Nya import regler???

Ramona

Trådstartare
Jag horde idag att importerade hastar och ponnier nu maste rontgas for att kunna forsakras. Ar detta sant? Vad ar resonemanget bakom de nya reglerna?
Forrut var det ju sa att alla hastar behandlades lika, och bara behovde klara av en veterinar besiktning for att forsakras. Nar andrades reglerna for importerna och har alla forsakringsbolag samma regler nar det galler detta?
Eller ar jag kanske helt felinformerad och ar helt ute och cyklar?

Sv: Nya import regler???

Pratade med försäkringsbolaget för en månad sedan om att försäkra importerad häst från Tyskland. Det krävs rönten om du köper en häst för en dyrare summa ( kommer inte ihåg beloppet) och du vill försäkra den till inköpspriset. Det är dock ingen skillnad om hästen är köpt här eller i utlandet utan det är summan du vill försäkra den i som styr om den skall röntgas eller inte.

Jag horde att summan var 100.000:- med Agria. Nagon som vet andra belopp fran andra forsakringsbolag?

Jag tror Folksam har 75.000:- som gräns för att kräva röntgen. Över 50.000:- kräver klinikbesiktning. 30-50 "hemmabesiktning" under 30 ombudsbesiktning. Dock gäller dessa summor endast A1 försäkringen. Man kan tex försäkra 30 A1 och 100 A2 el A6 med endast ombudsbesiktning. Läser man i villkoren så krävs klinikbesiktning på alla importer vilket dock inte har stämt i verkligheten. (Har själv försäkrat flera importer antingen med ombudsbesiktning eller vanlig besiktning utförd i hemstallet i Danmark) så vad som står och vad som uppenbarligen gäller är tydligen 2 olika saker. Enklast är att ringa och fråga resp bolag vad som verkligen gäller.

Finns det inte risk att man får det "i baken" s.a.s om man försäkrat en häst trots att villkoren säger annat och man sedan behöver ersättning?

Försäkringsbolag brukar ju vara rätt måna om att se om sitt hus? Eller är det så att om man väl fått hästen försäkrad är man trygg?

I mitt fall har det tydligt framgått på papperna att det är importerade hästar och de har valt att godkänna detta som besiktningspapper och därmed kan de inte senare komma och säga att den inte är rätt besiktigad, nu har det inte handlat om några jättesummor dessutom hör jag till dem som har många hästar försäkrade i bolaget och näst intill aldrig utnyttjar försäkringen (utnyttjade en vet försäkring på en av hästarna för 2 månader sedan är första utnyttjandet på någon av våra hästar på de 5 år vi har haft hästarna i detta bolag, helt klart inte särskilt lönsamt att ha dem försäkrade med tanke på vad vi betalar i premier dock kan man ge sig f*n på att säger man upp alla försäkringar så hade man behövt dem inom en vecka från att de slutade gälla) sådant spelar säkert in när de nygodkänner.

Star det nagonting om vad som raknas som klinik? Pa Irland har vi ju inte kliniker, utan The Irish Horse Board har registrerade veterinarer som tillats gora en veterinarbesiktning.
Det ar val det som ditt forsakringsbolag tar som klinikbesiktning, aven fast hasten kanske inte ar besiktigad pa just en ATG klinik.

Hur ar det statistiskt satt om man jamfor importerade hastar/ponnier fran svenskfodda och antalet utnyttjade forsakringar??
Eller ar det sa att ALLA hastar som ska forsakras maste besiktigas under samma regler som importer?

Om jag har fattat det rätt så är det endast vissa ställen som försäkringsbolaget har "godkänt" utomlands som de accepterar besiktningsintyg från annars kräver de ny besiktning i Sverige. Jag hade en kompis för några år sedan som köpte en häst någonstans nere i Tyskland där försäkringsbolaget klyddade med godkännandet av besiktningspappret som slutade med att hon fick göra om besiktningen här hemma med röntgen och allt. Nu rörde det sig om en dyrare häst (250.000) som dessutom var 12år och mkt tävlad.
De olika gränserna jag angav gäller vid försäkring av alla hästar även svenskfödda.
Enklaste sättet att få rätt besiktning är nog att ringa det bolag där den skall försäkras innan och kolla med dem vad som gäller.

Importerade en häst 2003 från Tyskland. jag behövde göra en klinikbesiktning här i Sverige inom en månad efter att hästen kommit till Sverige (ATG) för att kunna försäkra hos Agria. Dock behövde jag inte röntga, men hästen kostade ingen större summa ca 30 000 kr.

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: Spunkgrodan
·
Hästvård jag rider fn en hast - 8 ar av cob typ, som har vad jag misstanker ar kotledsinflammation i hoger fram sedan tva veckor tillbaka...
Svar
2
· Visningar
935
Senast: tjenixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama