ny slags dressyr...

Sv: ny slags dressyr...

ingen som vet? det står såhär:

"Detta är en ny tävlingsform där man kan vara fler ryttare samtidigt. Vi har valt att vara 2 ryttare samtidigt.
Vilka som rider tillsammans ser ni på startlistan som kommer upp fredagen den 16/9."

Men var inte det ryttarmärkena? Tycker jag har hört nåt om det... Men jag är inte säker!!

Klass 2: Dressyrryttartest Inledande klass
Juniorer

Klass 1: Dressyrryttartest Inledande klass
Seniorer

det är klasserna...

Ryttartesten går typ ut på att dommarna dömmer mer på ryttaren än på hästen gång, läste jag någonstanns... Då är man fler inne på banan, tror jag, inte säker har hört och läst..

Emma

oseriös skrev:
hur funkar den när man ska rida flera på banan samtidigt? :confused:

Det är nytt i Sverige ja (alltid 100 år efter) men har funnits i evigheter i tex Tyskland. Man bedömer ryttarens sits och hjälper och inverkan mm och bryr sig inte så mkt om hästen.

jo det verkar det ju vara :)

men hur gör man när man rider flera ryttare samtidigt på banan :confused:

*gissar vilt*

Likadant som när man är flera i manegen när man rider hemma? dvs ser upp för varandra och håller till höger vid möte.

men är inte det besvärligt när alla ska rida samma program... man vill väll kunna koncentrera sig på programmet och inte behöva tänka på vart andra håller på å rider?? :confused:

jag fattar då ingenting :angel:

Det kan inte vara något i stil med vissa studentryttartävlingar? Då rider man i grundomgången i dressyr ibland avdelningsridning, dvs att alla tre i laget rider samma program samtidigt. Har aldrig sett det men hört talas om det.

Ingen aning faktiskt hur det går till men i Tyskland när dom rider flera i ett program så rider dom efter varandra eller lite åt sidan eller har jag oxå sett spegelvänt :o

tänk om den första rider fel då:p

ganska skönt om man vet att man inte ska vara först, då behöver man inte träna lika hårt på programmet :smirk:

Den 'lägsta' formen är ryttartest där bara ryttaren bedöms. Den kan ske på lina eller med flera ekipage samtidigt och behöver inte innehålla alla gångarter. Den innebär att även nybörjare på ridskola kan börja tävla tidigt.

Nästa form är dressyrryttartest då man rider ett specifikt dressyrprogram, men bara bedömer ryttaren och dennes inverkan på hästen. Då rider man en och en, men det kan finnas flera hästar på banan (t.ex. så att lektionshästar inte ska få fnatt bara för att de är ensamma9

oseriös skrev:
men är inte det besvärligt när alla ska rida samma program... man vill väll kunna koncentrera sig på programmet och inte behöva tänka på vart andra håller på å rider?? :confused:

jag fattar då ingenting :angel:

Det är just det som är poängen med det hela, att kunna inverka på hästen till att kunna gå bakom en annan och samtidigt rida den ordentligt. I denna form av tävling är det ryttarens sits och inverkan som bedöms först.
Allsv div 3 kommer gå i dressyrryttartest i östergötland 2006. det finns mer info på östergötlandsdistrikts hemsida!

Har läst igenom några av dressyrryttartest programmen å dom e faktiskt ganska roliga =) Finns i ganska många svårighets grader å så.

Tror man kan rida i avdelning så man rider några på samma gång. Men kan rida ensam oxå som en vanlig tävling. skillnaden är bara att det inte är den med flashigaste hästen med bästa gångarterna som vinner.
en liten tjej på sitt envetna russ har alltså lika stor chans som ungen som har en ponny som pappa köpt för stora pengar.

det är ju jätte bra... eller både och, om man har en jätte snygg ponny så kanske man vill ha lite för det också :p

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
61
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka