Sv: Ny relation mellan häst och ryttare
Du får ge det så lång tid du känner att du vill.
Det är ju din häst och du ska göra det som känns bäst för dig. Men det är nog iaf minst ett halvår innan man känner varandra riktigt.
Det kan ju vara så att ni faktiskt inte passar ihop och det blir bättre i långa loppet att sälja, eller så kommer ni att växa ihop med tiden.
Själv så har jag upplevt båda sakerna. Min förra häst blev jag hals över huvud förälskad i, hon är väldigt vacker. Det gick väl okej, men det var alltid något nytt. Backa, stegra, hoppa, studsa osv. Och jag är en rädd ryttare så det var inte så kul. Jag redde ut det varenda gång, men sen bytte jag stall. Stallägaren där erbjöd sig att rida till henne lite till mig och då kände jag det som att en sten föll från mitt hjärta. När jag visste att jag inte behövde rida henne kändes det mycket lättare och roligare att åka till stallet. Då visste jag att hon inte var hästen för mig.
Sen ville stallägaren köpa henne av mig och de två passar superbra ihop. Hon och jag gjorde det inte.
Min nuvarande ridhäst (har en unghäst också) tyckte jag inte alls om i början. Hon är köpt till min dotter, så fokus var på lugn och stabilitet. Hon var faktiskt rent utsagt
urtråkig och dessutom ful.
Men när vi bytte stall som sagt och jag 'slapp' fokusera på att vara orolig för att rida den andra så bytte hon helt personlighet. Nu är hon superglad, pigg och busig. (+ att hon på märkligt vis blivit mycket vackrare med åren
)
Hade jag gett upp på henne efter ett halvår för att hon var så urtråkig hade jag missat en fantastiskt bussig och rolig häst.
Kanske inte till hjälp, men ändå.
Lycka till!