Nya Lätt B:1an?

Är det någon som ridit nya Lätt B:1 programmet? Intryck? Erfarenheter?
Jag gillar båda nya programmen, LC o LB, just för att de inte tar slut efter galoppdelen, för mig blev det alltid så hastigt att vända upp och avsluta.
Jag gillar också att det är lite olika ökningar, ökad steglängd och mellangångarter, men tycker att mellanskritt med längre tygel känns knepigt? Blir liksom nåt halvdant för mig...
Jag gillar de nya övergångarna, men samtidigt är det jäkligt avslöjande...

jag har bara ridit igenom LC:1-2 programmen och tycker att de är väldigt mycket trevligare än de gamla, mycket bättre mjukare vägar och längre "transport sträckor". var snäppet omöjligt i gamla LC att rida från mellantrav snett igenom och sen rida upp på medellinjen, formen tappades, hästen föll utåt och vägen blev mer som en serpentin..

LB:1 verkar också trevligt, tycker också om där att det är att man vänder rakt över innan man rider upp på medellinjen på slutet. hinner man samla ihop hästen och få bättre väg.

Har ni någon uppfattning om vilken skillnad dom är ute efter mellan "förlängd språnglängd" och mellantrav/mellangalopp?

Har ni någon uppfattning om vilken skillnad dom är ute efter mellan "förlängd språnglängd" och mellantrav/mellangalopp?

För mig blir det samma ;) Men de vill nog se en gradskillnad där förlängd språnglängd inte är fullt så mycket ökning som mellangångart?
Jag tycker längning av tygeln i mellanskritt är skum, blir som en ökad skritt lätt...

För mig blir det samma ;) Men de vill nog se en gradskillnad där förlängd språnglängd inte är fullt så mycket ökning som mellangångart?
Jag tycker längning av tygeln i mellanskritt är skum, blir som en ökad skritt lätt...

Det där med längning av tygel är jag glad för, min donna har en usel ökad skritt men sträcka på halsen kan hon :D

Jag tror att det blir samma för oss också, det är bara att satsa hårt på både "förlängd språnglängd" och det vanliga....

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
337
Senast: Cactus
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 228
Senast: super
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
721
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar