Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Träningen med Tuz går framåt. Han har inga problem alls med att dra varken linor eller skaklar, det är fokus på mig som brister. När han väl slappnar av är han otroligt lyhörd, men så spänner han sig och börjar skrika efter kompisen. Och så vill han inte gå förbi utgången till paddocken, han ska ut till kompisen. Och han kan inte stå stilla, då ska han gå till utgången. Och ute på väg så ska han vända hem. Så vi leder bort och tömkör hem, funkar bättre. Han har varit här en månad nu, och jag räknar med att det tar lite tid för honom att landa mentalt. Och himlans skönt att veta att när fokus på mig blir mer stadigt så är resten redan mer eller mindre klart. Men jag skulle ju ljuga om jag sa att jag inte är trött på hans skrikande... mina öron värker.
Visa bifogad fil 14558
Jag har just nu samma problem med en välkörd häst men som inte hunnit landa (kom för 2 veckor sedan) och är en ganska skrikig häst. Jag blir något galen av allt skrikande och längtande av den andra hästen. Phu!!
Han måste landa innan jag kan köra fyrhjulat bakom då flykten hem just nu är lite prioriterad för honom när han inte riktigt vet vem jag är.
Idag så blev jag inte så lite trött på honom när han började skrika så jag höjde rösten och röt till på skarpen. Kände mig genast dum efter, men mitt tålamod tog liksom lite slut. Och faktiskt, det hjälpte! Han har varit här i över en månad nu, så det kanske var dags att säga ifrån. Uttrycket att "visa vem det är som bestämmer" ogillar jag, och den hårda vägen är en kamp vi alltid riskerar att förlora mot djur som trots allt väger ett par hundra kilo mer än oss. Men här räckte det med att låta lite arg och blåsa upp sig lite, och det är ju fantastiskt. Han följde mig otroligt bra sen, och dagens korta tömkörningspass var riktigt bra. Bortsett från skrikandet och kompislängtan (vilket är helt förståeligt med tanke på hans bakgrund senaste året med boxvila själv pga sårskada på betet, sen ensam i hage pga okastrerad och stressad resten av året tills nu) så är han en otroligt positiv och följsam ponny.