Ny sätestråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

axel

Trådstartare
Man behöver bara titta på en film- såg nu Kyra i rutan o man ser hur hatten åker upp o ut rutan i travtakten. Skiljer en dm i passagen!

Tänker på dessa som hävdar att man ska vara still "över BH-bandet! o jucka framåt.
Bollsätet- följer eller rider aktivt rakt opp o ner i traven.

Sv: Ny sätestråd.

För att klara av att vara fullständigt stilla uppåt måste man ju inte bara "jucka" framåt utan neråt eftersom hästen rör sig rätt ordentligt uppåt. Och det går väl inte riktigt eftersom det är en häst i vägen.

Jag tror att de menar att man ska ta studsen i att röra bäckent o bara var helt stilla med överlivet.
Den formen av sits gillar jag inte. Ser inte kul ut;) eller så är det just vad det gör:idea:

Det kan man ju inte rent fysiskt, hela kroppen rör sig ju så som hästen, var ska rörelsen ta vägen då? (ibland ser man de gupppande huvudena där rörelsen tar vägen:o )
Men att röra sig med hästen, inte mot, dvs i otakt eller obalans är det svåra.:crazy:

Men hur gör man? Vilka muskler ska man spänna? Var ska man slappna av? Hur ska man jucka?

Men jucka ska man väl undvika? Det är alltför mkt juckande i överlag tycker jag. Jag försöker att rida med tryck i sätet utan att jucka alltför mkt.. Men det är svårt! Jag tror att man hamnar i "juckade" om man är för svag i sin mellandel. Man ska ju vara följsam, men inte falla igenom i rörelsen för mkt

Nirak

Har oxå guppat med huvudet i takt:angel: :o
det är oxå beroende av om hästen "kommer upp ovan mark" eller om den rör sig markbundet.

fast min stora kom ju upp så på visning för hand på kvalitén o fick en 8, men är väldigt bekväm.

Jag anser att det blir fel om man säger att man ska "jucka".
Man ska komma ner i sadeln o aldrig lätta därifrån, utan vara följsam o sen mer eller mindre förstärka sitsen-inverka/ påverka.

Tycker mig inte se det där juckandet nuförtiden, men gammalt hederligt skumpande finns det gott om.

Vet inte om tryck är rätt ord. Man kan ju rida utan tryck o ändå sitta bra med inverkan.
Bollsätet tycker jag förklarar bäst.

Man ska komma ner i sadeln o aldrig lätta därifrån, utan vara följsam o sen mer eller mindre förstärka sitsen-inverka/ påverka.

Precis så. Men om hästen är spänd tex, eller inte lösgjord, är det väldigt svårt, när den väl är avspänd går det lättare. Men å andra sidan, om man har en stark sits och kan komma ner i sadeln trots att hästen är spänd så påverkar man hästen att spänna av. Lätt som en plätt:angel:

Jag är så trög, så ´jag har aldrig fattat det där med bollsätet.

Att Kyra lämna sadeln i passagen, hm, ja, vilka muskler är det som hon spänner.

Det är bara ett starkare- mer hoppande bollsäte som K. använder.
Vilka muskler som används:confused: :angel:

Om jag rider idag ska jag försöka att tänka samtidigt:crazy:
Fasen man är som en hel karl som inte kan gå o tugga tuggummi samtidigt:angel: eller kallas det för känsla:idea:

KL

för mig är jucka ett mkt förkastligt ord och jämförelse, det skapar spänningar hos en själv och hästen då det sällan blir ett likhetstecken mellan att jucka och att följa med i rörelsen. dessutom trycker man ner hästen från att komma upp med och höja/svinga ryggen, om man sitter och "juckar". "Trycka till" = en helt annan sak då det används vid ett specifikt tillfälle och genast lättar. Jucka = konstant teknik......

Jag använder bollsäte precis som A, tycker det både illustrerar saker och funkar.

jag sitter nog betydligt mer stilla än Kyra, för jag har inte sådana gångartshästar, och heller inte såna kvalitets ökningar etc, som orsakar så stora rörelser. :D

Så stora rörelser gör att man sitter mer "hoppande" i bollsätet?

Låter i ofs positivt, då kanske jag har lite bollsäte för när vi gör mellan och ökad trav som den ska vara, så känns det som jag lättar från sadeln i straxt efter "svävmomentet".

Jag tycker Anky sitter väldigt snyggt, även på hästar vars ryggar rör sig flera dm i höjdled. I mina ögon ser det mer "rätt" ut än när Kyra rider, men Kyra har ju ändå en fantastisk inverkan! Och det är ju det viktigaste. En sits som kanske inte ser ut som en miljon, kan vara värd det tiodubbla. :)

Jag är helt med på bollsätet (tror jag), jag brukar kolla det studsmatteridning. :D Men fortfarande så hävdar ju jag att bäckenet hjälper till med följsamheten.

Min tanke egentligen var att på en rutinerad häst vill jag använda sätet och sätta takt och befrämja ryggverksamhet. Men på 5-åringen vill jag bara sitta stilla och inte göra något annat än enbart följa med och inte alls inverka med sätet. (Då jag bara precis börjat sitta på henne och hon fortfarande tycker det är lite sådär halvkonstigt) Det är banimej svårare än jag kommer ihåg. :o Men jag sitter och sjunger, det hjälper avslappningen a´la nickedocka.

Jag anser att det blir fel om man säger att man ska "jucka".

Precis. Sitta på sitt ar*le helt enkelt :idea:

De som juckar verkar oftast göra det för att hästen inte går fram för skänkeln - försöker trycka fram den för sätet istället.

Hästen ska gå framåt av sig själv och ryttaren ska bara sitta på, det är grunden och utgångsläget för allt. :)

Det där med att jucka glömde jag.

Jag tycker aldrig jag ser människor som juckar? En och annan kanske, men är det verkligen vanligt? Förespråkas verkligen det?

Ursäkta en okunnig i frågan, men vad är bollsäte? Och vad är motsatsen? Och vilket är rätt? :o

Det där med att jucka glömde jag.

Jag tycker aldrig jag ser människor som juckar? En och annan kanske, men är det verkligen vanligt? Förespråkas verkligen det?

Nä jag tror (och hoppas) att ingen förespråkar det....

Det är rel vanligt på dressyrtävlingar härikring iaf att det "juckas" i travökningar.
Annars tycker jag inte att man ser det så ofta (iofs ser jag inte så mkt dressyr öht så jag har ganska dålig koll)

Ja, i travökningar kan man se det ibland. Precis som du skriver så är det väll mest något som tas till när hästen inte går framåt. men det kan väll inte vara många som egentligen eftersträvar det? Eller? Man kan ju bli mörkrädd av det här... :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka