Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Behöver inte vara så himla storstadsaktigt, men säkert en stadsgrej, absolut.Jag känner ingen som gör så faktiskt. Det känns som en storstadsgrej eller nåt man bara ser i amerikanska filmer/serier.
De på mitt jobb som inte har med egen lunch går ut och äter på stället. Det är nog bara en handfull gång jag sett någon köpa med sig mat från restaurang och äta på jobbet. Sån sallad man blandar själv på t.ex. ICA/Coop händer lite då och då.
Finns nog bara ett botemedel, pant på typ allt.Ja verkligen. Åtrevinningstationer visar verkligen på hur dåliga människor är på att ta hand om sitt skräp. Trots att man samlat upp det så dräller man det utanför containrarna. Helt obegripligt och så sorgligt.
Slängde en kasse förut idag och då stod det lådor med påsar med sorterade sopor i bredvid containern, en container det fanns mycket gott om utrymme i.
Fler saker med pant vore inte fel och då inte bara inom snabbmat.
Bild från när jag lämnade på åvs. Väktare var på plats så vågade inte gissa på hur det såg ut tidigare.
Visa bifogad fil 135761
Idén med pant tycker jag är intressant jag tror att det kanske behövs något sånt incitament för att få fler att använda sig av det än vad jag tror det blir. Men vem vet kanske finns det ett större intresse än vad jag tror., För mig känns det inte som ett så attraktivt alternativ. Själv bor jag i en storstad och vårt kontor ligger centralt med gott om ställen att köpa både lunch och fika. Dock är det ingen som jobbar hos oss iallafall som köper med sig kaffe eller lunch dagligen eller ens ofta. När det köps lunch så är det från olika ställen och inte samma varför jag tror mer på en matlåda eller mugg som kan tas med till olika ställen. Sen har jag också svårt att se hur vissa saker som pizza till exempel gör det möjligt att få ner i något annat än en större kartong såvida man inte vill slica upp den och lägga bitar på varandra. Men det hade jag inte tyckt varit gott slutresultat.
Alla de som går ihop i ett sådant system hade kunnat sätta sin logga på muggen eller lådan, så ser man vilka det gäller också.Jag tror också på idén om pant. Jag tror precis som du att man måste införa lådor/muggar som går att använda/lämna in på flera ställen. Så man kan ta med en låda man fick med sig när man köpte thaimaten till när man nån vecka senare går till kinarestaurangen och köper med mat hem. Eller som man kan lämna in hos salladsbaren trots att man fick den hos thairestaurangen. Att det inte ska spela nån roll om muggen är från Espresso House eller Wayne's. Men det kommer aldrig kedjorna att godkänna för de vill ju ha sin logga/reklam på muggen/lådan.
Jag tror också på idén om pant. Jag tror precis som du att man måste införa lådor/muggar som går att använda/lämna in på flera ställen. Så man kan ta med en låda man fick med sig när man köpte thaimaten till när man nån vecka senare går till kinarestaurangen och köper med mat hem. Eller som man kan lämna in hos salladsbaren trots att man fick den hos thairestaurangen. Att det inte ska spela nån roll om muggen är från Espresso House eller Wayne's. Men det kommer aldrig kedjorna att godkänna för de vill ju ha sin logga/reklam på muggen/lådan.
Som jag förstår det ska man kunna lämna in/panta sin förpackning där man köpte den. Om man som kund väljer att behålla den för evigt så är det fritt fram, men vill man panta/lämna in ska man kunna det. (Och få den slanten tillbaka då)Det finns ju folk som köper massor med sån mat hem, och då vore det väl jättebra. Kommer den som kör ut mat ha möjlighet att ta emot tidigare använda förpackningar? Isf borde man ju kunna komma åt en del av de storkunder som ofta köper utkörning till hem/jobb.
Man kan ju ha olika storlekar på alla ställena som går ihop så att man kan välja storlek på portionen. Är det då ett ställe där matlådan kanske inte helt hundra passar och man får tillbaka en sådan så kan de ju samarbeta med stället där den passar bättre och byta helt enkelt? Tänker som i klippet där reporterns matlåda var för liten, om en thairestaurang har en liten matlåda och en som säljer pasta har en större så kanske man kan ha en bytesservice, eftersom de små portionerna kanske inte säljer lika bra? Jag är en av dem som skulle vilja ha halva portioner pga min magoperation. På så sätt kan ju systemet ändå går runt liksom. Behöver ju inte vara krångligare än vad man gör det.En sak som jag tänker kan vara ett hinder är att inte de olika restaurangerna har samma storlek på sina matlådor beroende på vad som serveras. Det är ju naturligtvis inte oöverstigligt hinder men kan bli svårt att kanske komma överens om att ha lådor med samma storlek. I klippet jag länkade till i första inlägget i tråden var ju till exempel lådan reportern hade tagit med sig för liten för att kunna få med sig maten i.
Hm, ska nog leta reda på gamla plåtlådan som pappa använde att värma upp maten i, innan mikrougnarnas tid.Har en plåtlåda som köptes i en fiskaffär ihop med dagens matlåda för trettio år sen. Där kunde man kasta in lådan i ett inkast och ta ut den nya lådan. En bra rostfri låda av standardtyp, har används mycket men dock inte bytts in.
Det ska finnas som alternativ för kunderna att välja detta. Man måste inte välja , men det måste däremot finnas.
Säg att jag säljer en matlåda för 80kr i en engångsförpackning idag. Om någon vill köpa i en flergångsförpackning får de istället betala, säg, 130kr.
Vill folk betala detta?
För lådan är definitivt inte gratis att köpa in från början, så det kommer ju kosta endel mer för att få maten/drycken i flergångsförpackning.
För att få tillbaka sin, säg då, femtiolapp, ska lådan pantas. Först diskas ur, sen lämnas tillbaka. Det ska då också finnas i kassasystemet, detta med panten, och det ska ordnas så det ska kunna betalas ut, och smidigt ska det ju vara helst. Hur vi ska lösa det har jag ingen aning om.
Det är ju enkelt om gästen bara vill ha ny mat i en ny låda och lämnar in den gamla, men om man vill panta den måste man ju smidigt få sin slant tillbaka.
Men ja, när vi då fått tillbaka lådan då ska vi diska den igen innan den kan säljas nästa gång(livsmedelssäkerhet). Materialet tål x antal diskar i sin livslängd, ska den diskas av köparen först och av säljaren sen så minskar ju livslängden med ganska mycket bara där.
Vi som står med att vi måste tillhandahålla detta har fått ganska lite information egentligen och våra grossister vet egentligen inte så mycket heller.
Dom som vill ha sin logga på, som redan skrivits om i tråden, då kan man ju endast panta sin förpackning just där. Jag kan ju inte panta in mcdonalds grejor hos mej liksom.
Jag tror alltså inte det kommer falla så väl ut som antagligen var tanken.
Jag har inga problem att lägga halva portionerna en helportionslåda tex, så precis som du säger ska man inte krångla till det i onödan.Man kan ju ha olika storlekar på alla ställena som går ihop så att man kan välja storlek på portionen. Är det då ett ställe där matlådan kanske inte helt hundra passar och man får tillbaka en sådan så kan de ju samarbeta med stället där den passar bättre och byta helt enkelt? Tänker som i klippet där reporterns matlåda var för liten, om en thairestaurang har en liten matlåda och en som säljer pasta har en större så kanske man kan ha en bytesservice, eftersom de små portionerna kanske inte säljer lika bra? Jag är en av dem som skulle vilja ha halva portioner pga min magoperation. På så sätt kan ju systemet ändå går runt liksom. Behöver ju inte vara krångligare än vad man gör det.
Ett sätt är att straffskatta engångsartiklarna ganska hårt, så att flergångs blir mer attraktivt.Det ska finnas som alternativ för kunderna att välja detta. Man måste inte välja , men det måste däremot finnas.
Säg att jag säljer en matlåda för 80kr i en engångsförpackning idag. Om någon vill köpa i en flergångsförpackning får de istället betala, säg, 130kr.
Vill folk betala detta?
För lådan är definitivt inte gratis att köpa in från början, så det kommer ju kosta endel mer för att få maten/drycken i flergångsförpackning.
För att få tillbaka sin, säg då, femtiolapp, ska lådan pantas. Först diskas ur, sen lämnas tillbaka. Det ska då också finnas i kassasystemet, detta med panten, och det ska ordnas så det ska kunna betalas ut, och smidigt ska det ju vara helst. Hur vi ska lösa det har jag ingen aning om.
Det är ju enkelt om gästen bara vill ha ny mat i en ny låda och lämnar in den gamla, men om man vill panta den måste man ju smidigt få sin slant tillbaka.
Men ja, när vi då fått tillbaka lådan då ska vi diska den igen innan den kan säljas nästa gång(livsmedelssäkerhet). Materialet tål x antal diskar i sin livslängd, ska den diskas av köparen först och av säljaren sen så minskar ju livslängden med ganska mycket bara där.
Vi som står med att vi måste tillhandahålla detta har fått ganska lite information egentligen och våra grossister vet egentligen inte så mycket heller.
Dom som vill ha sin logga på, som redan skrivits om i tråden, då kan man ju endast panta sin förpackning just där. Jag kan ju inte panta in mcdonalds grejor hos mej liksom.
Jag tror alltså inte det kommer falla så väl ut som antagligen var tanken.
Finns ju en anledning att vi inte längre har flergångsflaskor att panta.Ett sätt är att straffskatta engångsartiklarna ganska hårt, så att flergångs blir mer attraktivt.
Men jag klurar lite på hur restaurangerna ska hantera att de använder förpackningar som folk har haft hemma ihop med livsmedelssäkerhet och ansvar. Nån kanske förvarar diesel i sin och sen pantar in. Eller låter mögelsvampar växa så att det inte går att få bort helt. Såna matburkar kastar jag på jobbet emellanåt åt kollegor.
Det är ju väldigt märkligt att det ännu inte ens finns någon information. Det borde finnas klart redan så att ni vet ju!Jag har inga problem att lägga halva portionerna en helportionslåda tex, så precis som du säger ska man inte krångla till det i onödan.
men allt kommer nog handla om vad panten ligger på. Om det kommer vara olika för olika storlekar och förpackningar.
Och, det jag fått till mej är att panten sätter man själv som säljställe.
Jag har inte den blekaste aning om hur vi ska göra på tisdag när vi öppnar för det finns ingen information.
Och, förpackningarna är d y r a i inköp. Vilket kommer läggas på priset ut till kund.
Men flergångsförpackningar är riktigt dyra.Ett sätt är att straffskatta engångsartiklarna ganska hårt, så att flergångs blir mer attraktivt.
Men jag klurar lite på hur restaurangerna ska hantera att de använder förpackningar som folk har haft hemma ihop med livsmedelssäkerhet och ansvar. Nån kanske förvarar diesel i sin och sen pantar in. Eller låter mögelsvampar växa så att det inte går att få bort helt. Såna matburkar kastar jag på jobbet emellanåt åt kollegor.
Jag tror också på idén om pant. Jag tror precis som du att man måste införa lådor/muggar som går att använda/lämna in på flera ställen. Så man kan ta med en låda man fick med sig när man köpte thaimaten till när man nån vecka senare går till kinarestaurangen och köper med mat hem. Eller som man kan lämna in hos salladsbaren trots att man fick den hos thairestaurangen. Att det inte ska spela nån roll om muggen är från Espresso House eller Wayne's. Men det kommer aldrig kedjorna att godkänna för de vill ju ha sin logga/reklam på muggen/lådan.