Ny regel..?

Vita_N_6520

Trådstartare
Min kompis s'ger att man får ha uppläsare på dressyrtävlingar... Är det verkligen så..?
Tycker det låter väldigt fel! :crazy:

Sv: Ny regel..?

okeyyy... faan va sjukt..! :crazy:
I vilka klasser får man ha det då..?
Alla på lokal/regional nivå eller..?
Jag har alltid hört att man blir utesluten om man får hjälp med banan, men tydligen gäller inte det då..? :confused:

Vad jag vet så är det bara handikappryttare som får ha uppläsare?! Har inte Tr här men vet bestämmt att det står under handikapp restriktionerna. Kanske din kompis läst detta och missförstått

Det är inte något nytt! Så här står det i TR 2005:

Mom 208: Vid regional tävling och lägre har ryttare rätt att använda egen programläsare, som placeras så att domare ej störs (stillastående, utanför banan samt om möjligt vid E eller B) Programläsaren får enbart läsa programtexten.

En som läser programmet när någon rider. Exempelvis så får jag läsa programmen åt dig på lokal och regional nivå. Det är väldigt få som utnyttjar detta, jag trodde inte heller det var tillåtet innan jag lusläste TR för några år sedan.

Va? Så om jag rider tex. LB:1 så får du stå vid sidan och säga "tre serpentiner, sedan snett igebon och ökad trav"? Det låter ju helt sjukt!
Elin

Jag får läsa som det står i programboken...Varför är det sjukt? Jag vet ryttare som kvalat till SM med läsare på den tiden man kvalade på regional tävling.

Det är väl inte sjukt, i USA vet jag att de åtminstone hade det förr på även stora tävlingar.

Ja, man får ha programläsare på regionaltävling och lägre. Denna regel kom år 2000 när de gjorde om ALLA dressyrprogram, de kanske trodde att det var för många nya progam för ryttarna att lära sig :D

Jag har dock hittills varken sett eller hört talas om att någon använt programläsare.
Programläsaren får bara läsa programtexten, ordagrant exakt som den står, man får inte säga något annat.

På studentryttartävlingar är det också vanligt. Där vet man nämligen inte om man ska rida ett program eller kanske fyra under en och samma tävling. Det beror helt på hur bra man lyckas. Om man lär sig 4 program innan är risken stor att man blandar ihop dem så då är det många som hellre vill ha någon som läser programmet om man går vidare till nästa omgång. Ofta är det också kort tid mellan omgångarna så man hinner inte plugga in programmet så att det sitter.

När jag tävlade på Irland tillhörde detta vanligheterna, mer än hälften av startfältet hade "callers" som ropade ut programen. Kanonbra när man startar flera hästar i olika klasser! :banana:

Det är väl en jättebra regel, speciellt för dom yngre ryttarna som kanske är väldigt nervösa och har massor som stör koncentrationen.

Det är ju en bra grej för de som har svårt för att minnas. Hade en skötare förut som repeterade och repeterade och repeterade och trodde att hon kunde programmen sen. Men när det blev dags så glömde hon bort allt. :crazy:

Däremot är det min åsikt att det är en del av tävlingen att kunna programmet utantill! Det är ju inte samma sak annars. Man ska vara väl förbered på tävling, och kan man inte programmet så tycker inte jag att man är det.

När jag var i Holland för ett par år sedan så blev jag väldigt paff när de hade folk som stod och skrek ut programet till "sina" ryttare.
Näe jag förklarade att så får vi inte göra i Sverige så var det holländarnas tur att bli paffa...

Sedan får de i Holland även använda dressyrspö i de lägre klasserna och på unghästarna.

Sedan så måste alla de som vill tävla hoppning rida ett dressyrprogram och få ett vist antal poäng, annars får de inte tävla i hoppning.

Sedan så hade de inte heller några staket på dressyr banorna i de lägre klasserna, utan hade ensdas bokstäverna utplacerade.

Så det blev en del förvånade miner från min del, och även från holländarnas del när jag berättade om svenskarnas regler.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 795
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 863
Senast: TeamLundVer
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka