ny sadel igen :(

QuickStar

Trådstartare
Mardrömmer har återkommit..

Hade först en trainers till min pålle som låg hyfsat men sen fyndade jag en Tolga som låg SUPER.

Tack vare den nya perfekta sadlen har nu hästen lagt på sig otroligt mycket muskler så sadlen är för trång *sliter av mig håret* så nu får jag byta igen..
Enklast vore ju att byta till en likadan sadel fast bredare men de är lite för dyra för min plånbok, Tolgan ligger på 25-26 tusen ny och det finns väldigt få begagnade och de ligger från 18 tusen och uppåt så det får blir något annat, så kan ni tipsa lite?
Jag vet att det finns massa trådar men jag har inte hittat tillräkligt för att bli nöjd.
Jag ska ta ut min sadelmakare men hon säljer bara sadlar från 15 tusen och uppåt så jag måste låna hem sadlar i "min" prisklass, då är det ju klart en fördel att inte låna hem sånt som inte har en chans att passa...

Hästen är svankig, har hyfsat kort rygg och en hög (inte jätte) ganska lång manke. Han är inte direkt bred (lite ryggås-tak stuk) men behöver nog en vid bom för att få plats med alla musklerna.. :d

Prisklass upp till 10 tusen, nytt eller beg (givetvis så prisvärt så möjligt) Det ska vara en flatback men mittimellan stora knä/vadstöd

Prestige Golden Star vet jag att den passar men den vantrivs jag med så om det går att undvika den blir jag väldigt lycklig.. Hur är det med Globus och Knights passar alla deras modeller bara rakare ryggar?

Även om någon vet någon billig syntet-dressyr som kan passa... Ska typ användas 1-3ggr/månad vid "dressyr" Hur är det med billighets syntetarna? Vad passar de på?

Sv: ny sadel igen :(

Köp en Prestige då väl. GS är deras "dåligaste" modell, finns ju massor av andra!! T.ex Paris D är jättebra, eller Sidney som jag har... www.prestigeitaly.com

Globus och Knights kommer inte passa. Svankrygg kräver i regel rundbossor, särskilt eftersom han även är kort. Jaguar skulle nog passa, men dom är ju ännu dyrare än Prestige..

Golden Star, det var ju den hon hade provat......... Tycker heller inte den är så bra, dåligt stöd..

Men om prestige passar så varför inte titta på en begagnad Sydney eller paris?
jaguar skulle säkert också gå bra, men de kostar nog mer begagnat...

Jag är lite anti Prestige/Appalossa öht så jag undviker helst deras sadlar om det går..

Varför? Kan inte riktigt sätta fingret på det men jag tycker inte jag sitter bra i den, glider runt, får ont i ryggen och tycker den är hemskt obekväm att sitta i. Samma på både Golden och Parisen (kan vart sidney men är inte säker)
Green Star är väl inte ett hoppsadel? Det är väl en allr mot hopp?!

Jaguar ska jag titta närmre på, kanske kan fynda nåt genom kontakter..

Om du inte vill lägga en förmögenhet på en sadel så skulle jag rekommendera att köpa en bättre begagnad sadel av kvalitetsmärke, hellre än en helt ny som är väldigt billig. Jag trivs otroligt bra med nyare Stübbensadlar och de passar min häst också som har en hög och ganska lång manke, kort rygg och lite svankig.

jo jag förstår, gillar dem inte heller. :smirk:
Jaguaren däremot tyckte jag var underbar, så det kan absolut vara ett alternativ. Jeremy Rudge är också helt ok, vet inte riktigt vad de ligger på i beg. priser bara...

Jag köper lika gärna beg som nytt (står i mitt första inlägg också)

Stübben är jag också lite anti vill gärna ha något lite modernare, Stübben har ju precis börja snappa upp på de nya grejerna så som bred kanal och grejer så det finns inga beg jag gillar tyvärr :(

Jaguar och Jeremy Rugde ska jag kolla upp, Har sett någon rugde för runt 10 tusen så det är ok, frågan är ju bara om den passar eller inte..

Liknande trådar

Utrustning Vilka sadlar kan tänkas passa på den här ryggen? Behöver någon sadel som kan användas under uppbyggnad av muskler och kondition. Har en...
2
Svar
24
· Visningar
2 074
Senast: Oknytt
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 796
Senast: tuaphua
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 387
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix