Nya föreskrifter för katthållning/avel.

MissFideli

Trådstartare
Här är dom.

Jag tror inte detta är bestämt, utan ett förslag som iaf jag tycker låter rimliga. Bara man gör en mer grundlig gräns runt varje fråga. T.ex ska inomhusytrymmen rengöras dagligen. Menar dom att man ska storstäda bostaden varje dag?
Och jag hoppas att detta (om det går igenom) tas på allvar och att åtgärder vidtas in om katt inte följer reglerna.

http://mantrats.se/artiklar/Djurskydd.PDF

Senast ändrad:
Sv: Nya föreskrifter för katthållning/avel.

Jag kan inte se några föreskrifter :confused:

Har öppnat tråden i Internet Explorer, Opera och Firefox. och jag ser inget utöver:

Här är dom.

Jag tror inte detta är bestämt, utan ett förslag som iaf jag tycker låter rimliga. Bara man gör en mer grundlig gräns runt varje fråga. T.ex ska inomhusytrymmen rengöras dagligen. Menar dom att man ska storstäda bostaden varje dag?
Och jag hoppas att detta (om det går igenom) tas på allvar och att åtgärder vidtas in om katt inte följer reglerna.

Ursäkta en data amatör...men den väljer att visas i photoshop med så liten text att den inte går att läsa ens med förstoringsglas....hur göra för att kunna läsa texten ???

Eftersom det är en PDF-fil så måste du ha Acrobat Reader eller Adobe Reader.

Haukur skrev:
:bow: Mycke bra regler!

Vissa saker tycker jag är luddiga eller märkliga. Miljön ska rengöras en gång om dagen och vara lätt att desinficera... ursäkta, men mina katter och min kattuppfödning sker i mitt hem. Hur lätt är det att desinficera soffan? Får katterna inte bo samma rum som en soffa då? Fönster får inte ersättas med plexiglas, varför inte?

Får man avla på tikar som har snittats två gånger, men inte på honkatter? Varför?

En hel del bra saker, men frågetecken kring en del av punkterna.

Jag hittar inte någonting om detta på Djurskyddsmyndighetens hemsida.
Där så brukar ju alla förslag och remisser stå.
Så jag ifrågasätter faktiskt din källa.

Fast det kommer nya regler gällande hundar också, men jag ansåg inte det vara relevant på en kattsida. Tycker du?
Håller med om att det är luddigt, vi får väl se hur det ser ut när allt är färdigt. Tydligen ska det komma ut i dagarna här, så vi får väl vänta och se.

Isolerar plexiglad?

MissFideli skrev:
Fast det kommer nya regler gällande hundar också, men jag ansåg inte det vara relevant på en kattsida. Tycker du?
Håller med om att det är luddigt, vi får väl se hur det ser ut när allt är färdigt. Tydligen ska det komma ut i dagarna här, så vi får väl vänta och se.

Isolerar plexiglad?

Jag vet inte hur det är med plexiglas och isolering, men det bör inte vara några problem med den biten om man vet vad man gör. Värmereglering och liknande går ju att fixa på olika sätt.

Jag anser inte att katter ska leva i ett rum där man använder plexiglas. Katter ska leva i huset där människor bor, inte i ett uterum. Och jag tror inte många människor använder plexiglas som fönsterglas.

Så jag lägge rinte ner nått större engagenamng i den frågan ärligt talat.

Plexiglas är som vilket glas som helst.
Men det blir lättare repigt, håller mycket bättre och är mycket dyrare än vanligt glas.
Glas isolerar inte i sig själv, varken vanligt eller plexi, det är luften/gasen emellan rutorna som isolerar.

Antingen så är förslaget på regel urfånigt.
Eller så tänker man på vilket ljus-spektra som kommer in.
Jag har plexiglas som innanfönster i mitt stall och förstår inte vad för problem det skulle vara med det.

MissFideli skrev:
Jag anser inte att katter ska leva i ett rum där man använder plexiglas. Katter ska leva i huset där människor bor, inte i ett uterum. Och jag tror inte många människor använder plexiglas som fönsterglas.

Så jag lägge rinte ner nått större engagenamng i den frågan ärligt talat.

Det är klart katterna ska hållas inomhus där människorna bor, men om man om man av något skäl vill ha plexiglas istället för vanliga fönster, varför inte? Det är som sagt mer hållbart än vanligt glas och det kan säkert vara bra i vissa lägen.

Sedan kan det ju vara så att man har en rastgård med en värmestuga och där kanske man hellre sätter in plexiglas än vanligt glas, vad vet jag. Jag skulle iaf vara intresserad av varför man sätter den regeln.

Sol skrev:
Det är klart katterna ska hållas inomhus där människorna bor, .
Det tycker jag inte alls är självklart.
Jag har mina kattor i stallet där hästarna bor.
Ett förbud mot stall- och ladugårds-kattor skulle få svåra konsekvenser för jordbruket och alla häststall.
Så det hoppas jag då verkligen inte att det blir något sådant.

Inte_Ung skrev:
Det tycker jag inte alls är självklart.
Jag har mina kattor i stallet där hästarna bor.
Ett förbud mot stall- och ladugårds-kattor skulle få svåra konsekvenser för jordbruket och alla häststall.
Så det hoppas jag då verkligen inte att det blir något sådant.

För mig är det en självklarhet att iaf fertila katter hålls inomhus (eller ute i rastgård). Stallkatter måste givetvis befinna sig i stallet (och ska vara kastrerade tycker jag) för att kunna utföra sitt arbete, men alla de stall- och ladugårdsinnehavare jag känner låter katterna komma och gå som de vill i boninghuset och så tycker jag att det ska vara. Om katterna sedan bestämmer sig för att bosätta sig i stallet är det en annan femma, men jag tycker att de ska ha möjlighet att vara inne i bostaden.

Påverkar dessa nya regler oss som redan fått våra tillstånd ?

Sol skrev:
... men alla de stall- och ladugårdsinnehavare jag känner låter katterna komma och gå som de vill i boninghuset och så tycker jag att det ska vara.
Jag känner massor av bönder som inte låter ladugårdskattorna komma in i huset.
Samma med de stallkatter som bor i stall där det inte finns något tillhörande boningshus.
Så som det är på massor av anläggningar.

Och så mina katter då.
De bor i stallet därför att jag är allergisk.
Dels så måste det finnas kattor i ett stall, det bara inte fungerar annars.
Och dels så ger det mig möjlighet att ha katt över huvud taget.
De är antingen kastrerade eller så får honorna P-piller.
Det händer att jag behöver nya kattor och då så kan jag låta honan få en kull ungar.
Just nu så behövde jag en föryngring, mina 3 kvarvarande kattor var 11 år och kastrerade allihopa, så då fick jag ungar från annat håll.
Men jag tycker att det är bökigt med kattungar som är utan mamma, så nästa gång vill jag ha en egen kull hemma.

Ja, vi har ju ältat detta förut och jag vidhåller att jag inte tycker det är OK med fertila katter lösa, p-piller eller inte och jag vidhåller att jag tycker att katter ska ha tillgång till boningshuset.

Att införa regler kring detta skulle göra jordbruksnäringen i det närmaste omöjlig att driva.
Så jag hoppas verkligen att ingen får för sig att din åsikt är den som gäller.

Det går att ge både stallkatter och ladugårdskatter ett alldeles utmärkt liv helt utan att ta in dem i boninghusen.
Och en viss föryngring måste dessutom ske.
Det är svårt att på ett kontrollerat sätt avla på egenskapen duktig jägare och överlevnadshuvud.

Jag har jaktkattor och du har sällskapskattor och det är olika.
Därför att vi har olika behov.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka