Nya hästen hostar

orion_x

Trådstartare
Hämtade ju som sagt min nya häst i torsdags och hon har hostat sen i fredags. Hostprov gjordes på veterinärbesiktningen i tisdags utan anmärkning, samma sak på ett 2,5 månader gammalt besikningsintyg. Kan det vara att det är så torrt ute som får henne att hosta? Där hon stod innan hade hon aldrig hostat. Det är inte så att hon hostar hela tiden, utan det kan komma en hosting lite då och då. var ute och gick med henne lite igår, och när hon stressade upp sig så lät det lite konstigt när hon andades, som om hon andades mot ett morståd ungefär. Sen har hon underhlas, det kanske kan påverka? För den spänner hon när hon blir stressad.
 
Sv: Nya hästen hostar

Vet inte vad det kan vara låter konstigt ju :crazy:
Mina hästar hostar inte fast det är riktigt torrt så det dammar, men det kan kanske vara en orsak annars?
Fast då har hästen kanske redan ansträngda luftvägar?
Men bronkit brukar väl inte komma så tvärt?
Nån annan sjukdom som orsakar hosta?
Vet/klinik kan väl göra en undersökning där man går ner i strupen ända till lungorna och tittar?

/L
 
Sv: Nya hästen hostar

Hade den åkt långt?

Transportsjuka kan börja så.
Håll koll på tempen.
 
Sv: Nya hästen hostar

Jag tänkte med att hon åkt på en infektion, så jag tempade, men hon hade ingen feber. resan hit var 20 mil.
 
Sv: Nya hästen hostar

Idag har jag pratat med veterinär iaf. Hon tyckte att jag skulle vänta en vecka och se om hon slutade hosta och hade hon inte gjort det så skulle jag höra av mig. Hon sa att inkubatiostiden från besiktning tills hon kom hem till mig var ungefär den för en infektion. Men jag skulle hålla henne så dammfritt som möjligt under tiden och ej träffa andra hästar. Men hon får ju gå ihop med vår andra. Han inte sjuk iaf. fast peppar pepper, jag har inte hört henne hosta idag... Men de har å andra sidan fått nyslaget gräs att äta istället för hö. med min tur är hon säkert dammallergisk *suck*
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 547
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 079
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 653
Senast: Lhas
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp