Ny sadel igen, tips önskas.

V

Vanillie

Ja nu är det dags för ny sadel igen.
Jag vet att ingen kan säga att just den här kommer passa perfekt, och det är inte vad jag är ute efter heller, jag vill ha tips på modeller/märken som jag kan pröva.

Nu är hon ju lite hög i bak igen tyvärr. Ca 3cm högre bak än fram.
Har kollat sadellistan men blev inte så mkt klokare på det.
Söker en sadel som är kort, låg och mycket bred manke och passar överbygd häst, går det ens? Budget på 4000:- gärna beg.

Har prövat förutom div märkeslösa;
HorseSaver(? tror den heter så,syntetsadel) för lång och rak
Stubben (siegfried mf kan det nog ha varit) bom stlk 32 för smal såklart, hittar ingen bredare att pröva.
Maxam allround, för rak
Hubertus allround äldre modell-okänd, för hög i fram.
Abetta western, för rak.

Kan ev få prova en wintec,men känslan säger att den blir för rak..


32023410.jpg


32023470.jpg


32023428.jpg


32023461.jpg
 
Sv: Ny sadel igen, tips önskas.

Jag tycker nog att du ska ta och testa en wintec. Hade själv tidigare en ponny som var väldigt lik din, och på henne låg en wintec kanon. Även Jacson Santa Cruz fungerade på henne.

(Är dock inte speciellt insatt på sadlar, så kan inte vara till så mycket hjälp..)
 
Sv: Ny sadel igen, tips önskas.

Kanon, ska absolut pröva wintecen, är alla modellerna hyffsat lika i formen?
Och finns wintec för låg manke? Har nog bara sett för normala/höga mankar.

Jacson Santa Cruz ska jag kolla lite extra på.

Tack för tipsen :) Hoppas det kommer fler.
 
Sv: Ny sadel igen, tips önskas.

Har du provat en Knight Sir Walter i bomvidd w?
Bommen i den är iofs ganska rak, men min häst som är överbyggd som din ligger den riktigt bra på ändå eftersom anläggningsytan är såpass kort. Vad behöver du för tum? Ser att du bor i Jkpg, vill du så får du prova min sadel bara för att testa?
 
Sv: Ny sadel igen, tips önskas.

Jag har Wintec wide till min breda häst och Fjordingen i stallet ha oxå en sån, den är relativt lång men inte helt rak, den är eg lite för svängd för min häst som är rätt rak men ligger kanon på fjorden och han är rätt svängd i ryggen, ingen av dem är direkt överbyggda, det är absolut värt ett försök!! Wintec i 500-serien, dressyr, hade jag innan men den var för smal.
 
Sv: Ny sadel igen, tips önskas.

Tycker absolut du ska prova Wintecs gamla 500 serie till den ryggen med vitt järn. Både allrounden och dressyren med cair kan fungera bra till den ryggen. Bry dig inte om låg eller hög manke. Wintec Wide blir för rak.
 

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 219
Senast: poetin
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 651
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
645
Senast: Aifos
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 774
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp