Nya (förslaget) fölbedömningssystemet

Sv: Nya (förslaget) fölbedömningssystemet

Min enda anledning till att visa nästa år är för att jag ser fölvisningen som en del av utbildningstrappan, från föl till 4-åring! Poängen ger jag blanka sjutton i eftersom jag ska behålla den som framtida ridhäst! För mig är det mkt viktigare att den klarar av livet här på gården med kossor, får och företagets entrepenadmaskiner... sen om det dessutom visar sig att det blir en superhäst med kanongångarter, ja ingen blir gladare än jag då! Men så bedriver jag ju heller ingen elit-avel heller och är mkt medveten om detta.

Om man har fölvisning som mål tycker jag att man lägger en bra grund i form av åka transport, hantering, nya miljöer etc...

Syftet för mig är att få en tidig bedömmning av avkomman, och använda de råden man får till nästa betäckning, ev inte betäcka alls....
Jag vill helst ha del poäng för varje gångart men också en riktigt bra exteriör beskrivning.
Tycker egentligen det är fel att räkna samman poängen och klass indela, det är ju faktiskt ingen tävling utan just en mönstring.

En kompis föl hade precis samma poäng på fölmönstringen som på 3 års testet. Fungerar det så, är en bra tidig bedömmning av hur avkomman kommer bli. Tycker det ska vara samma typ av bedömmning på alla arrangemang så man känner igen sig och kan jämföra.

Jag håller inte riktigt med där. Självklart kan det gå fel, men vet man allt som går att veta och det är en tilltalande individ så är det inte omöjligt att plocka fram guldkorn bland föl. I Tyskland är det många som lever på att plocka ut "de bästa" ur fölårgångarna och sedan föda upp dem för att bli godkända hingstar. Självklart blir inte 100% godkända men de som är bäst på det tar fram sjukt mycket godkända hingstar. Jag skrattade nämligen åt det häromdagen när listan över årets hingstar till hannoveranerförbundets premieringar kom upp. Jag har sett många av dessa som föl och är inte ett dugg förvånad att de är utvalda. Jag vet vilka som köpte dem som föl och de har nu tagit dem hela vägen till premiering.

Men här är härstamningen otroligt viktig på ett föl där man bedömmer dagsform. Ju mer man vet om mödernet desto lättare att hitta guldkornen och veta vad den har för förutsättningar!

Så än en gång, vad är syftet med svenska fölvisningar? Varför visar man?

Men jag gissar att de inte plockar ut dem baserat på vilka poäng de fått vid en fölvisning utan de går betydligt mera grundligt tillväga och att de köper in ett antal föl som de sedan gallrar bland allt eftersom hästarna blir äldre. Sen är det klart att vissa är grymt bra på att tidigt kunna se framtida kvalitéer men det blir inte samma som det som bedöms vid en fölvisning.

Genomsnittligt kan man säkert se en del om hur gångarter och extriör kommer att utvecklas men för ett enskilt föl tror jag felprocenten är väldigt stor och när det gäller blivande hopphästar finns det nästan inget samband alls mellan resultat från fölvisning och senare test.

Men det finns säkert också andra skäl till att man vill visa ett föl som är nog så bra.

Jag köper att det är dagsform som visas. Hur mycket ska en domare arbeta innan? Ska de sitta och plugga stammarna innan? Alla stammar och hur långt?

Även om en med halvtrist stam får typ 54p på fölvisning så blir den inte automatiskt svindyr. En superstammad som får 52p kostar ändå mer. Så de behöver inga "handikapp/bonus-poäng".

Med tanke på hur kasst det funkar i Sverige (tex hämtas inte elit ut är den förbrukad) Ska en domare sitta och gå igenom ett stos alla avkommor för att notera "aaha elit". Eller ska den räknas som japp B-premierad?

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: athena
·
T
Avel Väntar i dagarna ett föl efter mitt sto och Flyinges Sandakan. Hennes stam är inte klockren, hon är till 25% travare, något man...
2
Svar
28
· Visningar
3 632
Senast: Miaa
·
S
Avel Nu har jag börjat fundera på hingst till mitt andra halvblodssto Myrra e. Master-Vagabond-Rockad-Lansiär och behöver lite kommentarer...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 761
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka