Ny valp med katt

Kattovalp

Trådstartare
Hej alla,

Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt förtjust i vår 9 veckor gamla valp. Katten undviker helst valpen, och för att undvika att valpen jagar och skrämmer katten måste vi ha valpen i koppel inomhus.

Katten vistas mest i källaren och utomhus. Vi vill gärna att han ska känna sig bekväm med att hänga med familjen som han gjorde innan vi tog hem valpen.

Katten vill inte gå fram och nosa på valpen utan springer bara iväg när valpen är i närheten

Vi vill hitta en lösning där både katten känner sig trygg och valpen kan vara utan koppel hemma. Har någon några tips?

Tack på förhand!

Gott om kompostgaller, avgränsa valpen och se till att det finns många fredade områden för katten. Katträd som känns trygga, höga områden valpen inte når. Totalt hundfria rum och absolut nej för valpen att gå igång på katten. Ni kan prova feliway eller liknande i vägguttaget också.
Sedan är det ju väldigt tidiga dagar, jag antar att ni bara haft valpen runt en vecka? :) Det kan ta betydligt längre än så för katten att vänja sig även vid en annan katt, men försök verkligen se till att det finns trygga områden där katten kan umgås med er och iaktta valpen utan att de behöver ha kontakt.

Gott om kompostgaller, avgränsa valpen och se till att det finns många fredade områden för katten. Katträd som känns trygga, höga områden valpen inte når. Totalt hundfria rum och absolut nej för valpen att gå igång på katten. Ni kan prova feliway eller liknande i vägguttaget också.
Sedan är det ju väldigt tidiga dagar, jag antar att ni bara haft valpen runt en vecka? :) Det kan ta betydligt längre än så för katten att vänja sig även vid en annan katt, men försök verkligen se till att det finns trygga områden där katten kan umgås med er och iaktta valpen utan att de behöver ha kontakt.
Tack för svar!
Det är lite det vi försöker göra nu, så vi får väl ge det lite tid som du säger!

Jag satte en Kallax hylla i dörröppningen in till gästrummet där kattens låda och mat fanns i början när min Skalman var kattunge, för att låta honom ha nånstans där han fick vara ifred från Tilda :) syns dåligt, men hade ingen bra bild så fick skärmdumpa från en video 😂 den fick stå där tills jag kände att Tilda lugnat ner sig och katten var tillräckligt stor för att kunna säga ifrån/springa ifrån.
Screenshot_2024-05-30-21-42-34-360_com.instagram.android-edit.webp

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
604
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 273
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 511
Senast: anna_panna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025