Sv: nya hästar hur gör ni?
På sommaren när beteshästarna kommer (3 unghästar) släpper vi dem direkt med mina hästar i en stor hage. De får springa av sig en stund, men det brukar lugna ner sig ganska snabbt. Efter ett par timmar släpper jag ner dem på stora sommarbetet. Om de kommer på fm brukar de gå tillsammans i flock på em. Med unghästar går det alltid bra, men skulle få vara mer försiktig om det kom en äldre häst då mitt halvblod är mycket ranghög och har svårt att komma överens med andra hästar om de sticker upp det minsta.
När min fölunge kom nu i höstas fick hon stå inne jämte halvblodet på natten. Sen gick vi med halvblod och fölunge en vända runt hagen, båda i grimma och grimskaft, innan vi släppte. Allt var lugnt och inget springande över huvudtaget på halvblodet. Bara några skutt från fölungens sida. Efter två veckor släppte jag in mitt sto till de andra två.
Hur jag gör beror mycket på vilka hästar som ska släppas ihop. Alltid viktigt att känna sig för och kolla hästarnas beteende innan tycker jag. Och att ha stora hagar så att det finns möjlighet att komma undan om det skulle bli bråk.