Ny studie om HD hos hund

Migo

Trådstartare
http://www.nvh.no/no/Aktuelt/Nyhete...e-forekomsten-av-hofteleddsdysplasi-hos-hund/

"Basert på tidligere forsøk og studier fra andre land, har raskt vekst og høy kroppsvekt vært ansett som disponerende faktorer for HD. Arbeidet til Randi I. Krontveit viste at raskt vekst og høy kroppsvekt hos valpene det første leveåret ikke ga økt risiko for HD. Tvert i mot var det rasen som vokste senest, newfoundlandshund, som hadde høyest forekomst av HD, (36 %). Irsk ulvehund hadde lavest forekomst av HD (10 %), men hadde raskest vekst. "

" Valper som ble født på våren eller sommeren, og valper hos oppdrettere som bodde på gård eller småbruk, hadde redusert risiko for å få HD."

" Samlet sett ser det altså ut til at daglig mosjon ute i moderat ulendt terreng frem til 3 måneders alder er gunstig med tanke på forebygging av HD."

"Variert mosjon var gunstig, og hunder som mosjonerte daglig både i og uten bånd i ulikt terreng, var symptomfrie lenger enn hunder som var mer inaktive."

Superintressant!

Sv: Ny studie om HD hos hund

Verkligen! Jag tänker på alla råd man har hört om att valpar av storvuxen ras måste lindas in i bomull mer eller mindre; inte får springa, inte gå i trappor etc etc. För mig stödjer studien det som det sunda förnuftet och all erfarenhet av människobarn och hästungar säger, nämligen att växande djur behöver få belasta muskler och skelett på ett naturligt sätt för att utvecklas optimalt. Att man inte ska utsätta växande kroppar för upprepad och onaturlig belastning är något annat.

Som ni säger så känns ju detta resultatet logiskt om man tittar på vad man vet om hur kroppen växer - den behöver rörelse för att bli stark! Undrar hur lång tid det kommer ta innan detta når ut till uppfödare och en del veterinärer?

Som jag alltid har sagt.:D

Kan bli helt nipprig på alla som ska hålla sina valpar på "svältkost" för att de inte ska få HD.

Som ni säger så känns ju detta resultatet logiskt om man tittar på vad man vet om hur kroppen växer - den behöver rörelse för att bli stark! Undrar hur lång tid det kommer ta innan detta når ut till uppfödare och en del veterinärer?

Typ 40 år eller nåt... Tycker såna här grejer verkar färdas med telegram på medeltiden.

Jag spred det på min rasförenings forum, kanske når man ut till nån ;)

Typ 40 år eller nåt... Tycker såna här grejer verkar färdas med telegram på medeltiden.

Nja är det verkligen så illa. Avhandlingen är ett år gammal och den diskuterades åtminstone bland oss uppfödare av dansk-svensk gårdshund då när den kom.

Väldigt intressant. Särskilt som det om nån månad ska röntgas höfter och armbågar på labben och han har fått röra sig (i sin takt) sen han var liten, även om vi tex bar honom om det blev för långt och han blev trött.

Nä, kanske inte, men jag tycker ofta att den typen av "sanning" som att stora hundar ska hållas i stillhet första året, är svår att få bort. Typ samma som alla olika dominans/ledarskaps-teorier

Jo det är nog sant att gamla "sanningar" kan vara svåra att ta död på.

"

" Valper som ble født på våren eller sommeren, og valper hos oppdrettere som bodde på gård eller småbruk, hadde redusert risiko for å få HD."

" Samlet sett ser det altså ut til at daglig mosjon ute i moderat ulendt terreng frem til 3 måneders alder er gunstig med tanke på forebygging av HD."

"Variert mosjon var gunstig, og hunder som mosjonerte daglig både i og uten bånd i ulikt terreng, var symptomfrie lenger enn hunder som var mer inaktive."

Superintressant!

Har jag alltid trott. Och säger även till mina valpköpare att låt valpen få följa med på promenade i sin takt. Går de i skogen och valpen kan gå lös, så orkar de ganska mycket faktiskt :)

Men visst är det! Jag har hårdnackat vägrat tro på dem som tycks mena att hundar är ett slags unikum som går sönder om de rör på sig innan de har vuxit färdigt. Motsatsen hävdas ju när det gäller andra däggdjur som människor och hästar så anses ju rörelse och belastning vara a och o för en sund fysisk utveckling.

ja, jag har tankt "hast" med mina hundar.

det ar kanske overbelastning som ligger till grund for bomullsvirandet? ..det dar med common sense och "lagom" ar sa knepigt att folk kanske valt att ta det pastatt "sakra" fore det osakra?

Det kan även handla om att folk feltolkar studier. Det finns tex. forskning som visar att mycket motion i form av "springa efter boll/pinne" och att gå mycket i trappor ökar risken för HD. Den som vill kan ju översätta det till att motion är farlig, när det i själva verket handlar om väldigt specifik typ av motion.

mhm, hastiga inbromsningar ar ju inte riktigt bra for nagot som vaxer. Kanske behovs en forklarande pa saker som ar hog stress pa leder vs behovlig belastning... *vissel* flyball traning med en 6 manaders schafer kanns ju lite smablast...

Jag har snarare uppfattat det som att man ska undvika vissa typer av monoton "styrketräning" med unga hundar. Som t.ex att cykla eller jogga långa sträckor, så att unghunden tvingas röra sig i samma tempo hela tiden. Kuta omkring och leka orkar de ju hur mycket som helst, bara de får göra det i sin egen takt.

Min var i stort sett alltid lös när hon var valp, och som hon for fram i terrängen och klättrade upp på alla stenar och trädstammar hon såg, borde hon garanterat ha fått höftledsfel enligt de gamla sanningarna.

Hon ska också röntgas snart, får väl se hur det går.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka