Ny sadel till känslig häst

Pettsson

Trådstartare
Det är dags att byta sadel, på hästen passar den men den passar inte mig och det drabbar oss båda i längden.

Problemet är bara att hon vid tidigare försök till sadelbyte visat sadeltvångssymptom, hon har börjat bocka efter hinder och inte visat sig lika positiv till arbete, blåst upp sig och visat att hon inte vill ha sadel på sig. Inget jag sett själv dock då det var innan vår tid.
Det är bara vid hoppning hon visat tecken på ogillande när man är uppsutten i ny sadel.

Hon är kontinuerligt kollad av ET tidigare, och sedan jag köpte henne har två olika, duktiga, ET gått igenom henne ua. Röntgen gjord ua och veterinär har alltså också kollat igenom henne. Känner därför att vi har uteslutit smärta från rygg, än har jag däremot inte haft tandläkare ute men senaste besöket av denne hos tidigare ägare hittade inget fel, ca 1 år sedan.

Så, då kommer vi tillbaka till bekymret. Jag behöver en ny sadel, men vet inte om jag vågar prova. Hur ska man bete sig? Jag har aldrig haft en häst med den här typen av sadelbekymmer tidigare och är lite osäker på hur man ska hantera det, vad man ska göra, tänka på osv.
Ska ta hjälp av sadelutprovare när det är dags.

Idag är det inga som helst bekymmer att sadla henne, hon är positiv till arbete, kommer i hagen osv. Så egentligen känns det dumt att byta, men det känns dumt att rida i en sadel som inte passar mig också :crazy: Den hon har är dessutom några år gammal och kommer ju behöva bytas så småningom i alla fall :crazy:

Tankar?
 
Sv: Ny sadel till känslig häst

Sharpman kommer ut en gång i månaden och provar sadlar. Dom är jätte bra och kunniga. Då får du rida hästen och dom mäter med data och ser vilken sadel som ska passa. Dom har många olika sadlar, nästan alla märken!:p
 
Sv: Ny sadel till känslig häst

Ta ut eller åk till utprovare, förklara problemen du upplever o hur hästen reagerat vid byten. Självklart tar du med den sadel du har som fungerar. Se till att provrid hästen ordentligt i de sadlar som föreslås o låt hästen avgöra :) lycka till
 
Sv: Ny sadel till känslig häst

Tycker du ska vara glad att du har en häst som säger till ifall den inte gillar en sadel innan den får ont av den på riktigt. Annars är det nog bara att prova och prova tills du hittar någon som både passar dig och hästen.

Sadelfolket på Sharpman är det inget fel på men dom har väldigt dåligt utbud på breda sadlar så om man har en häst som oftast ligger mellan vid/xw bomvidd så är det ingen större idé att titta på deras sadlar då dom inte brukar ha speciellt många inne i bredare bomvidder.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny sadel till känslig häst

Jag har inga problem med att hitta sadlar som passar mig men det var kanske riktat till ts?
 
Sv: Ny sadel till känslig häst

biffen --> Har en utprovare som jag använt en gång innan och varit jättenöjd, har hört mig för mer ang. den personen och det är bara rekommendationer. Så denne skulle komma ut till mig för en utprovning så snart det fanns tid. Det är därför jag startat tråden tror jag, är lite nervös för att "dra igång" det hela eftersom jag vet att det varit problem vid tidigare försök :crazy: :) Tack för lyckönskningen! :)

Angel --> Jo, visst är man glad för det, passar det inte säger hon till på en gång och man slipper ju på så vis göra otrevliga upptäckter när det gått för långt redan. Och till syvendes och sist är det ju så att hur väl mätt och utprovat något än är, är det ju hästen som känner hur det verkligen sitter :)
Då kanske Sharpman går bort eftersom det är vid bom som gäller.

Majskolven --> Jag vet inte riktigt vad som är fel, jag får helt enkelt ont i kroppen av den. Har fått hjälp från sidan för att se om jag sitter fel eller gör något konstigt men inget vad denne kunde säga. Så jag kan inte riktigt peta på vad det är :crazy: Men jag tänkte att när utprovaren kommer rider jag först i våran nuvarande sadel så bör denne kunna se var problemet ligger.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 091
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp