 kr per gång vilket blir 675 kr PLUSS 200 för hästlicens.
Detta blir totalt 875 kr

För mig är det då dyrare att tävla 9 ggr med engångslicens inom isisvärden.:cautious:

Dyraste är ju ryttarlicensen så det är billigare att tävla isis på VM nivå än VM på storhäst tävingar helt klart.
Men å andra sidan kostar inte isis tävlingar lika mkt man vinner knappt nått när man vinner så det är inte så vad ska man säga "stort" att vinna ett VM där.

Man har inte ett OS heller eller världscupper.

Så vinner du VM i hopp eller en världscup så blir du mer "kändis" i media än om du har vunnit ett VM i tölt.

Prispengarna i hoppning kan vara 3 miljoner och en biloch du är med i närmast varenda hästtidning och andra media.

Medans det knappt finns prispengar inom isisvärlden. Medans en vinnare i VM i tölt knappt ens blir uppmärksammad öht utanför isisvärlden.
När jag säger ett känt isisnamn som tävlat och vunnit VM hos människor som håller påmed hopp, dressyr eller körning osv rynkar alla på pannan, medans nästan alla inom isivärlden vet vem malin bayard är.
Så visst är det en stor "status" skillnad på de olika förbunden.

Tråkigt men sant

Ska du tävla på internationell nivå i hopp så kostar ryttarlicensen för ett år flera tusen mot isisvärdens 750 kr.

Men för oss vanliga döingar som hobbytävlar är det än så länge dyrare att tävla isis i ren licensavgifter.
Vet inte hur mkt själva startavgiften sedan skiljer sig åt på tävlingarna=)

Men nu räknar jag endast skillnadena på licenskostnaden och inge annat=)

När man löst ut så många engångslicenser att de motsvarar en årslicens så uppgraderas det. Du fortsätter alltså och med engånglicenser i all evighet, utan efter tre tävlingar (3×150=450) så betalar du bara in den sista 50 lappen om du tävlar regional nivå där licensen kostar 500. På nationell nivå kostar licensen 750, där blir det alltså uppgradering på fjärde tävlingen.

Det är alltså inga 1350 kr i licens om du startar 9 tävlingar, utan 750 på nationell nivå respektive 500 på lokal och regional nivå.

Allt detta står väldigt klart och tydligt på sifs hemsida, ifall någon vill läsa på.
Tycker det är ett jättebra system!

Senast ändrad:

För oss vanliga dödliga så spelar prispengarna i toppskicket mindre roll och har för övrigt mycket lite med licensen att göra. Det är också bara i topskiktet som möjligen kan tjäna pengar på själva tävlandet och det är tveksamt om det går inom alla grenar inom förbundet.

Som Elina skriver så är ditt exempel direkt felaktigt. Ska man tävla nio islandshäst tävlingar på hobbynivå kostar det 500 kr i licenskostnader jämfört med 875 kr som billigast ( dyrare då med hopp/dressyr) på motsvarande nivå inom risportförbundet.

Skyller på trötthet:-P blandade ihop medlemsavg för en annan klubb. ja Sif +klubb är betydligt dyrare än en "ridhästklubb" oftare är.
Visst behöver klubbar få sitt, är säkert inte billigt att anordna tävlingar.

Kl*
Jag tycker att engångslicensen är bra och sen att man kan räkna in den kostnaden i årslicens om man tävlar mer än tänkt.borde främja de som bara vill ut ibland.

Jag förstår inte varför du väljer nio tävlingar i ditt exempel, och jag förstår inte hur du räknar med kostnader för licens.

SvRF:
Ryttarlicens 750/år
Hästlicens 200/år, blir 950 kr/år.

Klubbavgift vanligen ca 250kr/år, kan vara 300kr också.
Blir ca 1250kr/år.

Grenavgift LA dressyr (som är det jag kollar) ca 200kr/start.

För första starten, ca 1400kr...
För två starter, oavsett om man gör dem samma tävling eller inte, ca 1600kr...

SIF:
Licens (inte nationell) 500kr/år.

Klubbavgift minst 500kr (på de klubbar jag tittat på)
Blir ca 1000kr/år.

Anmälningsavgift till tävling ca 400kr plus grenavgift ca 200kr.

För första starten, ca 1400kr. För två starter, under förutsättning att man gör dem under samma tävling, ca 1600kr.

Märkligt likartat, faktiskt.

Lägg till Western i WRAS:

Klubbavgift ca 250-300kr/år.
Ryttarlicens vuxen 200kr/år.
Hästlicens: beror på hur man räknar, men årsavgift ca 200kr eller livstidslicens som fortfarande finns, 500kr som engångskostnad.

Grenavgift B-nivå ca 150kr (har inte kollat årets siffror men är nog skapligt aktuellt) per gren.

Kostnad första starten: 1150kr, om man räknar livstidslicensen och 850kr om man räknar årslicens för hästen.

Kostnad två starter, oavsett om man startar samma tävling eller olika, på B-nivå (nationell nivå, har alltså valt det dyraste alternativet inom WRAS att jämföra med minst dyra licenser och startavgifter för SIF och SvRF), ca 1000kr om man räknar med årslicens för hästen.

SIF och SvRF håller alltså ganska likartade priser, men de tas ut på lite olika sätt.

Ditt resonemang om prispengar förstår jag inte heller riktigt.
Det äger sin riktighet att världseliten kan tjäna stora pengar inom hoppning och dressyr, men det gäller knappast de flesta hobby-ryttare.

När jag någon enstaka gång deltagit i regionaltävling i dressyr, har förstapriset varit "anmälningsavgiften åter" vilket heller knappast är särskilt lönsamt.

Inom western har jag någon gång vunnit prispengar upp till 500kr för en vinst på C-nivå (regionalnivå). Annars har jag vunnit en hel del sponsorspriser, efter en tävling på C-nivå hade jag med grejer hem för ca 4000kr vilket förstås var tjusigt.

SIF och övriga Islandshästvälrden är inte med i Riksidrottsförbundet eller FEI vilket är en av orsakerna till lägre status. Samma gäller westernridningen, undantager Reining som är en FEI-gren där dock SvRF inte arrangerar tävlingar (hittills men det kanske kan ändras med tid) vilket i sin tur innebär att Sverige inte kan skicka landslagsryttare i just den grenen vid internationella mästerskap.

Det är olika villkor.

Sammanfattningsvis: visst är det dyrt att köpa häst, äga häst, träna häst för instruktör, och att tävla häst.

Och var och en får välja om man tycker att det är värt kostnaden.

För egen del har jag en islänning som skulle duga i ett par töltgrenar på skapligt låg nivå men jag kommer inte att tävla honom i år pga kostnaderna.
Jag kommer att tävla inom både WRAS (tackat ja till att vara med i allsvenskan i år igen) och inom SvRF där jag vill kvala in till dressyren på fjordhästSM och då måste jag kvala inom SvRF på LA dressyr.
För mig räcker det att betala kostnaderna inom två förbund, där jag har chanser att uppnå det jag eftersträvar.

Islänningarna får vänta. Med lite tur kommer min unghingst att bli en skapligt fin tävlingsindivid om några år, så då kan jag vänta tills han är mogen för tävling.

Vad gäller åsikter om SIF licenser så tycker jag att endagslicens är utmärkt med tanke på att 500kr är rätt mycket pengar om man inte tänkt sig mer än en tävling per år, kan säkert göra att fler bryr sig om att rida enstaka tävling.

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
553
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 976
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar