Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

Alexandra_W

Trådstartare
Knapplån.

En sak att tänka på är att det i nya ste ridsport står om nya regler kring nedviktning av släp vilket EU omöjliggör ganska mycket (iofs har jag ett släp nedviktat efter 1 jan 05).

FÖRR har det ju varit så att släpet kan vara typat för 1400 kg av tillverkaren. Dvs tillverkaren har angett att axeln max klarar 1400 kg. Så har det där sen sålts och till någon med en bil som på B drar 1200 kg och på E 1300 kg. Bilens totalvikt är 1350 kg säger vi.

Då har du genom att byta däck eller kulhandske på släpet kunnat väga ner släpet till 1200 kr, fått 200 kg mindre i lastvikt men kunnat dra det med din bil som drar 1200 på B-kort. Alla glada.

MEN, enligt de där nya reglerna är det tillverkarens uppgifter om maxbelastning på axeln som ska gälla, och det får inte överstiga bilens totalvikt. Dvs släpets totalvikt enligt TILLVERKAREN får inte överstiga bilens totalvikt.

Så i exemplet ovan där tillverkaren satt garanterad axelbelastning 1400 kg, och bilens totalvikt är 1350 kg så är du torsk och kan inte väga ner släpet heller eftersomd et är tillverkarens uppgifter som ska gälla, dvs du kan inte väga ner det släpet till en laglig kombination (vilket du förr kunde).

Tyvärr sa artikeln inte om det gäller ALLA släp, dvs även de redan nedvägda, eller bara de som försöker vägas ner efter 1 jan 2005 (men mitt är nervägt 50 kg efter 1 jan.. ??), men det går ju att ta reda på. Artikeln skapade tyvärr mer frågor än svar.

Det jag står kvar med för frågor är: Vad händer med redan nedvägda släp? Hur räknas det eg med nya släp, de kan man ju ofta från tillverkaren när de är fabriksnya VÄLJA totalvikt på, t ex kan du få det typat och regbesiktat på 1100 - 1400 kg. Om du då väljer att typa det på 1200 kg, räknas det då som max axelbelastning från tillverkaren eller är det 1400 kg som gäller rakt av (och DET kommer isf ställa till det).

Jag har kikat på min kombination, jag har en BIL som är UPPVIKTAD 2003, och ett SLÄP som är typat vid första regbesiktning på 1250 kg men i januari 05 nedvägt till 1200 kg. Bilens totalvikt är 1460 kg. Som JAG tolkar det så får jag köra, men jag måste kika på det där för nu blev det förvirrat.

Ska ringa till bilprovningen och höra jag..
 
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

Nu har jag pratat med en tekniker på bilprovningen och blivit klokare.

För det första gäller de nya reglerna släp som tas i bruk första gången efter 1 januari 2005. De äldre redan nervägda och de som vägs ner efter 1 jan 2005 men togs i bruk innan 1 jan 2005 kan fortfarande vägas ner med hjälp av däcksbyte.

Och man kan FORTFARANDE väga ner nya släp (tagna i bruk efter 1 jan 2005) men INTE genom att byta däck, utan man måste ha en bättre motivering till totalviktssänkningen, men att byta kulhandske är tillräcklig motivering.

Så det är eg bara att väga ner släp genom att byta DÄCK som inte är tillåtet efter 1/1 2005 på vagnar tagna i bruk efter den 1/1 2005.

Och dte går fortfarande från tillverkaren att välja totalvikt på nya vagnar utan problem.

Phu, nåååågot klarare än efter ridsports artikel, och min fina kombination uppvägd bil och nervägdt släp (mha däcksbyte) är fullt tillåten så länge jag inte byter tillbaka däck till den bärighet som satt innan nedtypningen, då måste jag in och väga upp det igen.
 
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

Själv blir jag lätt provocerad över "storebrors" principen med fler och fler begränsnigar.

Släpp i stället max vikten på komb bil+släp till ex 4000kg för B- körkort.

Jag tror att många hästar skulle åka mycket säkrare på vägarna om man lättare kunde framföra ett tyngre ekipage på vägarna utan E-kort.

Efter många års trixande med bilar och släp har jag bestämt mig för att ta BE i vår, vill absolut ha en boogie nu, när jag ändå tänkt byta släp.
 
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

mimus skrev:
Själv blir jag lätt provocerad över "storebrors" principen med fler och fler begränsnigar.

Släpp i stället max vikten på komb bil+släp till ex 4000kg för B- körkort.

Jag tror att många hästar skulle åka mycket säkrare på vägarna om man lättare kunde framföra ett tyngre ekipage på vägarna utan E-kort.

Efter många års trixande med bilar och släp har jag bestämt mig för att ta BE i vår, vill absolut ha en boogie nu, när jag ändå tänkt byta släp.

Jag har sett så mycket skräckexempel på släpvagnskörning överlag att JAG faktiskt eg tycker det är horribelt att du kan ta ett B-kort, och knappt sett ett släp på bild, och sen kan du dagen efter du tagit ditt körkort hänga på en hästtransport, lasta i ett levande djur och ge dig ut och tuta och köra på vägarna. Utan att nånsin kört släp förr, backat med släp eller ha en aning om hur det är att köra släp.

Jag är av rena egoskäl glad att det inte är lag på det..än.. men jag tycker det BORDE vara LAG på BE-körkort om du ska dra annat än lätt släp (totalvikt max 750 kg).

Dvs ta bort behörigheten att köra släp på B-kort helt och hållet för alla släp med totalvikt över 750 kg, och kräv BE-rakt av. Men låt gärna folk from 18 års ålder kunna ta BE på ett bräde när de tar körkort (dvs ge möjligheten för 18 åringarna att kombinera B och E direkt, och ge dem dubbla teoriprov och dubbla uppkörningar så att säga).

/Alexandra - som bara har B men är hårt drillad i släpvagnskörning av sin far som är yrkesförare. Första släpet lånade han mig pengarna till, men han vägrade skriva över släpet på mig förrän jag lärt mig backa med det ;) SKulle jag ha släp skulle jag kunna backa, annars fick det vara. Jag ska dock ta B/E så fort det går att göra det här i krokarna UTAN att åka på typ intensivkurs, jag kan inte vara hemifrån så länge utan stora problem.. Men ONT om trafikskolor här som erbjuder annat än A och B tyvärr, de har konkat..
 
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

Nej!
Det vore bättre om den fåniga specialregeln som gör att man får dra ett släp tyngre än 750kg på B-körkort togs bort.

Om alla som drog hästsläp hade BE-körkort så skulle hästarna åka säkrare än idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

Jag håller med föregående talare i mycket. Det är betydligt mycket enklare, säkrare och bättre att satsa på ett e-kort istället för att typa mer släpet. Varför göra det krångligare än vad det är. Gå till bilskolan och ta e-körkort!!! Faktum är att där får man lära sig hur man kör släp, något som många b-kortsinnehavare faktiskt inte kan.
 
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

De allra flesta är rädda om sina hästar och utsätter dem inte för att "bara tuta och köra", men visst behövs det en viss träning för att framföra släp, ofta kör ju folk tomt släp och känner sig för innan de lastar i djur. Vi har ju redan en djurkyddslag att hänvisa till och folks sunda förnuft. Fler begränsningar kommer inte hindra fler tillbud.

Sen tycker jag du har en poäng med att köra på BE rakt av, på alla släp med totalvikt över 750,

Beträffande att ta E-kort så räknar jag med för egen del att det är teorin som behöver uppfriskas, att backa hur som helst sitter i ryggmärgen, om man inte "tilltar" vill säga ,så jag kommer att köra upp utan bilskola, på de som finns häromkring så måste man ändå tillhanda hålla bil och släp själv.
 
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

Inte_Ung skrev:
Nej!
Det vore bättre om de fåniga specialregeln som gör att man får dra ett släp tyngre än 750kg på B-körkort.

Om alla som drog hästsläp hade BE-körkort så skulle hästarna åka säkrare än idag.

Precis, vilket är detsamma som att höja totalvikten till ex 4000 kg, då kan man framföra ekipaget med en större bil och boggie, utan att krångla till det. Vilket för mig betyder att de flesta hästar skulle åka säkrare.
 
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

Du, det ÄR skillnad att ratta en Volvo med 1500kg släp och att ratta en VAN på 3500kg totalvikt med ett 2000kg släp efter.
Så det är faktiskt bra med ett krav på BE-körkort när det blir litet tyngre.
Dessutom så kommer man åt alla gubbar med husvagn som far runt och gör vägarna osäkra om somrarna.
 
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

mimus skrev:
Precis, vilket är detsamma som att höja totalvikten till ex 4000 kg,

Nej, säkna tillåten vikt och tvinga fram att alla måste ta BE-körkort gör det hela säkrare.
Inte att låta B-körkorten fara runt med ännu större grejjor som de INTE har utbildning för.

Det är illa nog som det är, med allmöjliga småtjejjer med nytaget körkort som tramsar runt med hästsläp och alla gubbar som plötsligt vill köra runt med husvagn.

Ett lätt släp, ett sådant som man får köra på bara B-körkort, borde aldrig få väga mer än 750kg.
 
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

Inte_Ung skrev:
Nej!
Det vore bättre om den fåniga specialregeln som gör att man får dra ett släp tyngre än 750kg på B-körkort togs bort.

Om alla som drog hästsläp hade BE-körkort så skulle hästarna åka säkrare än idag.



:bow: :bow: :bow:

Jag instämmer till fullo.
 
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

mimus skrev:
Precis, vilket är detsamma som att höja totalvikten till ex 4000 kg, då kan man framföra ekipaget med en större bil och boggie, utan att krångla till det. Vilket för mig betyder att de flesta hästar skulle åka säkrare.

Det där har du fått om bakfoten!

ALLA släp över 750 kg är egentligen TUNGA men vi har en generell dispens här i Sverige som gör att du får dra dom utan E-behörighet (upp till en viss vikt)
 
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

De allra flesta är rädda om sina hästar och utsätter dem inte för att "bara tuta och köra", men visst behövs det en viss träning för att framföra släp, ofta kör ju folk tomt släp och känner sig för innan de lastar i djur. Vi har ju redan en djurkyddslag att hänvisa till och folks sunda förnuft. Fler begränsningar kommer inte hindra fler tillbud

Det är inte bara hästsläpen jag menar. Kolla dessa HUSVAGNSFÖRARE som i 60 km/h på 90-väg ligger och slickar mittlinjen. Om de inte fått wobbel på släpet då och far som gud vet vad över hela vägen.
Eller de soms ka flytta, hyr ett släp poå macken, knölar det överfullt och sen är ute och svajar.

Och jag vet inte HUR MÅNGA hästtransporter min pappa fått backa åt ponnymammor på tävling, de kan inte ens backa rakt bakåt med släpet.

Och att det inte är många som bara slänger i och 'tutar och kör' är sant, men det är TILLÅTET att utan minsta träning haka på ett hästsläp och lasta hästen och åka. Och det är HORRIBELT anser jag.

Sen tycker jag du har en poäng med att köra på BE rakt av, på alla släp med totalvikt över 750,

Mm, det finns få så lätta släp och de är faktiskt så lätta att det enda som eg märks är att man måste ta vidare svängar, samt backning då. Och folk kör mest rid till tippen och sånt i såna släp. Och kan de inte backa får de väl haka av släpet och lyfta runt det då :devil:


Beträffande att ta E-kort så räknar jag med för egen del att det är teorin som behöver uppfriskas, att backa hur som helst sitter i ryggmärgen, om man inte "tilltar" vill säga ,så jag kommer att köra upp utan bilskola, på de som finns häromkring så måste man ändå tillhanda hålla bil och släp själv

För mig är det att träna backning på hinderbanan. Jag KAN backa, men jag är INTE säker på att jag inte får tvärtilt när det sitter en kontrollant och flåsar mig i örat, och jag vet att jag har BEGRÄNSAD tid på mig och 'måste' lyckas. Så jag vill ta lite lektioner för att få träna på själva 'hinderbanan' man kör, sen ska det nog vara rätt 'säkert' att ta det för mig. Men jag har svårt att åka bort 3-4 dagar för att fixa det. Kanske kan ordna det till sommaren, vi får se. Just nu är det inte så högprioriterat då jag inte 'vinner' något att ta E-kort med de bilar jag drar med. Den lilla drar 1200 på B och 1300 på E, den andra drar 1490 på B och 1500 på E. Släpet väger 1200 (nedvägt från 1250, så jag kan ju vikta upp det till 1250, men).

Men det är något jag vill ha för att slippa trassla, och nästa bil ska bli en som drar mucho på E-kort så jag slipper bekymra mig mer =)
 
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

Jag frågar mig hur korrekt artikeln i Ridsport egentligen var.

De hade blandat ihop totalvikt och tjänstevikt på bilen tex.
 
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

TomasN skrev:
Jag frågar mig hur korrekt artikeln i Ridsport egentligen var.

De hade blandat ihop totalvikt och tjänstevikt på bilen tex.

Med tanke på att budskapet i artikeln skulle varit: From 1/1 2005 så gäller nya regler för nedvägning av hästsläp som tagits i bruk första gången from 1/1 2005, och för dessa är det inte möjligt att väga ner med hjälp av däcksbyte utan det krävs byte av kulhandsken, så är det en av de SÄMSTA artiklar jag sett.

De var inte *så* roade av den på tekniska avdelningen på bilprovningen, han jag pratade med imorse hade redan (ridsport kom till prenumeranterna i fredags, kommer ut i butik idag) fått ett otal frågor, som eg var helt onödiga, hade Ridsport formulerat det hela korrekt hade det inte behövts svarats på så mycket egentligen onödiga frågor.
 
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

kan intyga att det ÄR en viss skillnad på 3 tons van med fullt släp och vanlig bil med "litet" släp.

För dte första lär man sig jävligt snabbt att kör abil säkert

dvs att beräkna reaktions och bromssträcka i förhållande till väglag o fart..Alltd etta därför att man för sitt inre öga ser alla mosade småbilar emd en Van upppå..

och sen knner mansig tryggare.
Nu fattar jag inte hur jag kudne komampå tanken at kör aVolvo med släp med stor häst i

har man sett undanmanöversproven i tidningar o vet vad skjuteffekt på ett släp är så blir man mörkrädd.... spcielt nrä man ser släp med liten bil uppemot 110-110 på vägarna...

jag är väl ett av de första skröpplen i sverge som skal ta BE på dispens(assistenterna har det redan)

Skall bli intressantatts e om man får backa med backkamera;)

Thina
 
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

Jag ser fram emot en rapport senare.
VANar känns ju ganska så brutala på något vis.
Numera så har jag en 4-hjulsdriven Folkabuss, och den känns inte lika rå liksom.
 
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

Ang det här med skillnad.

Jag har bara dragit med 'vanlig bil' (från bil som får dra 1200 på B till bil som drar 1500 på B), men jag har kört pappas Citroen Jumpy, det är en lätt lastbil för B-kort. Den SER liten och nätt ut, men man inser när man kör den att det är ett TUNGT åbäke och dessutom lite andra saker, t ex att sikten begränsas av sidostolpar etc (men jisses så stora, fina backspeglar man har och fin panoramautsikt framåt). Att DRA med den var ganska lätt att räkna ut att det skulle vara en HELT annan femma än att dra med personbil. Och då ser den här inte UT som en lätt lastbil, den är mindre än en normal VAN t ex.

Sen, den 'läskigaste' skillnaden jag upplevt var att gå från att dra med Volvo 245 (fick dra 1440 på B) till att dra med en liiiten, FJANTIG Citroen BX som innan uppvägningen drog 1100 kg på B kort (1300 på E). Det blev en helt annan känsla i bilen och man fick tänka sig för ordentligt, det var inte alls som strisvagnen volvon som alldeles oavsett vind, väglag osv tuffade på dit man styrde.

Så jag drar INTE med BX:en (lilla fjantbilen) på vintern. Jag bedömmer det som alldeles för stor risk då bilen i sig är såpass lätt. Och även om jag lagligt utan problem får dra mitt släp så är det HÖGT och tar vind etc, vilket påverkar bilen betydligt mer än en tyngre bil, och på vinterväglag vill jag inte vara med om det. Så då drar jag med betydligt tyngre dragbil (Citroen Xantia, drar 1490 på B)
 
Sv: Nya lagar omöjliggör nervägning av släp?

Inte_Ung skrev:
Nej!
Det vore bättre om den fåniga specialregeln som gör att man får dra ett släp tyngre än 750kg på B-körkort togs bort.

Om alla som drog hästsläp hade BE-körkort så skulle hästarna åka säkrare än idag.


:bow: :bow: :bow:

Håller helt med...ska ta min E behörighet nu i vår.
Har från olika håll hört att det kanske ska bli precis så som du skriver någon gång under året men det är inget jag är säker på och inget som jag kontrollerat mer noga eftersom jag ändå ska ta E behörigheten nu.
 

Liknande trådar

Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 925
Senast: Buck
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 485
Utrustning Finns det någon chans att man kan typa ner ett Boj släp ( Boggi) -08 I dag är max vikten 1400 kg, men skulle vilja ha ner den till 1200...
Svar
16
· Visningar
1 603
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har just köpt ny bil och den får dra lite mindre än min förra. Vilket i sig inte är ett problem eftersom jag har ett litet lätt släp...
Svar
17
· Visningar
2 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp