Ny valp – gammal flock

Viveka

Trådstartare
I mellandagarna får jag hem min nya valp, och jag längtar naturligtvis dit. Men jag har också börjat fundera över hur jag bäst ska sammanföra henne med den befintliga flocken.

Min egen gamla tik är ju död, men jag har hand om två andra hundar under veckodagarna, medan deras ägare jobbar. Jag är hos dem några timmar på förmiddagarna, och tar också ut dem på promenader. Båda två är lite till åren, det är en Engelsk springerspanielhane på 12 år och en cockertik på 10.

Jag har två problem; dels hur jag bäst ska sammanföra hundarna första gången, dels hur jag ska klara av promenaderna under den första tiden.
De gamla hundarna måste förstås ut, men den lilla valpen ska ju inte gå längre promenader. Samtidigt bör jag ju inte lämna henne ensam, särskilt inte i början.

Jag vill ju inte överge mina gamla skyddslingar, så jag är angelägen om att det ska gå bra från första början.

Har någon haft motsvarande erfarenheter av gamla hundar med ny valp?
Några tips om hur jag kan göra den första tiden lättare?

Sv: Ny valp – gammal flock

Jag har alltid med den lille på promenaderna. Han får gå själv de sträckor som lämpar sig för valpar (läs: ingen trafik) och så bär jag honom på armen övriga sträckor.

Gjorde samma sak med förra valpen, och det funkar fint.

Jag har två hundar sen förut och presenterade valpen för en i taget. Den ene hunden fick gå på prommis sen tog jag in valpen till den som fanns kvar, lade valpen på rygg i min famn så hunden fick nosa av valpen ordentligt sen satte jag ner den så de fick ta kontakt själv. Bytte hund och gjorde om samma sak med surtiken, funka bra med avnosningen men sen fick vi passa dem då tiken inte gillade valpen när den kom fram till henne. Tog två dagar för tiken att förstå att denna krabat skulle stanna och nu är det de som funkar bäst ihop.

På längre prommis kommer vi att ha med en ryggsäck att stoppa valpen i när den inte orkar mer. Kommer då att ha ryggsäcken på magen så man har koll. De stora kräver så pass mycket motion så den lösningen passar oss.

Tack för tipsen!
Hade tänkt sammanföra dem ute, men inomhus i knäet funkar förmodligen bättre med en liten valp.

Uppfödaren rekommenderade faktiskt barnvagn för promenaderna. :)

Jag trodde först att hon skojade, men det gjorde hon uppenbarligen inte.
Sedan kom jag att tänka på att vi faktiskt har en sittvagn stående i källaren. Så kanske värt ett försök ändå.

Fast hur får man en liten och förmodligen väldigt livlig valp att fatta att den ska sitta kvar i barnvagnen, medan man samtidigt ska hålla reda på två kopplade hundar?

Funkar det inte med barnvagnen ska jag definitivt försöka med ryggsäck på magen.

Jag har precis introducerat en liten valp där hemma:love: Jag gjorde på samma sätt, satte mig på golvet och lät gammelhunden (2,5 år) komma fram och nosa. Jag höll då valpen så att han inte såg den andra hunden (huvet under armen:D) och sedan försiktigt ner på golvet. Jag ser till att ingen mat, leksak eller ben kunde bli orsak till konflikt. Även gammelhundens sovplats är tabu för valpen.

Jag tror att normalt fungerande hundar som är rätt uppfödda och uppfostrade fungerar med valpar. Alla gillar inte dem, men att en vuxen hund skulle skada en valp har jag inte hört talas om.

Promenader - tja, du har fått bra tips. Vagnen tycker jag verkar perfekt. Det är lättare att ha koll på de andra och bättre för din rygg! Om du är rädd för att valpen hoppar av så kanske du kan köpa en bur/väska att ha i vagnen.

Alla gillar inte dem, men att en vuxen hund skulle skada en valp har jag inte hört talas om.

Jag vet flera vuxna hundar som INTE är snälla med valpar. Min egen gamle var ute efter att ta död på den lille, så det gick aldrig att lämna dem ensamma tillsammans. Så visst finns det vuxna hundar som skadar valpar.

/Migo

Jag vet flera vuxna hundar som INTE är snälla med valpar. Min egen gamle var ute efter att ta död på den lille, så det gick aldrig att lämna dem ensamma tillsammans. Så visst finns det vuxna hundar som skadar valpar.

/Migo

Är det dessutom mat/tuggben/leksak eller annan resurs med i bilden ökar risken. Det är en artikel i senaste numret av Hundsport om just detta.

Ang. promenader. Jag får för närvarande valpkurs med min ena hund. (Hon är visserligen drygt 1,5 år, men vi fick henne som vuxen och hon kunde då i princip ingenting). Där berättade instruktören att man ska vara ytterst försiktig med promenader och små valpar, eftersom de kan orsaka att binjurarna växer= stress. Det kan leda till en hund med permanenta stressproblem. Om jag minns rätt sade hon att en 3 månaders valp ska gå högst 15 minuter om dagen, varefter man kan lägga på 5 min per månad. Jag är dock inte helt hundra på detaljerna. Någon annan som vet? Hur som helst gällde det alltså inte det att valpen var ute och lekte, utan att den så att säga tvingas att gå själv.

Det där tycker jag låter jättekonstigt, skulle gärna få källor till det...

Varför skulle binjurarna växa av vanlig rörelse?

Det där tycker jag låter jättekonstigt, skulle gärna få källor till det...

Varför skulle binjurarna växa av vanlig rörelse?

Jag hade heller aldrig hört talas om det, men instruktören, som studerar etologi, framstår som väl påläst. Hon menade att det inte handlade om att valpen är ute och leker och utforskar, utan om när den så att säga är tvungen att gå längre (med valpens mått mätt) sträckor. Detta, påstod hon, kan leda till en onaturlig tillväxt av binjurarna. Tyvärr har jag ingen annan källa än instruktören, men jag kan försöka fråga henne när jag träffar henne.

Numera är det ju rätt många som hävdar att små valpar inte ska promeneras alls och att de inte behöver någon motion utöver den som de ger sig själva när de leker och utforskar världen. För mig låter det rätt logiskt. Vargungar lämnar ju inte lyan alls förrän de är flera månader gamla och även därefter dröjer det innan de ger sig i väg några längre sträckor hemifrån.

Fast att rulta med övriga flocken på en promenad, gå max nån kilometer själv och åka på armen resten av tiden har jag svårt att se som hälsofarligt. Då med valpen lös så den kan röra sig i sitt eget tempo och utforska sin omvärld samtidigt.

MOTIONERA valpar tror jag vi alla är överens om att man inte ska göra.

/Migo
Vars 10-veckors utan problem skuttar med på 1½ km skogspromenad

Fast att rulta med övriga flocken på en promenad, gå max nån kilometer själv och åka på armen resten av tiden har jag svårt att se som hälsofarligt. Då med valpen lös så den kan röra sig i sitt eget tempo och utforska sin omvärld samtidigt.

MOTIONERA valpar tror jag vi alla är överens om att man inte ska göra.

/Migo
Vars 10-veckors utan problem skuttar med på 1½ km skogspromenad

Det kanske beror lite på vilken valp vi talar om. För en 10 veckors BC tar 1 km kanske inte mer än rekommenderade 15 minuter att avverka. För en 10 veckors mops är det ett maraton.

Jag gissar att det kan spela in hur promenaden går till också. Det borde vara skillnad mellan en koppelpromenad där valpen liksom tvingas marschera på och en kravlös skogspromenad där man kan skutta fram och stanna lite som man vill.

Men jag ska som sagt fråga instruktören om lite mera detaljer och be om en källhänvisning. Jag tycker också att detta är intressant.

Ja, så är det kanske, men som sagt jag har aldrig träffat någon hund som inte accepterar valpar. Givetvis är mat, ben och leksaker känsligt men att döda sin egen art...

Jättebra svar på det här forumet - tack allihopa! :)

Det som oroar mig lite är att båda de gamla hundarna är så... gamla.
Hanhunden har dessutom periodvis ont i ryggen och äter smärtstillande, vilket förmodligen innebär en ökad risk. Han hade tendenser till hanhundsaggressivitet som yngre, men var väldigt snäll och beskyddande mot den lilla cockertiken när hon introducerades för 10 år sedan.

Tiken å sin sida har aldrig visat tillstymmelse till aggressivitet, men är enligt ägaren "grinig mot jobbiga valpar". Det behöver ju inte nödvändigtvis vara negativt, snarare hoppas jag på att hon ska ta över mammans roll att fostra valpen lite grann. Hon är också fortfarande väldigt livlig och glad, så förhoppningsvis kan valpen och hon ha lite kul tillsammans utomhus.

Men det kan ju bli jobbigt för så gamla hundar med en ny och förmodligen väldigt livlig valp. Welsharna är ju också extremt intensiva.

Idealet vore förstås om de gamla hundarna satte sina egna gränser, genom att säga ifrån till valpen när den blir för stökig. Den kommer från ett hem med många hundar, så förhoppningsvis har den lärt sig lite social hyfs redan hemifrån.

Om inte är det väl upp till mig att sätta gränserna, genom att se till att valpen lämnar gamlingarna ifred när de sover och äter.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 414
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
707
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått... 2 3
Svar
53
· Visningar
5 934
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 482
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?