NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sport.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariahmia
  • Startdatum Startdatum
M

mariahmia

Startar en ny tråd eftersom den förra spårade ur.
Hur får man ett större samarbete mellan uppfödarna och ryttarna. Nu menar jag Inte ryttare som Brink, Telde mfl och heller inte hästar på den nivån. Det finns ju massor med uppfödare där ute, och det finns massor med duktiga ryttare. Varför är det så svårt att tillsammans plocka fram det bästa hästmaterialet.
Om man som stoägare har ett bra sto så borde det ju vara väl investerade pengar att få stoet tävlat så högt i klasserna det går, innan hon går in i avelsboxen.
Och måste man bo i stockholm eller skåne för att ens vara aktuell??

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Moderator anser inte att ämnet har med avel att göra, sa denna diskussion är förbjuden.

Sv: NY TRÅD-Sponsra ryttare med häst. Hur får man bättre samarbete mellan Avel och Sp

Moderator anser inte att ämnet har med avel att göra, sa denna diskussion är förbjuden.

Hur man får bättre samarbete mellan avel och sport har väl i allra högsta grad med avel att göra, eller???

Som jag tolkade moderator så var det diskussionen om ett visst kontrakt som inte hade med avel att göra. Citerar moderators sista mening i sitt inlägg precis innan tråden låstes: OM någon vill diskutera om hur uppfödare och ryttare ska kunna samarbeta på ett bra sätt så är ni välkomna att starta en ny tråd på avel om detta.

Så uppfattade jag det också, därför startade jag en ny tråd. Snälla håll er till det ämnet nu, så tråden fårvara kvar. Jag är seriöstintresserad av detta och vill gärna höra uppfödarnas åsikter.

Det jag tror, är att det saknas en form av träff punkt, där duktiga ryttare och uppfödare kan komma i kontakt med varandra.
Och där kommer ju tex ASVH in i bilden, dom kunde ju vara ett kontakt organ, eller förmedla kontakter. Ryttarna kunde anmäla vad dom söker, och vi uppfödare kunde svara vad vi har att erbjuda osv.

Jag vet inte, om jag skall vara ärlig, hur man skall komma i kontakt med en seriös ryttare, för en bra unghäst, som står i stallet, idag.
Allt verkar gå igenom muntliga kontakter. Men vi små uppfödare, som inte är välkända, eller har ett renomerat efternamn, vart kan vi vända oss, för att få kontakt med en bra ryttare med ambitioner.

Jag förstår hur du tänker. Problemet tycker jag är, att de som redan har ett namn, som är "kända" blir de som används hela tiden. De får massor med hästar och kan också ta ganska bra betalt. Vi som bor mindre centralt och som kanske inte är lika kända inte får ingenting.

Jag skulle själv gärna få kontakt med en eller ett par seriösa uppfödare som ser mer till den personliga kontakten, erfarenhet och ambitioner, hästens välmående än just hur känd man är.
Naturligtvis ihop med bra kunskaper och fin ridkänsla.

Diskussionen gällande turerna runt hästen Madick har inte med avel att göra.
Förra tråden handlade i princip enbart om det, DÄRFÖR låstes den.
/moderatorn

Därför håller vi den här tråden till frågor kring samarbete mellan uppfödare och ryttare!!

Ingen har väl ens nämnt nagot annat?

Vi som bor mindre centralt och som kanske inte är lika kända inte får ingenting.
Jag tycker att det är tvärtom. De som bor centralt har så mycket att välja på att de försvinner i mängden. Men på mer ocentrala ställen vill alla duktiga ryttare har mer material. Och oftast är det inte lika dyrt att få sin häst tävlad där som på de mer centrala delarna av landet.

Jag tycker att det är lätt att skapa kontakter faktiskt. Fölvisningar, bruksprov, tävlingar etc gör att man lär känna folk. Åker man till en tävling lär man ju nästan alltid känna några nya liksom.

Så uppfattade jag det också, därför startade jag en ny tråd. Snälla håll er till det ämnet nu, så tråden fårvara kvar. Jag är seriöstintresserad av detta och vill gärna höra uppfödarnas åsikter.

Såg precis att den andra tråden blivit låst, och tänkte starta en ny!
Jag är också väldigt intresserad av ämnet...

Jag tycker att Trojkan är ett bra koncept för samarbete.

Tyvärr så har skrivits att uppfödaren skänker en bort halv häst - vilket jag anser är helt fel då Ryttaren rider in sig i ett delägarskap i hästen. På det viset så får jag som uppfödare mindre kostnader för utbildning och samtidigt hästen förädlad.

Nu gäller ju Trojkan endast handplockade hästar för dressyr, men själva konceptet är ju överförbart på även andra samarbeten mellan uppfödare och ryttare.

Jag tycker att Trojkan är ett bra koncept för samarbete.

Tyvärr så har skrivits att uppfödaren skänker en bort halv häst - vilket jag anser är helt fel då Ryttaren rider in sig i ett delägarskap i hästen. På det viset så får jag som uppfödare mindre kostnader för utbildning och samtidigt hästen förädlad.

Nu gäller ju Trojkan endast handplockade hästar för dressyr, men själva konceptet är ju överförbart på även andra samarbeten mellan uppfödare och ryttare.

Var når man de ansvarige för trojkan?

Jag skulle vilja vända lite på frågan. För jag sponsrar gärna unga ryttare med hästar. Mitt problem är att hitta bra ryttare som kan ta tillvara min häst. Som även har möjlighet att hålla hästen och transportera den till tävlingar o träningar utan min hjälp. Det är näst intill omöjligt att hitta ryttare som är bra och som har dessa möjligheter som inte redan har egna hästar.

Clownen: Trojkan tycker jag också är ett bra sätt att para ihop bra hästar med bra ryttare och jag hoppas verkligen att det kommer att bli väl använt. För mig personligen så är jag inte på Grand Prix nivå, vilket gör att det hela inte hjälper mig ett smack. Och hur många hästar kommer eg till den nivån?
Det jag menar är den nivån under. Då uppfödarna inte behöver GP ryttare och hästarna inte kommer att slå internationellt, men ändå skulle kunna bli BRA sporthästar här hemma i sverige. Eliten är ju som bekant liten...

Masse: Oj, det låter jätte konstigt att du inte skulle kunna hitta ryttare om du har bra hästar? Vad menar du med unga ryttare :)

Jag tycker det är svårt att veta hur man ska lösa allt som har att göra med att man rider/tävlar/visar annans häst. (Då står jag alltså på ryttarsidan.) Det är verkligen jättesvårt!

Hittills har jag löst det genom att jag tar betalt/månad. Då ska det täcka stallplats och foder plus lite betalt för jobbet jag gör. Ska hästen säljas så vill jag ha procent på försäljningen beroende på hur länge jag haft hästen osv.

Men säg att jag inte får något betalt/månad. Jag ska alltså stå för full skötsel, stallplats, transport, bil och bensin, slitage av material, tävling och inte minst tid mot att jag får en större procent när hästen säljs, kanske tom 50%.

Jag som aldrig gjort så här undrar då vad som händer om hästen av någon anledning inte kan säljas?? Den skadas och blir långvarigt konvalescent. Den kanske skadas och måste avlivas, eller om hästen helt enkelt inte går att sälja.

Det här har hänt mig, och jag har ju förlorat de pengar jag hade tjänat om hästen sålts, men jag har ju ändå fått viss ersättning för det jobb jag gjort genom att uppfödarna betalat/månad.

Förslag någon?

Ja, det är verkligen jätte svårt. Jag har gjort ungefär som du. Haft olika alternativ, där man endera betalat som vanligt varje månad och sen 10% vid försäljning. Sen har jag haft alternativet att betala lite mindre /månad och högre procent vid försöljning.

Jag hade naturligtvis skrivit ett dåligt kontrakt med en ytligt bekant som ville att jag skulle rida till och sälj hennes häst. När jaghade haft den ett tag, ridit den, tävlat den och vunnit med den, tog hon hem den och kom på att hon skulle ha den själv... Tråkigt, men jag lärde mig en läxa.
Jag hade en häst på utbildning/tävling åt ett stuteri en gång. Då skulle jag få en avkomma från något av deras ston som betalning för mitt jobb.

Alla vill lägga ut så lite pengar som möjligt men tjäna så mycket som möjligt. Svårt med en sport som i stort sett bara kostar pengar och aldrig ger några tillbaka...

Jag är också intresserad av hur andra gör med den ekonomiska biten

Men säg att jag inte får något betalt/månad. Jag ska alltså stå för full skötsel, stallplats, transport, bil och bensin, slitage av material, tävling och inte minst tid mot att jag får en större procent när hästen säljs, kanske tom 50%.
Jag som aldrig gjort så här undrar då vad som händer om hästen av någon anledning inte kan säljas?? Den skadas och blir långvarigt konvalescent. Den kanske skadas och måste avlivas, eller om hästen helt enkelt inte går att sälja.

Jag vet inte hur det skulle bli i ett sådant fall, men alla sådana här frågor är knepiga. Om jag har en mycket talangfull häst som kan gå grand prix med rätt matchning - hur mycket ska jag betala för att någon annan ska få glädje av denna individ? Jag är själv intresserad av att ev. låna ut ett sto som jag har, som säkert kan komma att mäta sig i högre klasser, men jag är bara villig att lämna bort henne om jag slipper ta det ekonomiska ansvaret - annars går hon i avel. Ett fodervärdsavtal, alltså, mot att jag får tillbaka hästen direkt den skadas/pensioneras för att då gå in i avelsboxen.

Om jag har en mycket talangfull häst som kan gå grand prix med rätt matchning - hur mycket ska jag betala för att någon annan ska få glädje av denna individ?
Jag tycker att du tänker fel när du tänker att du ger glädje till någon annan. Duktiga ryttare har hästarna som jobb!! De livnär sig på att träna och tävla hästar, de ska ha betalt för jobbet de gör.

Vill man inte betala för att få sin häst utbildad så får man göra jobbet själv, eller lämna den till någon som tar den på foder, men det är ju inte speciellt många riktigt duktiga ryttare som vill ha en häst på foder om hästen inte redan är utbildad och klar.

Jag har varit i den änden där jag fått betalt för att rida andras hästar och Gud i himlen, jag hade aldrig tagit på mig jobbet om jag inte fått betalt. SÅ roligt är det inte att rida till andras problem eller utbilda unghästar att jag gör det gratis. Det känns som att hästägare tycker att det är mer ok att betala för att få hästen inriden, än vad det gör för att få hästen utbildad och tävlad. Det är ju ett mycket mindre jobb att rida in en häst än vad det är att utbilda och tävla!! Självklart ska ryttarna få betalt för jobbet de gör! Har man en bra häst och vill utveckla den så får man se till att betala också. Typiskt hästfolk att tro att de kan få allting gratis.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Avel http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82617 Finns det överhuvudtaget någon uppfödare/hästägare som vill sponsra...
2
Svar
35
· Visningar
5 308
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Födda-24