Ny sorts hästskor

I

i1920

Igår läste jag på anslagstavlan i stallet om en ny sorts hästskor som tydligen ska vara jättebra, i artikeln kallades de för 'framtidens skor'. De är av plast och limmas fast på hovens ovansida och ska tydligen vara väldigt stötdämpande samtidigt som de inte skadar hoven med spikar. En annan sak det stod om var att de ger bättre belastning på hoven, de är alltså inte designade helt som vanliga skor. Hur som helst så verkade de väldigt bra, men jag har glömt vad de heter.

Har ni hört om de här skorna? De kanske inte ens är så nya som jag inbillat mig, jag vet inte om det var en gammal artikel. Isåfall, har ni någon erfarenhet av dem?

Sv: Ny sorts hästskor

Det var alltså en artikel från internet, jag vet inte var den kom ifrån, som någon hade skrivit ut och satt upp på anslagstavlan i stallet.

Det är ingen nyhet..egentligen, de har funnits länge, och brukar ibland användas inom travsporten åt hästar som det inte finns nåt att spika fast skorna i längre, (travhästar byter ju skor stup i kvarten, och då kan det ibland inte finnas nåt horn kvar att spika i som håller).

Glue on shoe kanske ?

September%20%2705%20glue-on%20shoes.jpg

Det var dessa ovan jag menade iallafall, vet ej om det kommit nåt ännu nyare, men skulle vara intressant isåfall..

Glue on-shoes, ja. Men dem såg inte riktigt ut så, utan var gjorda i en lite halvgenomskinlig plast i gröna/rosa/blåa färger och satt bara under hoven, förrutom en liten bit färgat plast utanpå, längst med hovkanten.

Jag är inte så bra på att förklara, men ska försöka hitta någon bra hemsida.

Om dem nu inte är någon nyhet, varför används dem inte i större grad utan bara på travet? Handlar det om okunskap eller finns det någon nackdel med dem?

Helt klart värt att fundera över.

Glue on shoes har funnits betydligt längre än jag har varit hovslagare. De är inte på något sätt nya och ska endast ses som sjukbeslag i den mening att de ska bara användas där det inte finns någon hovvägg att spika i eftersom dessa låser hoven MER än vanliga järn-spik-skor...

Glue on shoes har funnits betydligt längre än jag har varit hovslagare. De är inte på något sätt nya och ska endast ses som sjukbeslag i den mening att de ska bara användas där det inte finns någon hovvägg att spika i eftersom dessa låser hoven MER än vanliga järn-spik-skor...

Har aldrig hört talas om dessa förut. Du verkar ju insatt så jag frågar dig :D
Hur kan de låsa hoven mer än vanliga skor? Som jag förstod det så var de gjorda av gummi. Är gummit alltså så kraftigt att hoven inte kan vidgas?

Det finns en utan flikar, Dallmershuh, det var den första glue on skon, den hade inga flikar utan bara en hel kant upp.

Problemet med skor i plast, är att hitta en plast som följer med i hovens rörelser, eller har så låg friktion så att hoven kan glida obehindrat ut och in på skons traktarmar. Material kan också glida in mellan sko och hov, och kan orsaka hälta. Detta kan dock åtgärdas med att man fyller ut utrymmet med silikongummi, men då kan det orsaka andra problem, som strålröta mm.

Har aldrig hört talas om dessa förut. Du verkar ju insatt så jag frågar dig :D
Hur kan de låsa hoven mer än vanliga skor? Som jag förstod det så var de gjorda av gummi. Är gummit alltså så kraftigt att hoven inte kan vidgas?

Eftersom man limmar långt upp på hoven runt om hela hoven så låser det mycket mer än en vanlig järnsko som är mer flexibel.

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 411
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18