Nya lagen för djurhälsopersonal - vad gäller egentligen?

bengtofsweden

Trådstartare
Vissa saker är självklara och ganska enkla att förstå i den nya lagen. Dvs. dom som har utbildning eller kan styrka reell kompetens.

Men så kommer man till undantag och alla alternativa yrken. Hästtandläkare, massörer, equiterapeuter, akupunktörer, djurhomeopater, hovvårdare mfl. Det är det här jag inte har fattat och läser mig vilse i paragrafer och inlägg här. Dessa inte får behandla sjuka individer - så långt är jag med.
Men är dom DJURHÄLSOPERSONAL - fast inte godkända?
Ska dom också vara registrerade hos länsstyrelsen/jordbruksverket?
Är dom också skyldiga att föra journal?

Som djurägare är man ju den som har det yttersta ansvaret för djurskyddet.
Största frågan är om jag som hästägare anlitar en homeopat och min häst blir sjuk. BLIR JAG SOM HÄSTÄGARE ANSVARIG DÅ?

Vem törs man som djurägare egentligen anlita? Jag tycket det är rörigt. Varför inte centralisera, auktorisera all utbildning kring djurhälsovård. Dvs. alla yrkesverksamma ska ha en viss baskunskap. En KY-utbildning i grundkompetens.

Nu är det väl iofs en övergångsperiod, så förhoppningsvis kommer det klarna om några år. Problemet är väl också att när det gäller hovslagare så är det en bristvara på riktigt kvalificerade. Så jag förstår ju varför undantaget i lagen gäller icke-godkända hovslagare. Så länge dom gör ett bra jobb får dom fortsätta jobba.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya lagen för djurhälsopersonal - vad gäller egentligen?

Är inte inläst på lagtexten:-), säger det från början.

Men som jag uppfattade det så är det endast djurhälsopersonal som får behandla sjuka djur. Och det låter väl sunt. En diagnos, i bästa fall, och sedan behandling och rehabilitering. Där djurhälsopersonal i bästa fall tar ansvar för det de gör.

Har du pratat med Jordbruksverket?

devere
 
Sv: Nya lagen för djurhälsopersonal - vad gäller egentligen?

Har ej pratat med Jordbruksverket. Kanske är dags. Slängde mest ut frågan för många verkar ha så'n koll här.
 
Sv: Nya lagen för djurhälsopersonal - vad gäller egentligen?

De som blir godkända av SJV står alltså under kontroll av dessa och bär också ansvar, vilket ger en större trygghet för hästägaren. Om hästen blir felbehandlad kan man anmäla detta (precis som för legitimerade yrken). Det gör också att veterinären kan skriva en remiss till sjukgymnast och sjukgymnasten då tar över fortsatta behandlingen/ansvaret för rehabiliteringen. Anlitar hästägaren någon som är godkänd av SJV vet den att personen har gått alla nödvändiga utbildningar (sen kan man ju vara mer eller mindre duktig).

De yrkeskategorier som inte innefattas av att bli godkända av SJV är alltså ett osäkert kort för hästägaren, då man inte kan veta vilken utbildning de har. Det finns heller inte något kontrollorgan för dessa personer.

Det är endast de som är godkända av SJV som får behandla sederade djur tex.
 
Sv: Nya lagen för djurhälsopersonal - vad gäller egentligen?

psychogrrl; Anlitar hästägaren någon som är godkänd av SJV vet den att personen har gått alla nödvändiga utbildningar (sen kan man ju vara mer eller mindre duktig). De yrkeskategorier som inte innefattas av att bli godkända av SJV är alltså ett osäkert kort för hästägaren skrev:
Det är det jag inte riktigt får ihop. Det handlar ju om djurskyddet i slutändan som vi hästägare är ansvariga för. Anlitar jag en hästtandläkare som orsakar skada på min häst, så bör ju tandläkaren vara ansvarig.

Sedan är det ju skillnad på utbildningen och utbildning. Vilka av dessa alternativa yrken har gått några helgkurser, och vilka är rentav självlärda. Vilka har gedigen kunskap, praktiskt och teoretiskt. Hur kan vi som hästägare vara helt säkra? Genom att ta referenser eller genom magkänsla?
 
Sv: Nya lagen för djurhälsopersonal - vad gäller egentligen?

Personal godkända av jordbruksverket har journalförande ansvar, vilket innebär att dessa kan anmälas på samma sätt till samma instanser och kan således få reprimander och/eller indraget godkännande.

Anlitas personal som inte är godkänd av jordbruksverket, så får man som idag i så fall yrka på att denne ev tar hjälp av son ansvarsförsäkring alternativt stämma denne.
 
Sv: Nya lagen för djurhälsopersonal - vad gäller egentligen?

Men är dom DJURHÄLSOPERSONAL - fast inte godkända?
Ska dom också vara registrerade hos länsstyrelsen/jordbruksverket?
Är dom också skyldiga att föra journal?

Till djurhälsopersonal räknas enbart leg vet, leg dssk, godk leg ssk, godk leg tandläkare, godk leg tandläkare sam godk hovslagare.
Dessa har när det kommer till tex journalföring, anmälningsplikt och ansvar för sitt eget arbete, samma skyldigheter som egentligen bara vets hade tidigare.

Alla övriga, tex de du räknar upp, är "yrkesverksamma inom djurens hälso och sjukvård" och till hör INTE djurhälsopersonal och de är själva ansvariga för vad de gör, att de inte gör något de inte får (bryter mot behandlingsförbudet tex), kan anmälas och få straff.
De anmäls dock inte till ansvarsnämnden, vilket de yrken som ingår i djurhälsopersonalen görs utan anmäls väl civilrättsligt, antar jag. Men då de har ett ansvar för vad de gör så är det en större trygghet i att kunna få rätt, för ägaren, om det skulle gå snett.

Läser man på SJVs hemsida under djurens hälso och sjukvård så står det mesta realtivt tydligt där tycker jag. Det står vad som gäller för om du är djurhälsopersonal eller om du bara är yrkesverksam in djurens hälso och sjukvård och om du är ägare. Här står tex info för oss som ägare; http://www.jordbruksverket.se/amnes...al/djuragare.4.510b667f12d3729f91d800011.html

Sen kommer det alltid att finnas "gråzoner" där man inte kommer att veta exakt vad som gäller förrän det blivit en anmälan och ett beslut, så är det ju med alla lagar.
 
Sv: Nya lagen för djurhälsopersonal - vad gäller egentligen?

Alla övriga, tex de du räknar upp, är "yrkesverksamma inom djurens hälso och sjukvård" och till hör INTE djurhälsopersonal och de är själva ansvariga för vad de gör, att de inte gör något de inte får (bryter mot behandlingsförbudet tex), kan anmälas och få straff.
De anmäls dock inte till ansvarsnämnden, vilket de yrken som ingår i djurhälsopersonalen görs utan anmäls väl civilrättsligt, antar jag. Men då de har ett ansvar för vad de gör så är det en större trygghet i att kunna få rätt, för ägaren, om det skulle gå snett.

Sen kommer det alltid att finnas "gråzoner" där man inte kommer att veta exakt vad som gäller förrän det blivit en anmälan och ett beslut, så är det ju med alla lagar.

Ok. Tacka för alla svar. Jag har fått svar på mina frågor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp