Ny vall - vete?

T

Trampe

Ska stängsla ny hage på en åker där det tidigare varit vete. Vi har sått in ny gräsvall men det är ganska mycket vete kvar. Och de har nu fått ax. Tänkte slå ner vallen (ca knähögt beväxt) innan vi släpper hästarna men frågan är om det är farligt att det slagna ligger kvar? Tänkte att veten kanske inte är så nyttig för dem?
Vi har ingen bra maskin att samla ihop det slagna med...

Sv: Ny vall - vete?

Vetet är inte det stora problemet, utan att det ligger växtmaterial kvar och möglar/ruttnar och sedan kan hästarna får för sig att äta upp det...

David

Det blir finhackat, inte som om man slår med "höslagarn", men det kanske inte spelar nån roll?

Varför skall du putsa vallen innan hästarna betar? Låt hästarna beta och putsa senare! Eller kan du dela hagen och putsa hälften nu och låta hästarna beta den andra delen? Sedan när gräset på den putsade delen är en ölburk högt släpper du på dem och låt de beta tills gräset är så högt som när ölburken ligger ned. När du släpper på den nya delen putsa den första.
Det här är det bästa och mest effektiva sättet att nyttja betet.

Lycka till

Vill ha bort det gröna vetet som står i ax. Tror inte det är så bra att mumsa på för små hästmagar....

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 783
Senast: svea
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 673
Senast: AlmostEasy
·
Lantbruksdjur Hej är det någon som vet hur man tämjer grisar som man inte haft som kulltingar? Det är nämligen såhär: för snart ett år sedan började...
Svar
2
· Visningar
2 539
Senast: jemeni
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 149
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna