Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!
Min mardröm är att han måste gå själv
Han är så sällskapssjuk och är en riktig flockgrabb!
Stona älskar honom då han är en snäll och trevlig kille, dom bara står och väntar på honom när han är ute, följer honom gärna i hagen och han inger nog mkt trygghet, ser till att alla får äta och att det är lugnt i gruppen.
Han undviker bråk!
Men nu ser han svart när valacken är där!!
Det är nog ett ganska vanligt problem.
Jag säger som övriga: det är ganska vanligt att dela flickor och pojkar i separata flockar.
Ibland går det bra ändå, beroende på vad det är för individer.
En valack och ett gäng ston brukar gå bra: flera valacker och enstaka ston är svårare.
Om du nu ändå har flera hagar, varför inte låta dem vara i sär? Betydligt mindre skaderisk på det sättet.
Red Isa, Barmi och Karl i paddocken igår.
Alla tre var ganska duktiga, Isa riktigt avspänd och jobbade med lite sidvärtsrörelser i skritt och tölt, och lite arbete med formen i galoppen och traven. Lite ostadigare i formen än jag önskar, men det är OK efter vintern då hon ju inte varit riktigt "arbetsbar".
Karl duktig, jobbade bara en kvart eller så men hann med alla fyra gångarter. Han är riktigt lättväxlad, även om han tappar takten i tölten när han får lite för bråttom.
Barmi jobbade ordentligt i skritt och tölt, mycket sidvärtsrörelser i olika varianter, många övergångar mellan öppnor, slutor, volter, bakdelsvändingar, skänkelvikningar för att mjuka upp honom. Lite arbete över bommarna så han lägger in enstaka steg trav, fungerar även om han släpper traven och går över till tölt igen så fort han "forcerat" bommarna. Ska lägga bommarna på en annan plats i paddocken så jag får längre rakt spår före och efter bommarna för att se om han klarar hålla trav lite fler steg på det sättet. Nu ligger bommarna så att man tar dem på kortsidan, kanske bättre att få en långsida. Tänkte lägga bommarna över medellinjen, så kan jag dessutom undvika dem och ändå få mina volter när jag vill träna det. Vill inte hålla på och bära runt på bommar och annat mellan varje ridpass utan försöker tänka ut var "hindren" är minst i vägen för resten av träningen.
Ska nog åka in till stan på lördag och shoppa igen. Vill ha fyrkantsbommar, 6tum/6, för att kunna lägga upp en ruta på 2X2 meter att träna på.