Alexandra_W
Trådstartare
Knapplån.
En sak att tänka på är att det i nya ste ridsport står om nya regler kring nedviktning av släp vilket EU omöjliggör ganska mycket (iofs har jag ett släp nedviktat efter 1 jan 05).
FÖRR har det ju varit så att släpet kan vara typat för 1400 kg av tillverkaren. Dvs tillverkaren har angett att axeln max klarar 1400 kg. Så har det där sen sålts och till någon med en bil som på B drar 1200 kg och på E 1300 kg. Bilens totalvikt är 1350 kg säger vi.
Då har du genom att byta däck eller kulhandske på släpet kunnat väga ner släpet till 1200 kr, fått 200 kg mindre i lastvikt men kunnat dra det med din bil som drar 1200 på B-kort. Alla glada.
MEN, enligt de där nya reglerna är det tillverkarens uppgifter om maxbelastning på axeln som ska gälla, och det får inte överstiga bilens totalvikt. Dvs släpets totalvikt enligt TILLVERKAREN får inte överstiga bilens totalvikt.
Så i exemplet ovan där tillverkaren satt garanterad axelbelastning 1400 kg, och bilens totalvikt är 1350 kg så är du torsk och kan inte väga ner släpet heller eftersomd et är tillverkarens uppgifter som ska gälla, dvs du kan inte väga ner det släpet till en laglig kombination (vilket du förr kunde).
Tyvärr sa artikeln inte om det gäller ALLA släp, dvs även de redan nedvägda, eller bara de som försöker vägas ner efter 1 jan 2005 (men mitt är nervägt 50 kg efter 1 jan.. ??), men det går ju att ta reda på. Artikeln skapade tyvärr mer frågor än svar.
Det jag står kvar med för frågor är: Vad händer med redan nedvägda släp? Hur räknas det eg med nya släp, de kan man ju ofta från tillverkaren när de är fabriksnya VÄLJA totalvikt på, t ex kan du få det typat och regbesiktat på 1100 - 1400 kg. Om du då väljer att typa det på 1200 kg, räknas det då som max axelbelastning från tillverkaren eller är det 1400 kg som gäller rakt av (och DET kommer isf ställa till det).
Jag har kikat på min kombination, jag har en BIL som är UPPVIKTAD 2003, och ett SLÄP som är typat vid första regbesiktning på 1250 kg men i januari 05 nedvägt till 1200 kg. Bilens totalvikt är 1460 kg. Som JAG tolkar det så får jag köra, men jag måste kika på det där för nu blev det förvirrat.
Ska ringa till bilprovningen och höra jag..
En sak att tänka på är att det i nya ste ridsport står om nya regler kring nedviktning av släp vilket EU omöjliggör ganska mycket (iofs har jag ett släp nedviktat efter 1 jan 05).
FÖRR har det ju varit så att släpet kan vara typat för 1400 kg av tillverkaren. Dvs tillverkaren har angett att axeln max klarar 1400 kg. Så har det där sen sålts och till någon med en bil som på B drar 1200 kg och på E 1300 kg. Bilens totalvikt är 1350 kg säger vi.
Då har du genom att byta däck eller kulhandske på släpet kunnat väga ner släpet till 1200 kr, fått 200 kg mindre i lastvikt men kunnat dra det med din bil som drar 1200 på B-kort. Alla glada.
MEN, enligt de där nya reglerna är det tillverkarens uppgifter om maxbelastning på axeln som ska gälla, och det får inte överstiga bilens totalvikt. Dvs släpets totalvikt enligt TILLVERKAREN får inte överstiga bilens totalvikt.
Så i exemplet ovan där tillverkaren satt garanterad axelbelastning 1400 kg, och bilens totalvikt är 1350 kg så är du torsk och kan inte väga ner släpet heller eftersomd et är tillverkarens uppgifter som ska gälla, dvs du kan inte väga ner det släpet till en laglig kombination (vilket du förr kunde).
Tyvärr sa artikeln inte om det gäller ALLA släp, dvs även de redan nedvägda, eller bara de som försöker vägas ner efter 1 jan 2005 (men mitt är nervägt 50 kg efter 1 jan.. ??), men det går ju att ta reda på. Artikeln skapade tyvärr mer frågor än svar.
Det jag står kvar med för frågor är: Vad händer med redan nedvägda släp? Hur räknas det eg med nya släp, de kan man ju ofta från tillverkaren när de är fabriksnya VÄLJA totalvikt på, t ex kan du få det typat och regbesiktat på 1100 - 1400 kg. Om du då väljer att typa det på 1200 kg, räknas det då som max axelbelastning från tillverkaren eller är det 1400 kg som gäller rakt av (och DET kommer isf ställa till det).
Jag har kikat på min kombination, jag har en BIL som är UPPVIKTAD 2003, och ett SLÄP som är typat vid första regbesiktning på 1250 kg men i januari 05 nedvägt till 1200 kg. Bilens totalvikt är 1460 kg. Som JAG tolkar det så får jag köra, men jag måste kika på det där för nu blev det förvirrat.
Ska ringa till bilprovningen och höra jag..