Nya LA:3, någon som har ridit den?

Miran

Trådstartare
Ska starta nya LA:3 om en vecka. Ni som har ridit programmet - är det något speciellt att tänka på? Vad tycker ni om det? Jag tycker att skritten verkar väldigt konstig?

Sv: Nya LA:3, någon som har ridit den?

Det är nya lite innovativa linjer som jag tycker ska bli intressanta att rida. Har inte startat än, men ska om tre veckor och har börjat träna på de olika programdelarna. Programmet känns väldigt långt och jag som annars aldrig haft svårt att lära mig program tycker att det är mycket:p. Just att ha ridit genom programdelarna till leda hemma innan start är nog ett gott koncept för lyckad start:).

Tränar för fullt på det;)! Ska rida det nästa lördag..
Skritten med ökning och snett igenom till E och sen samla och rida till mellan B och P ?
Själv är jag orolig att glömma skänkelvikningen innan skritten..
Som pållan känndes igår på träning så usch och fy..

Jag har ridit det tre gånger, 68, 66 och 68%. Tycker det är ganska kul, roligare än det gamla iaf. Skritten verkar konstig men inte så farligt egentligen när man rider det. Får nog fråga lite mer specifikt om du undrar något?

Jag har ridit det några gånger, 71 och 65 % på tävling. Tycker det är ett ganska naturligt program men att skritten är lite klurig för det gäller att få till en snäv sväng i bytet från ökad till mellanskritt, för att hinna ut ordentligt på spåret innan fattningen.

Jag har visserligen inte ridit jättemånga LA innan men de i mitt stall som gjort det tycker att halvvolten efter ryggningen är lite skum men det är ju med något liknande i LB:0...

Jag har ridit det tre gånger, 68, 66 och 68%. Tycker det är ganska kul, roligare än det gamla iaf. Skritten verkar konstig men inte så farligt egentligen när man rider det. Får nog fråga lite mer specifikt om du undrar något?

Jag tänkte mest att det kanske finns lurigheter som man inte tänker på förrän man har ridit det några gånger? Misstänker att jag kommer att få problem med att hamna mitt på X vid skänkelvikningarna ...:)

Det beror ju lite på vad du har för typ av häst också. Min tyckte att vända halvt igenom i galopp var vansinnigt roligt och laddade som tusan för byte mot långsidan...

Det är ett ganska roligt program men också rörigt tycker jag. Skritten är lite märklig och har man en valpig häst så blir det lite snäva svängar och galoppfattningen kommer snabbt.

Som feel säger beror det nog mycket på, skänkelvikningen gör ju inte så mycket om du kommer fram lite tidigt eller sent, svårt för domaren att se. Så länge du hamnar på medellinjen dvs.

Lite svårt efter ryggningen tyckte jag innan jag red det att på bara ett hörn få hästen framme till längningen av halsen, men har inte varit några problem. Och att komma ihåg att sista galoppdiagonalen är kort diagonal, känns konstigt! Hihi

Nä men rätt kul program som sagt, inte så mycket transportsträckor, vilket är bra för mig men inte för alla förstås!

Det beror ju lite på vad du har för typ av häst också. Min tyckte att vända halvt igenom i galopp var vansinnigt roligt och laddade som tusan för byte mot långsidan...

Det är ett ganska roligt program men också rörigt tycker jag. Skritten är lite märklig och har man en valpig häst så blir det lite snäva svängar och galoppfattningen kommer snabbt.

Jag har ett litet arabsto med inget direkt steg. Men när hon är avspänd går hon i rätt trevlig form och hon är lydig och "lättstyrd". Så för oss är det precision som gäller för att få poäng och ju snirkligare det är desto bättre. Långa raksträckor med ökningar är döden medan små galoppvolter är mumma, typ!:)

Är inte ryttare men hästägare/KBB/åskådare. Det ALLA jag såg häromdagen missade var halvcirkeln i trav med förlängd tygel. En del försökte inte ens. Tror man är ovan/okunnig på detta, läs t ex vad B Jenå skrev om unghästar mot championat, att svenska ryttare alltid får dåligt på detta t ex på UVM. Det ingår sen tidigare i unghäst/FEI-programmen men jag tycker det är utmärkt att det nu kommer med i program som många unghästar går.

Jag undrar om ngn har en bild på vilken form som eftersträvas i volten där man ska länga ut halsen? Gör det något där om hästen blir rund-eller det är viktiga är att hästen blir lång?

jag satt som domarsekreterare under vissa ekipage igår i LA:3. hästen ska bibehålla tempot och balansen men ska bli rundare och framåt neråt lite med näsan. många missade detta och hästen enbart längde ut halsen utan att bli rundare

Det viktiga som jag har förstått det är att den behåller höjden kring manken och inte bara faller ner på frambenen. Alltså inte lika mkt som ökad skritt (även om man ska hålla formen uppe lite där också) men att flytta fram nosen lite i "öppnare form". Så tolkar jag kommentarerna jag fått och det jag har diskuterat med domare (inte de som dömt mig dock). Jag tänker mer "trava av form" än ökad skritt i a f.

Ja, trava av form är väl vad jag antar att de är ute efter. Men då kommer ju näsan bakom lod (iaf för vår del) likt LDR-bilden fio la upp i slasktråden för RK.

Ja, trava av form är väl vad jag antar att de är ute efter. Men då kommer ju näsan bakom lod (iaf för vår del) likt LDR-bilden fio la upp i slasktråden för RK.

Ja, det har tagit sig in i dressyrprogram nu, på tiden,det är för det är så himla bra för hästen och ett tecken på att den är lösgjord och eftergiven, ja, om det utförs rätt, LDR.:D

Jag har iaf tänkt så och fått 7,7,8 på den de gånger jag ridit programmet. Men som med allt annat vill säkert olika domare se olika saker. :)

Jag red programmet två gånger i helgen och lade ner hästen i formen som jag gör när jag travar av. Det är så jag har gjort när jag har ridit momentet i Tyskland innan (där har det funnits med rätt många år i diverse program) och även när jag har tränat det för min tränare (som är domare). Fick 7 båda gångerna och då berodde det snarare på att han inte riktigt är helt balanserad än, kommentarerna på själva uppgiften var "välvisad".

*halvt kl*

Angående programmet i övrigt så gillar jag det. Det är inte lika logiskt och trevligt att introducera gröna hästar i som den gamla varianten, men när man har fått snurr på vart man ska och har en häst som gör alla moment så är det snarare ett trevligt program för att öva inför kommande klasser. Jag rider dessutom på en 6-åring som är lite över 175 cm hög så för mig är det bra att rida ökningarna på lite längre sträckor än man får på 40-banor. I det här programmet finns det mer plats både för att rida framåt och visa att man har kontroll.

Jag hade inte ridit igenom det i sin helhet innan första starten utan bara ridit de olika delarna för sig, så första gången så fick jag tänka väldigt mycket för att rida rätt och red således inte så bra. Dagen därpå så började jag visserligen med att rida åt fel håll ( :angel: ) men när jag väl svängt vänster framme vid domaren så kunde jag ägna mig mer åt att rida genom hela programmet. Så mitt tips är att dels träna delarna för sig men även programmet i sin helhet, annars så kommer till exempel travökningen - halten och ryggningen - nedläggningen av formen - skänkelvikningen väldigt snabbt inpå varandra.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Snurrfia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 251
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar