Nya lagen gäller även kopieringsskydd

L

Laban

Glöm inte bort det

Det betyder att köper man en skiva som är kopieringskyddad så får du inte föra över det till din Mp3-spelare eller göra en kopia för då har du "knäckt" kopieringsskyddet.

En kompis till mig har skrivit denna artikel http://www.tydal.nu/article/99
 
Sv: Nya lagen gäller även kopieringsskydd

jag tänker ladda ner iaf..
tror att det kommer lbi ungefär samma sak som med bilbälte och cykelhjälm..
asså, många bryteer mot det och blir inte tagna... :crazy:
 
Sv: Nya lagen gäller även kopieringsskydd

Jag sitter och tankar för fullt just nu.

Om svenska myndigheter sedan känner för att slösa resurser på att sätta dit en liten hobbypirat som mig så bjuder jag på det.

Allvarligt. Folk är arbetslösa, hemlösa, vården är åt helvete.
Nöjesbranschen går fortfarande uppåt och framåt.

Felprioritering?
 
Sv: Nya lagen gäller även kopieringsskydd

mm men nu är det ju själva kopieringsskyddet som gör en tjurig

Alltså man får inte bestämma sin egna dyra köpta CD skiva?
 
Sv: Nya lagen gäller även kopieringsskydd

Jag kör webbradio och rippar musiken jag vill ha därifrån, naturligtvis flyttar jag över låtarna till en cd, samt till min mp3-spelare. Det tänker jag fortsätta med. Jag har inga som helst betänkligheter i fråga om hanteringen, ska dom stoppa sådant får dom sänka alla världens webbradiostationer.
 
Sv: Nya lagen gäller även kopieringsskydd

hur gör man det ? :eek: :crazy: :o
 
Sv: Nya lagen gäller även kopieringsskydd

Det var flera år sedan jag köpte en CD-skiva senast. Jag tankar allt!

Men dock, jag förstår dig. Köper jag en CD-skiva har jag min själ rätt att lyssna på musiken, oavsett medium.
 
Sv: Nya lagen gäller även kopieringsskydd

Kvaliten på nerladdade musik är ofta inte det bästa :)

Jag ladda inte ner någon musik eftersom det är så dålig kvalite på det
 
Sv: Nya lagen gäller även kopieringsskydd

ft_lover skrev:
hur gör man det ? :eek: :crazy: :o
Jag kör Winamp och sedan finns det på Download.com en massa program som kallas streamripper. Ladda hem ett sådant och installera och sen när du kör nån webbradiostation kan du rippa strömmen direkt till en fil eller om du vill, direkt till mp3-spelaren.
 
Sv: Nya lagen gäller även kopieringsskydd

Laban skrev:
Kvaliten på nerladdade musik är ofta inte det bästa :)

Jag ladda inte ner någon musik eftersom det är så dålig kvalite på det
Beror på vilken upplösning det är på strömmen. 128 Kbit är jämförbar med köp-cd, vad andra än säger så är det bara mätvärden dom snackar om och du kan inte höra nån skillnad på 128 och 256 Kbit.
Under 128 Kbit är det däremot en väldig skillnad på kvaliten.
 
Sv: Nya lagen gäller även kopieringsskydd

Den duger gott för mig.
 
Sv: Nya lagen gäller även kopieringsskydd

Nja 128 är inte alls bra, då är det bättre med 192 eller högre.
Ska det vara Mp3 så ska det vara 320

OGG ska det vara 500

Absolut det bästa är FLAC men jag nöjer mig med OGG 500
 
Sv: Nya lagen gäller även kopieringsskydd

Jag riktigt känner hur vänligt sinnad jag blir gentemot dessa skivjättar. Jag förstår hur svårt dom måste ha det och min köplust skjuter i taket. Jag känner sympati, verkligen, med dessa multinationella jättar som ... blöder?

*NOT!*

Skivbolagen (1900-tals tekniken) hävdar att de ömmar för upphovsrättsinnehavaren. Artisten erhåller ca 5% i ersättning av priset på en CD. Staten tar sina 20%. Butiken och leverantören ska väl ha sitt. Vart går den största delen av den 100-ing som jag betalar min CD?

När jag frågade IFPI om musik på nätet (för 5 år sedan) och artisters ersättning svarade personen att de struntade i artister som var passé, såsom David Bowie eller Simply Red. Det kan vara bra att veta att det relativa värdet av nedladdningar minskar, snabbt, även i branschens ögon. Varför ska då upphovsrätten gälla i 70 år?
 
Sv: Nya lagen gäller även kopieringsskydd

Jag blir så sur!

Jag har laddat ned en hel del musik och har under tiden hittat många nya artister som jag antagligen inte skulle hittat annars. Är det en artist eller ett band jag gillar skarpt så köper jag skivan i orginal men nu känns det som om jag tänker skita i att köpa musik överhuvudtaget.

Tycker i och med dessa lagar som blivit till skulle bolagen vara tvungna att sänka priset på cdskivorna rejält.
 
Sv: Nya lagen gäller även kopieringsskydd

Laban skrev:
Nja 128 är inte alls bra, då är det bättre med 192 eller högre.
Ska det vara Mp3 så ska det vara 320

OGG ska det vara 500

Absolut det bästa är FLAC men jag nöjer mig med OGG 500
Då måste du ha en kass anslutning eller dåliga grejer om inte 128 Kbit räcker, eller också har du också blivit hjärntvättad av försäljarsnack,,,,,,,,,,,,,,,
 
Sv: Nya lagen gäller även kopieringsskydd

knapplån,.



man borde fan demonstrera....
eller om hela sverige skiter i lagen.
undra vad dom gör då ;)
 
Sv: Nya lagen gäller även kopieringsskydd

lol nja har bra ljud i burken (Bra ljudkort och högtalare)
Fast har en del vänner som hör skillnad på ljudet.
Visserligen kör de via sin receiver och det.
Har gjort lite kul tester att blanda och de prickade in vilka låtar som var 128 eller högre. Jag hör inte så ofta skillnad men vissa låtar hör man skillnaden fast det är inget jag orkar bry mig om. Jag lyssnar igenomsnitt 4-5 timmar musik per dag.
 
Sv: Nya lagen gäller även kopieringsskydd

ft_lover skrev:
knapplån,.

man borde fan demonstrera....
eller om hela sverige skiter i lagen.
undra vad dom gör då ;)

Tja att inte köpa skivor som är kopieradeskyddade kanske är ett sätt att protestera?

Det år så många lagar att tänka på så när jag ska göra en musikvideo/Bildspel så känner jag en som gör bra musik så jag använder hans låtar (Med hans godkännade förstås)
 

Liknande trådar

Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 505
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 918
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp