Nya (förslaget) fölbedömningssystemet

Fiorano

Trådstartare
I senaste Ridsport står det om förslaget att slå ihop gångartspoängen på de regionala bedömningarna på samma sätt som på championatet och riks. Vad tycker ni om detta?

Själv är jag lite skeptisk allt. Om man nu har en riktigt fin gångartsunge, men som visar en dålig skritt för dagen och skulle fått en 6a-men travar som en dröm och skulle fått en 9a-vill man då verkligen ha ett ihopslaget betyg? Jag hade ju hellre åkt från en bedömning med ett riktigt bra poäng på någon av gångarterna än en lite halvbra sammanslaget poäng.

Ur försäljningssynpunkt och även ur avelssynpunkt känns det bättre med delbetyg på gångarterna. När man tittar på avkommor till nya hingstar så gör man gärna det via resultat från fölbedömningarna runt om i landet. Man kan då oftast se mönster om någon hingst ex ger bra skritt eller exceptionell trav. Det är väldigt bra att veta vid hingstval.

Sv: Nya (förslaget) fölbedömningssystemet

Jag tycker det är ett steg bakåt.
Min gamla valack har ju sånna gamla betyg tror inte galoppen var med alls då iofs.

Jag ä en av de som åkte hem med en 9:a på en gångart och 7:a på de 2 andra. Var lite bitter efteråt. Dels för jag väl hade hoppats på att dommarna skulle se förbi att det kan vara att man kan bli lite framtung om man är överbyggd. Men det är ju dagsformen som räknas och jag skulle vara rutinerad nog att hålla mig hemma och int eetro att dommarna skulle ha sett vad jag sett tidigare.. och senare med för den delen.. ;)
Jag har själv svårt att bedömma skritt och blev förvånad över nian, men tyckte väl på hemvägen att det hade varit roligare att ha fått jämnare gångartsbetyg. MEN nu handlar det ju inte vad som skulle kännas bäst för alla. Alla hade ju varit gladast om deras ungar var kvalificeade för championatet ;).

Jag tycker absolut INTE att det är en bra idé att slå samman betygen. Fölbedömningen är ju första chansen en uppfödare som inte kan bedömma själv om man tänkt rätt vid hingstval, eller stoval med för den delen. Kanske kunde det ge en ledtråd till nästa hingstval,,
/U

Det är ju endast ett förslag ute på remiss och enligt förslaget används genomsnittsbetyget för gångarter i slutresultatet - men de tre betygen redovisas i protokollet så det du vill se det syns fortfarande, Pastejja. Läs gärna hela förslaget (som finns hos alla regionala avelsföreningar) - lätt det blir knepiga slutsatser & kommentarer annars.

Jag får väl göra det. Såg bara inlägget och reagerade på det, har inte gjort några efterforskningar.

Jag trodde dock vårt mål, är att försoka finna linjer och anslutning till övriga Europa, men detta nya förslag kommer att försvåra både försäljning samt reklam i utlandet.

Det sunda förnuftet säger att vi skall ta efter vad Holland, Danmark eller Tysklands system, vid fölbedömning. Vilket hade då inneburit att en blivande fölköpare i utlandet, inte hade haft några problem att utläsa resultatet för en fölvisning, eftersom samma system hade funnits.

Jag håller med dig Sussilull! Det jag var mest kritiskt till (nu har jag bara läst artikeln i tidningen ridsport) var att det inte finns något bedömningsmoment för benstället. Fölets benställ ska inte ens vägas in i det allmänna intrycket! Jag tycker det ger fel signaler - att ASVH "struntar i" ifall vi uppfödare ska sträva efter en så pass korrekt häst eller ej. Fölets benställ är ju också fortfarande till viss grad "påverkbar" när de visas på fölmönstring och jag tycker det är viktigt att domarna kommenterar detta och tar upp benstället i sin bedömning av just föl.

Detta var verkligen en mycket tänkvärd åsikt! Det verkar absolut klokast att ta hänsyn till hur det ser ut internationellt-i synnerhet hos de avelsförbund som ligger före SWB.

DV bedömer föl som vi, sex moment och i princip samma saker.
Holland/KWPN har linjär bedömning, exteriören är ca 20 bedömningspunkter.
I de tyska förbunden får inte fölen några poäng alls, endast muntligt sammanfattande omdöme efter snabb visning på trekant.
Så, hur ska vi göra?

DV har visat att deras avelsarbete verkligen fungerar, så varför ska vi ändra vårt poängsystem när vi har ett likadant? Är det ett "problem" i DV också att hoppfölen ligger sämre till på visningarna?

Jag håller med dig Sussilull! Det jag var mest kritiskt till (nu har jag bara läst artikeln i tidningen ridsport) var att det inte finns något bedömningsmoment för benstället. Fölets benställ ska inte ens vägas in i det allmänna intrycket! Jag tycker det ger fel signaler - att ASVH "struntar i" ifall vi uppfödare ska sträva efter en så pass korrekt häst eller ej. Fölets benställ är ju också fortfarande till viss grad "påverkbar" när de visas på fölmönstring och jag tycker det är viktigt att domarna kommenterar detta och tar upp benstället i sin bedömning av just föl.

Jag är inte hundra om det är Danmark eller Holland, men där bedömmer dom framben och bakben för sig. Tänkvärt.............

I Danmark gör dom det i alla fall på dom vuxna hästarna.

DV bedömer föl som vi, sex moment och i princip samma saker.
Holland/KWPN har linjär bedömning, exteriören är ca 20 bedömningspunkter.
I de tyska förbunden får inte fölen några poäng alls, endast muntligt sammanfattande omdöme efter snabb visning på trekant.
Så, hur ska vi göra?

Skulle precis skriva det också. De andra länderna gör ju inte likadant så vilka ska vi ta efter?

Jag tycker fölbedömning är vanskligt då det än mer än på 3-åringar verkligen handlar om dagsform, så jag gillar ju tyskarnas system utan poäng då det blir mer av "vem är bäst idag"-show av det. En fördel är att man aldrig släpper mamman så man slipper struttandet och det som oftast blir spänt för fölungarna här när mamman öser i väg i full galopp, nackdelen är att man inte ser galoppen alls.

Vill man verkligen se hur en hingst nedärver sig genom att titta på föl så bör man titta på ett helt gäng samtidigt alternativt ha samma domare som ser dem och sen kan uttala sig. Så gör man oftast i Tyskland då fölvisningarna ofta hålls av hingsthållaren. Man ser då också mamman och kan då se vad hingsten lämnar tillsammans med olika ston osv. Det är dock inte möjligt här då vi får alldeles för få avkommor till hingstarna utspridda över ett väldigt långt land... Att bara titta på siffrorna från fölvisningarna här kan inte säga mycket?

Vet inte riktigt vart jag vill komma mer än att jag är tveksam till att jag kommer visa föl i Sverige över huvud taget...

*kl*

Jag gillar inte alls att härstamning ska spela någon roll i bedömningen. Men det beror på vilka ston jag har också.

Sto 1 - Pappa som är sänkt till C, mormor och mormors mor berättigade elit men detta är inte uthämtat och nu för sent att hämtas.

Sto 2. Mamma fått föl som fyraåring liksom mormor (dock dog mormor vid fölning av första fölet så inga meriter där). Pappa som ägaren inte satsat på utan haft andra hästar att tävla. Pappan har under 60 avkommor och inget blup ännu.

Jag förstår att härstamning räknas i på hingstar som visas på bruksprovet men på en fölvisning anser jag inte förmån för välstammade föl. Det avspeglar sig på prislappen för en eventuell köpare ändå.

Sto nummer 1 har dessutom en morfar som gick export och har runt 20 avkommor.

Tycker inte heller att hästamningen ska spela någon roll... Och hur i hela världen ska domarna kunna "alla" när det finns så otroligt många stammar??!!:confused:

I min värld är det ändå individen som skall bedömas.. inte mammans och pappans meriter på papper!

Håller med dig, vem ska värdera stammen.

Vad tycker man om t ex Briar - Cortez? En hoppstammad dressyrstjärna på en hopphingst som även har avkommor i svår dressyr?
Ceylon som mitt eget sto är efter, som lämnat svårklasshästar i hopp, dressyr och fälttävlan, går han bra till alla? Eller är han för gammal?

och så vidare

Mitt första stos mormor är helsyster med godkänd hingst. Denna hingst lyckades på under tio avkommor lämna en godkänd hingst.

Jag gissar att de flesta domare skulle inte ha en susning om detta då ingen av dem var godkända mer än ett år.

Avkomman som ploppar ur är Warsteiner - Pomme Royal - Felix. Låter antagligen helgalet men mammans mormor är dressyrstammad och har lämnat medelsvår och svårklassaavkommor.

Sto 1 - Pappa som är sänkt till C, mormor och mormors mor berättigade elit men detta är inte uthämtat och nu för sent att hämtas.

Jag tycker de gott kunde skippa att sänka till C för även dessa hingstar lämnar en del bra avkommor och det blir så trist för dem som står där med ett fint sto som de vill fortsätta avla på.

Förr när Flyinge köpte in hingstföl hade vi ett föl som Flyingechefen kom ut och bedömde som lovande med fina poäng och de betalade en summa för en option på att få köpa honom senare. Han var den sämsta ridhäst vi fött under min tid i varje fall (dock blev han till slut en bra vagnshäst när han fick gå i par med en annan). Det säger en del om hur lite värde fölbedömningarna har på individnivå. För föl man lär känna genom daglig kontakt är det en annan sak men även då är det väldigt vanskligt, förutom i ytterlighetsfallen och då främst när det gäller att gallra ut de sämsta, att säga hur hästen blir som vuxen.

Jag håller inte riktigt med där. Självklart kan det gå fel, men vet man allt som går att veta och det är en tilltalande individ så är det inte omöjligt att plocka fram guldkorn bland föl. I Tyskland är det många som lever på att plocka ut "de bästa" ur fölårgångarna och sedan föda upp dem för att bli godkända hingstar. Självklart blir inte 100% godkända men de som är bäst på det tar fram sjukt mycket godkända hingstar. Jag skrattade nämligen åt det häromdagen när listan över årets hingstar till hannoveranerförbundets premieringar kom upp. Jag har sett många av dessa som föl och är inte ett dugg förvånad att de är utvalda. Jag vet vilka som köpte dem som föl och de har nu tagit dem hela vägen till premiering.

Men här är härstamningen otroligt viktig på ett föl där man bedömmer dagsform. Ju mer man vet om mödernet desto lättare att hitta guldkornen och veta vad den har för förutsättningar!

Så än en gång, vad är syftet med svenska fölvisningar? Varför visar man?

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: athena
·
T
Avel Väntar i dagarna ett föl efter mitt sto och Flyinges Sandakan. Hennes stam är inte klockren, hon är till 25% travare, något man...
2
Svar
28
· Visningar
3 632
Senast: Miaa
·
S
Avel Nu har jag börjat fundera på hingst till mitt andra halvblodssto Myrra e. Master-Vagabond-Rockad-Lansiär och behöver lite kommentarer...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 761
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka