Nya dressyr TR 2012

Fiorano

Trådstartare
Tja, vad tycker ni om årets ändringar? Själv är jag en av de som blev glad eftersom man skulle få börja tävla på rakt bett. Och det får man, men på stor häst endast med rörliga ringar. På ponny får de dock vara fasta. Jag fattar inte hur de tänker!

Sen gillade jag inte heller att de klara startlistorna nu inte behöver vara ute förrän kl 20:00 kvällen innan. Lite väl sent faktiskt.

Sv: Nya dressyr TR 2012

Har inte läst tr och är inte så insatt, men har kikat lite på utrustning angående kläder.

Visst kan många tycka att kl 20.00 kanske är sent, men jag kan tycka att det faktiskt för arrangörerna är bra. Många som har hand om startlistor har ett vanligt jobb och gör detta på sin fritid och för dem är detta bra tycker jag. Det är ju nästan ett helt företag att få ihop startlistor ibland vad jag har förstått på min kompis som alltid sköter startlistorna på min klubb. Och så sent är ju inte kl 20.00 heller :)

*kl*
Ekipage som tidigare varit kvalificerat för viss svårighetsgrad, men under de därefter
följande 24 månaderna ej uppnår minst 62.00% i svårighetsgraden, flyttas ned en
svårighetsgrad och ekipaget måste åter kvalificera sig enligt nedan.

Nu gäller kvalen i 24 månader i stället för 12, eller har jag fattat fel?

Har det inte varit "innevarande och nästföljande säsong/kalenderår" eller något i den stilen tidigare?
Och nu ska det gälla från datumet för kvalets fullbordan och 24 månader framåt?
Jag bara gissar.

Jo tidigare var det föregående och innevarande år. Men de tyckte att det blev orättvist för de som kanske kvalade i november i praktiken bara kunde använda det kvalet ett år medan de som kvalade i januari kunde använda det i två år. Så därför ändrade de så att det skulle bli mer rättvist för alla.

Men det är en intressant fråga det du skriver från när kvalet ska räknas. Är det 24 månader från första eller andra kvalet? Spontant tänker jag mig att det är från första kvalet men det är också bara en gissning. Jag har inte lusläst nya TR än och sett vad det står ordagrant.

Jag citerade direkt från TR, så det står som jag citerade.

Men det är väl inte första gången det blir "luddigt" när TR skrivs om;) Fast det måste väl vara från kval 2 kan man tycka, man är ju inte färdigkvalad förrän man har 2 kval...

Rimligen brde ju kvalet gälla 24 mån från det att du kvalat klart? Har du bara en godkänd ritt är ju du inte kvalad än liksom?

Om jag gör en godkänd ritt i , säg oktober 2011, har jag då till oktober 2013 på mej att göra mitt andra kval för att komma upp en nivå?
Säg sen att jag är klarkvalad augusti 2013, gäller den kvalificationen till augusti 2015 då(om jag nu inte lyckas göra såna resultat att jag får stanna på nivån såklart)?
//'orkar inte tänka':D

Hm, jag var nog otydlig med hur jag tänkte. Precis som du säger måste man självklart ha 2 kval för att få starta. Men jag tänkte att om jag gör ett kval i januari 2012 och ett i maj 2012 så borde det inte räcka längre än till januari 2014 fast jag får inte starta en klass högre innan jag har kvalat klart i maj. Om kvalet skulle räcka till maj 2014 så blir det ju inte 24 månader utan 28 månader som det första kvalet gäller. Jag utgick från att varje kval är giltigt i 24 månader, men att man fortfarande behöver 2 kval för att få starta. Förstår ni hur jag tänker? Alltså, om man vill starta en högre klass så får man göra det om man har kvalat 2 gånger de senaste 24 månaderna. Var lite krångligt att förklara för jag har nog inte riktigt ordning på mina tankar själv ens en gång. :p

Senast ändrad av en moderator:

Hm, jag var nog otydlig med hur jag tänkte. Precis som du säger måste man självklart ha 2 kval för att få starta. Men jag tänkte att om jag gör ett kval i januari 2012 och ett i maj 2012 så borde det inte räcka längre än till januari 2014 fast jag får inte starta en klass högre innan jag har kvalat klart i maj. Om kvalet skulle räcka till maj 2014 så blir det ju inte 24 månader utan 28 månader som det första kvalet gäller. Jag utgick från att varje kval är giltigt i 24 månader, men att man fortfarande behöver 2 kval för att få starta. Förstår ni hur jag tänker? Alltså, om man vill starta en högre klass så får man göra det om man har kvalat 2 gånger de senaste 24 månaderna. Var lite krångligt att förklara för jag har nog inte riktigt ordning på mina tankar själv ens en gång. :p

Ahaa du tänker såå!:p
Varje KVAL är giltigt i 24 månader.

Jag tänkte som så att jag har 24 mån på mej att göra två godkända ritter. När två godkända ritter är klart så får jag starta i högre klass under 24 månader from det oavsett när kvalen var gjorda liksom..

Förhoppningsvis gör man ju godkända ritter inom den tiden ändå, annars kanske man inte är redo för klassen. Men OM :D Det här måste vi reda ut! :angel:

De ändringar jag hängt upp mig på hör inte till dressyrTR utan det allmänna och gäller loggor på kläder och saker... :crazy: Hur många äger ens ett täcke som inte har en enda form av logga på sig?

Och kommer regeln gälla även transportskydden?

Och slutligen: hur tusan skall ö.d hinna med att kontrollera detta? :D

De ändringar jag hängt upp mig på hör inte till dressyrTR utan det allmänna och gäller loggor på kläder och saker... :crazy: Hur många äger ens ett täcke som inte har en enda form av logga på sig?

Och kommer regeln gälla även transportskydden?

Och slutligen: hur tusan skall ö.d hinna med att kontrollera detta? :D

Hänger på dig lite. Har just insett att min Amerigo inte är godkänd att tävla med, eftersom att Amerigo finns präglat i lädret på kåpan, längre än 3 cm. Jag som haft sådana problem att hitta sadel tänker absolut inte leta efter ny pga. deras regeländring. Lika så min franskgjord.

Det är bara för SvRF att inse, de nya ändringarna är inte hållbara. Det är inte möjligt att uppfylla till dessa enormt tighta krav.

Instämmer, och hur många träns och sadlar finns det som INTE har märket på mer än ett ställe? Det är ju snarare regel än undantag att märket sitter på båda sidan av pannbandet tex. Och sadelnamnet finns ju också ofta på båda sidorna av sadeln, ofta väldigt litet dock på två ställen.

Ja men eller hur? Eller på en guldig skylt på bakvalvet som på vissa Albionmodeller t.ex. Jag begriper Verkligen inte hur de tänkt eller vad de vill uppnå. Eller skall arrangerande klubbar tvingas ha funktionärer som kontrollerar detta?

Men alltså, regeln är ö.h.t inte ny. Den har funnits i flera år. Det "nya" är ett förtydligande av redan etablerade regelverk. Som inte riktigt följts.

jag vågar mitt liv på att reglerna inte gäller sadlar där märket är inetsat i samma färg och i själva lädret på sadeln. Läs vad det står i TR så ser ni själva att hetsen är lite väl upphypad. Det är inga större konstigheter som tydliggörs.

Jag har läst. Förr var regeln 20 eller 30 kvadratcentimeter och det fanns inga regler om att det bara fick förekomma en gång t.ex. Och det har aldrig funnits regler om utrustning som inte ingår i själva tävlingsutrustningen inne på banan vad gäller annat än säkerhet och klassmässiga restriktioner i form av betsling, hjälptyglar o.s.v.

Tre kvadratcentimeter är pyttelitet och jag äger inte ett enda täcke som inte har någon form av logga på sig t.ex. Definitivt inget ländtäcke, så det får bli till att börja sprätta i fina, dyra, fungerande saker... :(

Finns det nått mer än detta vad det gäller kläder och utrustning i TR?

" 2. Identifiering av ickesponsortillverkare
På tävlingsområdet och under prisutdelningar får namn eller logotyper som identifierar
tillverkaren av icke-sponsrade kläder, utrustning och/eller fordon endast förekomma
en gång per klädesplagg, utrustning och/eller fordon och endast på en area
som inte överstiger:
2.1 Kläder och utrustning
3 cm² (1 cm hög och 3 cm bred) för kläder och utrustning med undantag för selar under körning."

Om det gör det vill jag veta var, för jag hittar det inte. Om det inte gör det kan inte jag tolka det som annat än att inpräglade namn som är större är otillåtet och inte heller att de många träns med loggan på båda sidor om pannbandet är tillåtna. Om det är så att sadlar med inpräglat namn är tillåtet år skrivningen vansinnigt dålig, i klass med skrivningen om "diskret dekor" på pannband som absolut ingen bryr sig om (finns den kvar förresten?)

Hur blir det då med segertäcken? Där brukar det ju vara lite större loggor. Är de inte heller tillåtna? Och blir man i så fall diskad om man rider med det på ärevarvet? :angel:

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 125
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka